تداوم خاتم معرق در میز تحریر و صندلی خاتم محفوظ در گنجینه گروه هنرهای سنتی

در نشست هنرهای سنتی به روایت اثر «تداوم خاتم-معرق از دوره قاجار تا کنون» به تداوم خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری پرداخته شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سمیرا عرب  دارای دکترای تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی و هنرمند کارگاه خاتم‌سازی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه، 27 دی 1400 در این نشست خاتم‌کاری را یکی از روش‌های تزیین اشیای چوبی دانست که از دوره آل‌مظفر آغاز و تاکنون تداوم یافته است.

او با بیان‌اینکه این هنر در هر دوره ویژگی‌های منحصر به فردی داشته که سبب پویایی آن شده تصریح کرد: «شیوه‌ خاتم‌کاری در دوره قاجار با مولفه‌های نوآوری همراه بوده که برخی نه تنها تا دهه‌‌های اخیر تداوم یافته اند بلکه در موارد بسیاری با خلاقیت و نوآوری‌‌هایی تا دهه‌های اخیر روبرو است‌.»

این هنرمند در ادامه به بیان مواردی در مورد تدام خاتم معرق در میز تحریر و صندلی تمام خاتم محفوظ در گنجینه گروه پژوهشی هنرهای سنتی پرداخت و گفت: «این اثر حاصل تلاش و زحمات هنرمندان کارگاه خاتم‌کاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی(اداره کل هنرهای زیبای سابق) بوده که در دهه‌ ۴۰ خورشیدی ساخته و تاکنون در این گنجینه محفوظ است.»

به گفته عرب، مولفه‌های نوآوری در خاتم کاری دوره قاجار در این اثر نه تنها نشانی از استمرار و پویایی این هنر بوده، بلکه همواره نوآوری‌هایی نیز در آثار پدیدار گشته است.

او افزود: «از جمله این مولفه‌ها می‌توان به تنوع مواد اولیه و ساخت خاتم پره‌ای که از دوره قاجار به خاتم‌کاری افزوده شده، اشاره کرد.»

این هنرمند اظهار کرد: «پس از دوره قاجار نه تنها دو مورد یاد شده در آثار مشاهده می‌شود، بلکه مواردی همچون تنوع استفاده از حائل در خاتم معرق را در آثار نیز شاهد هستیم.»

انتهای پیام/

کد خبر 14001027330748