گنجنامه، گنجی در دل الوند

وقتی وارد شهر همدان می‌شویم آب و هوای بی‌نظیر، خنک و دلنواز آن باعث می‌شود برای استفاده از این آب و هوا ساعت‌ها در طبیعت آن قدم بزنیم.

همین قدم زدن‌ها و دلپذیری هوا، تو را به دل الوند و پیچ و خم جاده گنجنامه می‌کشاند، آنجا که پنج کیلومتر بیشتر با همدان فاصله ندارد و از خود گنجنامه دیدنی‌تر، جاده باصفای آن است، تلفیق درختان سرسبز و کوه‌های بلند چنان جذابیتی به پا کرده‌اند که لذت مسیر را دوچندان کرده است. 

آن‌هایی که همدان را برای سفر برمی‌گزینند، حتما می‌دانند یکی از جاذبه‌های دیدنی همدان، گنجنامه است که چه در روز و چه در شب از زیبایی خاصی برخوردار است، پیوند طبیعت و تاریخ در گنجنامه چنان مناظری ایجاد کرده که باعث شده جلوه زیبایی در این منظره طبیعی شکل گیرد. 

منطقه‌ای مفرح و دلنواز در دل کوهستان الوند که با فاصله کوتاه با همدان می‌توان لذت یک روز فرح‌بخش را در آن تجربه کرد جایی نیست جز منطقه زیبای گنجنامه. 

کتیبه یا سنگ‌نوشته‌های گنجنامه نوشته‌هایی از دوران داریوش و خشایارشاه است که بر دل یکی از صخره‌های کوه الوند و در انتهای دره عباس‌آباد حک شده است، دو کتیبه که در کنار هم توسط پادشاهان هخامنشی حکاکی شده است. 

بعد از گذر از کتیبه‌ها، حالا این آبشار گنجنامه است که از دور پیداست و چشم‌نوازی می‌کند، این آبشار ۱۲ متری از دامنه الوند سرافراز جاری شده و از دره عباس‌آباد و گنجنامه می‌گذرد و همین گذر آب چنان مناظر فرح‌بخشی را رقم می‌زند که خنکای آن تا عمق جان اثر می‌کند. 

در زمستان با یخ زدن آبشار، فرصتی برای یخ‌نوردان ایجاد می‌شود تا خود را از یخ‌های سفید به دامنه الوند برسانند و البته که تماشای این صحنه‌ها خالی از لطف نیست. 

اما با عبور از محوطه گنجنامه می‌توان سری هم به جاده کوهستانی که همدان را به تویسرکان متصل می‌کند زد، همان جاده کاروان‌رویی که در عهد هخامنشیان هم وجود داشته و داریوش و خشایارشا با لشگریان و همراهان خویش از آن عبور می‌کرده‌اند. 

از آنجا که این مسیر در عهد هخامنشیان یکی از راه‌های اصلی و باستانی شاهی بوده که از دامنه الوند، هگمتانه (پایتخت تابستانی هخامنشیان) را به بابل در مرکز میان‌رودان مرتبط می‌ساخت، از راه‌های پررفت‌وآمد و امن دوران باستان به شمار می‌رفت، تا شاهان این دودمان با ایجاد سنگ‌نگاشته، باورها و اندیشه‌هایشان و بزرگی و عظمت نیاکان خود را به رهگذران گوشزد کنند. 

این منطقه زیبا، در فصل بهار بسیار دیدنی است.

انتهای پیام/

کد خبر 14010107889722

برچسب‌ها