قدرت مضاعف موزه‌ها در خروج از بحران

سال ۱۴۰۱ موزه‌ها در حالی روز جهانی خود را جشن می‌گیرند که دو سال سخت را پشت سر گذاشته اند. دو سالی که به شدت فعالیت موزه‌ها را کم رنگ کرد. رعایت فاصله‌های اجتماعی و اجتناب از تجمع در مکان‌های عمومی امکان فعالیت و پویایی موزه‌ها را محدود نمود. همچنان که جهان هر ساعت و هر دقیقه تحت تاثیر گزارش‌های خبری روزانه قرار می‌گرفت، لحظه به لحظه امید دستیابی به فعالیتهای قبل کمتر و کمتر می‌شد. لیکن همین دوران به ما اجازه داد تصاویری از تغییرات و گسست‌های ژرفی را که جامعه با آن مواجه بود را تجربه و درک کنیم و دریابیم، چگونه محتوای زندگی خود را به عنوان گزارش و تجربه به آینده انتقال دهیم.

سال ۲۰۲۲ برای موزه‌ها سال خروج از بحران‌هاست. سالی که برای شروع دوباره آن نیازمند قدرتی مضاعف هستیم. امسال مناسبت شعار روز جهانی موزه‌ها با شرایط فعلی بسیار درخور توجه است. «قدرت موزه‌ها» و همان‌طور که شورای بین‌المللی موزه‌ها، ایکوم، اعلام می‌نماید: 

«هدف آن برجسته کردن پتانسیل عظیم و توانایی‌های قدرتمند موزه‌ها برای تأثیرگذاری بر نوع بشر است». 

انسانی که با توجه به گذار از شرایط تاریخی متفاوت و بحران‌زا، چشمداشت دریافتی عمیق از توانمندی‌های موزه‌ها دارد. انسانی که در فضایی برابر و در بهره‌مندی مساوی از زیبایی‌های آشکار و نهان در تعاملی عمیق با خطر، توانست با متانت، خرد، حرکت و شکیبایی زنده بماند تا از طریق نیروهای رهایی‌بخش که خداوند در اختیار جهان قرار داده بود حیات را ادامه دهد و آینده را نوسازی کند. 

نحوه نگرش ما به موزه‌ها شاید در گذار از چنین بحرانی شرایط بسیار ویژه‌ای یافته است. موزه‌ها بیش از هر زمان دیگری نیازمند به واقعیت‌های جایگزین، امکانات جدید، رویکردهای متفاوت و ارتباطات بی‌انتها هستند. اکنون زمانی است برای نیروبخشی عمیق ذهن، حواس، تخیلات، تاریخ و آینده ما. ما باید فضاهای مشترک را پرورش دهیم و باهم شریک شویم. 

سال ۲۰۲۲ با شعار «قدرت موزه‌ها» در سه محور: قدرت دستیابی به پایداری- قدرت نوآوری دیجیتالی شدن و دسترسی- جامعه‌سازی از طریق آموزش، دعوتی است به یک مشارکت عمومی بین موزه‌ها و مخاطبین موزه‌ها. 

همچنان که موضوع کنفرانس عمومی پراگ ۲۰۲۲ نیز در همپوشانی با شعار روز جهانی موزه‌ها به قدرت موزه‌ها اختصاص‌یافته است و از این طریق اعلام می‌دارند: موزه‌ها مکان‌های اکتشافی هستند که غیرقابل مقایسه با مکان‌های آموزشی و پژوهشی دیگرند، گذشته ما را به ما می‌آموزند و ذهن ما را به روی ایده‌های جدید باز می‌کنند که دو گام اساسی در ساختن آینده‌ای بهتر است و یادآوری می‌کنند که موزه‌ها جزء ضروری جهت توسعه جوامع هستند. 

موزه‌ها و جامعه مدنی (دستیابی به جامعه پایدار)، موزه‌ها و تاب‌آوری (قدرت ارتباط‌گیری در شرایط سخت)، موزه‌ها و فناوری‌های جدید و آموزش از طریق موزه‌ها محورهای موردبحث کنفرانس عمومی ایکوم پراگ در ۲۰۲۲ است، که هدف آن کمک به مخاطبین جهت درک مفاهیم پیچیده و ظریف از ویژگی‌های اهداف موزه‌هاست. 

قدرت موزه‌ها در دستیابی به اهداف فرهنگی فراتر از بخش‌های دیگر در منظرهای اجتماعی خودنمایی می‌کند. قدرت نرم موزه‌ها که مفهومی نرم از هنر و فرهنگ است که مردم را به شیوه‌هایی به هم متصل می‌کند که نیروهای دیگر توانایی چنین ارتباطی را ندارند و استراتژی‌های قدرت نرم به دنبال استفاده از منابع ارگانیک یک کشور جهت معرفی او به جهان است. معرفی یک کشور به‌صورت طبیعی به جهان بسیار جذاب‌تر است. 

بحث فرهنگ و هنر، کلیدهای باز نگه‌داشتن هر کشوری به روی جهان است و موزه‌ها دارای چنین قدرتی هستند. 

موزه‌ها از گذشته محافظت می‌کنند و درعین‌حال به مردم کمک می‌کنند تا با حال و آینده سازگار شوند. آن‌ها با کاشتن بذرهای کوچک از طریق هنر، خود را به‌عنوان منبعی حیاتی برای توسعه دیدگاه‌های جدید تبدیل می‌کنند. 

اکنون بعد از دو سال بحران و درگیری جوامع با بیماری‌های همه‌گیر، زمان آن فرا رسیده است که با قدرت در جهت نیرو بخشی به موزه‌ها گام برداریم. این همان کاریست که مجموعه موزه‌ها اعم از موزه‌داران، راهنمایان موزه‌ها و همه دست‌اندرکاران موزه در مشارکتی عظیم و در تعاملی با موزه‌های دیگر به انجام خواهند رساند. رسالتی که هم‌زمان با شعار سال موزه‌ها، قدرت آن‌ها را نمایان خواهد کرد.

 

 

 

هفته میراث‌فرهنگی

انتهای پیام/

کد خبر 1401022642291

برچسب‌ها