پیکر رئیس بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران به خاک سپرده شد

پیکر زنده یاد پروانه سلطانی رئیس فقید بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران روز جمعه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱  در قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا آرام گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، مراسم تشییع این هنرمند و مرمتگر زبده در موزه ملی ایران با حضور علی طلوعی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و امور بین‌الملل به نمایندگی از مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد‌حسن طالبیان مشاور وزیر، سید احمد محیط‌ طباطبایی رئیس ایکوم ایران، قلی‌نژاد معاون فناوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،  داریوش اکبرزاده از روسای پیشین موزه ملی ایران و جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران، کارشناسان میراث‌فرهنگی، باستان‌شناسان، موزه‌داران، کارشناسان حفاطت و مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی و... برگزار شد. 

در ابتدای مراسم  جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی ایران پیام تسلیت علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور را برای حضار قرائت کرد و  در ادامه  به تاریخچه کوتاهی از خدمات شایان زنده یاد  پروانه سلطانی در مقام کارشناسی بسیار توانا و اخلاقی اشاره کرده و گفت: «او میراث‌بانی عاشق و بی‌ادعا بود که تمام تلاش و دانش خود را برای پروژه‌های حفاظت و مرمت آثار موزه ملی ایران بکار می‌بست رویکرد حفاظت پژوهش محور داشت، در استاندارد‌سازی موزه در حوزه حفاظت و مرمت گام‌های ماندگاری برداشت، آثار زیادی را مرمت کرد که در ادبیات موزه‌داری اشیا سخن می‌گویند لذا اشیا گواهی خواهند داد که او پرستاری صادق و امینی برای آنها بوده است.»

او افزود: «یکی از کارهای ماندگار او حفاظت و مرمت وصیت‌نامه شادروان پهلوان تختی است که در موزه ملی ورزش نگهداری می‌شود. او به همکاری‌های بین موزه‌ای معتقد بود و از هیچ کمکی در بهبود ارتقای سطح کیفی دیگر موزه‌ها دریغ نمی‌ورزید، همکاری موثر در سامان‌دهی اموال فرهنگی تاریخی داشت.»

نوکنده تصریح کرد: «کارهای نیمه تمام او ادامه خواهد یافت. »

سخنرانان بعدی این مراسم خانم سمن‌زمانی به نمایندگی از خانواده شادروان و احمد سلیمانی به نمایندگی از  انجمن مجسمه‌سازان بودند که ضمن قدردانی به ایراد سخنانی کوتاه از صفات شایسته و خاطرات مرحومه پروانه سلطانی پرداختند. 

پیکر رئیس فقید بخش حفاظت و مرمت موزه ملی ایران در مشایعتی سراسر حزن و اندوه بستگان، همکاران و دوست‌دارانش به قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا انتقال یافته و در آرامگاه ابدیش جای گرفت. 

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور با ارسال تاج گل‌های جداگانه بر این مصیبت خانواده میراث‌فرهنگی ابراز همدردی کردند.

پروانه سلطانی متولد ۱۳۴۴ مرمتگر ،هنرمند مجسمه‌ساز بود در طول خدمات بارها به‌عنوان پژوهشگر و مرمت‌گر حرفه‌ای مورد تقدیر قرار گرفت. او پس از مدت‌ها بیماری در شامگاه سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دیدار معبود خود شتافت.

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14010223622153

برچسب‌ها