میراث‌فرهنگی، حقیقت فرهنگی ملت‌ها

18ماه می برابر ۲۸ اردیبهشت هر ساله روز جهانی موزه‌ها نام‌گذاری شده است. شعار سال ۲۰۲۲ «قدرت موزه‌ها» و تأثیر آن بر جامعه‌سازی از طریق آموزش، توانایی دستیابی به پایداری، توانایی نوآوری در فضای مجازی و دیجیتالی نام‌گذاری شده است.

میراث‌فرهنگی «حقیقت فرهنگی هر ملت است» و ایرانیان به خاطر قدمت تاریخی، فرهنگ غنی و اصالت تاریخی و فرهنگی از اعتبار و احترام خاصی در نزد جهانیان برخوردارند.

موزه‌ها ویترین تاریخی یک کشور، مرکزی برای آموزش، تربیت و انتقال فرهنگ هستند. موزه‌ها نماد اراده و توانایی‌های یک ملت را نشان می‌دهند.

در ایران قبل از انقلاب اسلامی فقط ۴۵ موزه در کشور وجود داشت، هم اکنون ۷۹۰ موزه در ایران داریم که بیانگر توجه و اهمیت به میراث‌فرهنگی در ایران پس از انقلاب اسلامی است.

 بازدید از موزه‌ها، آثار و بناها و اماکن تاریخی و کاخ موزه‌ها باید در سبد مصرف فرهنگی ما ایرانیان جای گیرد. رسانه‌ها، تشکل‌ها، سازمان‌های مردم‌نهاد، انجمن‌های علمی، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه و ... نقش مهمی در عمومیت بخشیدن میراث‌فرهنگی دارند.

 چشم‌انداز آینده وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آن است که هر شهر یک موزه داشته باشد. موزه‌ها نقش مهمی در مقابله با ایران‌هراسی، توسعه سیاسی و فرهنگی و دارای یک کارکرد آموزشی هستند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010229622650

برچسب‌ها