تعمیر و بهسازی کاروانسرای سرایان انجام می‌شود

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از شروع عملیات مرمت کاروانسرای تاریخی شهر سرایان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب روز دوشنبه 26 اردیبهشت‌ماه گفت: «به دلیل قرارگیری کاروانسرا در فهرست نهایی ثبت جهانی و با پیگیری‌های صورت گرفته به دلیل آسیب‌های وارده به بنا، از محل منابع ملی مبلغ 2هزار میلیون ریال در قالب اسناد خزانه برای تعمیر و مرمت این بنای تاریخی اختصاص یافته و به‌زودی عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.»

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان ضمن بیان اینکه، در سال جاری جشن ثبت جهانی کاروانسرا در شهرستان برگزار خواهد شد، گفت: «فاز اول مرمت بنا در سال 1388 انجام و تا سال 1392 عملیات مرمتی تکمیلی انجام شد و موزه صنایع‌دستی و مردم‌شناسی شهرستان تکمیل و تجهیز شد و به دلیل آسیب‌های وارده به بام بنا که در سال گذشته متأسفانه بر اثر فرسودگی پشت‌بام و نفوذ آب باران، بعضی فضاهای داخلی در معرض تخریب قرار گرفت و با ابلاغ اعتبارات ملی، عملیات مرمت نهایتاً از اول خردادماه آغاز خواهد شد.»

عرب ادامه داد: «عملیات مرمتی پیش‌بینی شده شامل، جمع‌آوری قسمت‌های آسیب‌دیده بام و اجرای مجدد، جمع‌آوری بندکشی‌های فرسوده و بندکشی مجدد بام بنا، جمع‌آوری سنگ‌فرش آسیب‌دیده کف حیاط و اجرای مجدد سنگ‌فرش و آجرفرش و... است که در مدت یک ماه انجام خواهد شد.»

او افزود: «كاروانسرای سرایان به همراه آب‌انبار، مسجد، حمام و بازار یك مجموعه تاریخی را تشكیل می‌دهند. بنا به شیوه دو ایوانی ساخته شده و فضاهای معماری آن شامل سر در ورودی، هشتی، صحن، ایوان‌ها و حجره‌های متعدد است. سردر ورودی بنا كه در ضلع جنوبی آن واقع شده دارای طاق جناغی و تزئینات كاربندی است. پس از ورودی هشتی بنا قرار دارد كه از طرفین به اتاق‌های فرعی و از مقابل به صحن منتهی می‌شود. در اطراف صحن حجره‌های متعدد برای استراحت و اقامت كاروانیان ایجاد شده. دو ایوان بنا در دو ضلع شمالی جنوبی قرار دارند و قوس طاق آن‌ها از نوع جناغی است. در چهارگوشه صحن راهروهایی تعبیه شده كه به بخش‌های واقع در پشت ایوان‌ها و حجره‌ها راه دارند. راهروی واقع در گوشه شمال غربی به فضای اصطبل منتهی می‌شود. برای سهولت در بارگیری یا پایین گذاشتن بار حیوانات، كف صحن كاروانسرا از كف ایوان‌ها و حجره‌ها گودتر ساخته شده است. این كاروانسرا از بناهای دوره صفوی است و به رباط شاه‌عباسی معروف است و با شماره 8733 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده است.»

عرب گفت: «در سنوات گذشته مرمت قسمت‌های مختلف این بنای ارزشمند شامل آواربرداری داخلی، استحکام‌بخشی قسمت‌های آسیب‌دیده، سفیدکاری اتاق‌ها، آجرفرش اتاق‌ها، کف‌سازی ورودی، ساخت و نصب درب‌های چوبی، اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی، بام‌سازی و اجرای آجرفرش پشت‌بام، کف‌سازی حیاط و ... به انجام رسیده است.»

او ادامه داد: «راه‌اندازی موزه تجمیعی صنایع‌دستی و مردم‌شناسی همچنین احیا و کاربری زنده و بهره‌گیری از آن به‌عنوان ساختمان اداری میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان طی چندین سال اجرا خواهد شد و در حال حاضر نیمی از بنا به‌عنوان موزه و مابقی به‌عنوان اقامتگاه بوم‌گردی تجهیز و تکمیل‌شده و ان‌شاءالله به‌زودی افتتاح خواهد شد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1401022613586

برچسب‌ها