برخی افراد به اسم اقدامات میراثی به دنبال توسعه بنا و تغییر کاربری هستند/ اجازه تخریب بافت تاریخی را به هیچ‌کس نمی‌دهیم/نگاه دانش بنیان در  رفع موانع حوزه میراث‌فرهنگی نجات‌دهنده است

نخستین نشست خبری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح روز یکشنبه یکم خردادماه ۱۴۰۱ در موزه ملی ایران برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نخستین نشست خبری خود، به سوالات خبرنگاران رسانه‌های مختلف پاسخ داد.

تا دو هفته قبل برای نصب یک تابلوی راهنمایی تخت جمشید منع قانونی داشتیم

مهندس ضرغامی در پاسخ به  اقبال واحدی از شبکه شما درباره استفاده اقتصادی از حوزه میراث‌فرهنگی و تبلیغات در داخل و خارج در راستای ارزآوری بیان کرد: «با توجه به اینکه در حوزه گردشگری تاریخی جزو 10 کشور اول و در حوزه میراث‌ناملموس کشور هفتم در جهان هستیم، این ‌حوزه و بعد اقتصادی آن برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

او با اشاره به اقدامات و برنامه‌های در حال انجام در حوزه زیرساخت‌ها ا‌دامه داد: «بسیاری از کارها که مربوط به سایر دستگاه‌هاست، مشکلات عدیده‌ای دارد. به‌عنوان مثال برای نصب یک تابلو برای راهنمایی تخت جمشید ما تا دو هفته قبل اجازه نداشتیم و منع قانونی وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده این مشکل رفع شد.»

او همچنین با اشاره به برخی صحبت‌ها درباره نماد شیر و خورشید گفت: «هر چیزی که جنبه تاریخی دارد به قوت خود باقی است؛ اگر برخی مسائلی مطرح می‌شود جدا از این مسئله تاریخی بودن است.»

برخورد جدی با حفاری‌های غیر مجاز/تذکر کلامی و برخورد قانونی هیچ‌یک به معنای منع دیگری نیست

او در پاسخ به سعیده اسعدیان از خبرگزاری فارس در خصوص سکوت قانونگذار در برابر عدم ثبت آثار تاریخی واجد ارزش گفت: «موارد قانونی داریم اما مسائل اصلی مسکوت بوده و ناهماهنگی‌ها وجود داشته که سعی کرده‌ایم در قانون جامع وزارتخانه که در چند روز آینده به مجلس ارائه می‌دهیم برطرف کنیم.»

او درباره برخورد با حفاران غیرمجاز گفت: «از لحاظ برخورد قانونی با حفارهای غیرمجاز که یکی از بندهای مهم با نیروی انتظامی بوده به طور جدی پیگیری می‌شود، اما رفتارهای فرهنگی و تذکر کلامی هم‌ می‌تواند موثر شود. موارد قانونی باید پیگیری شود و در کنار آن تذکرهایی داده شود، هیچ‌یک به معنای منع دیگری نیست.»

استفاده از ظرفیت کارشناسان صاحب‌نظر خارجی در صورت لزوم

مهندس صرغامی در پاسخ به شیوا آبشناس از اسپوتنیک روسیه درخصوص کمک گرفتن از متخصصان خارجی مخصوصا از کشوهای همسایه سوریه و عراق گفت: «در مورد استفاده از کارشناسی جمهوری اسلامی که نقطه قوت ما است به خصوص با کشورهای همسایه اقداماتی انجام می‌دهیم. در نشست‌هایی که با سفرا داشتم اعلام آمادگی کردیم و تا حدودی هم سفرا کار را جلو برده‌اند. از ظرفیت‌ کارشناسان خارجی صاحب‌نظر که بتوانند به حوزه میراث کمک کنند، در صورت نیاز کمک می‌گیریم.»

انصراف مجلس از «طرح استفاده بهینه از آثار تاریخی و گنج‌ها»  

او ‌در پاسخ به مهدی برازنده از روزنامه کیهان در مورد موضع خود نسبت به «طرح استفاده بهینه از آثار تاریخی و گنج‌ها» گفت: «در این باره معاونت میراث‌فرهنگی در بیانیه‌ای که منتشر کرد اشکالات وارده را در هشت بند اعلام کرد. البته قبل از رسانه‌ای شدن بنده در جریان محتوای این طرح برای ارائه و ‌ثبت در مجلس نبوده‌ام و اطلاعی از فرآیند آن ندارم. البته چنین اتفاقاتی کم می‌افتد و اصولا تعامل وجود دارد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: «کسانی که این طرح را امضا کردند دارای سابقه خوبی در میراث‌فرهنگی هستند و نگاه دلسوزانه دارند. از نظر ما اشکالاتی داشت و در نامه‌ای که به من دادند اعلام کردند با توجه به قا‌نون جامعی که در وزارتخانه تدوین شده است، فعلا انصراف داده‌اند. حتما در برخورد با قاچاق باید به تفاهم برسیم.»

تفویض ۲۰ اختیار در چهار حوزه مهم به استان‌ها 

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش‌ الهام گوران خبرنگار شبکه خبر درباره موزه‌های استانی و کمک‌های مردمی برای سرمایه‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی و نحوه نظارت بر تفویض اختیار در استان‌ها گفت: «سیاست تفویض اختیار جزو سیاست‌های مهم وزارتخانه است ما قبل از مصوبه دولت این کار را شروع کردیم. به طور جدی معتقدم باید جلوی بروکراسی و نظام پوسیده اداری که مثل بختک است، بگیریم. روح قانون را از بین  بردیم به‌همین منظور باید تفویض اختیار  انجام می‌شد، بیش از ۲۰ اختیار در چهار حوزه مهم ستاد وزارتخانه را به استان‌ها تفویض کردیم.»

او تصریح کرد: «جوان‌گرایی را سرلوحه کار خود قرار داریم، ۱۲ مدیر ارشد مهم وزارتخانه دهه ۶۰ هستند، در کنار این‌ها افراد با تجربه قرار دادیم و به ویژه در استان‌ها از حضور این افراد باتجربه استفاده می‌کنیم.»

اجازه تخریب بافت تاریخی را به هیچ‌کس نمی‌دهیم/شخصا پاسخ‌گوی تخلف مدیران استانی هستم

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش معصومه دیودار خبرنگار ایلنا درباره وجود مدیران تخصصی در حوزه میراث‌فرهنگی و تخریب برخی از تپه‌های باستانی به دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی در استان‌ها گفت: «بر اساس گزارش یگان حفاظت میراث‌فرهنگی تجاوز به حرایم میراث‌فرهنگی را داریم که با این موارد مقابله می‌شود. من در شورای اداری استان‌ها که شرکت می‌کنم اجازه تخریب به بافت تاریخی و بنایی که در این بافت واقع شده است، نمی‌دهم و در اجتماعات مردمی نیز این موضوع را مطرح می‌کنم که باید حرایم آثار تاریخی حفظ شود. اجازه تخریب تپه‌ها را نمی‌دهیم، نمی‌دانم چرا در دوره‌های گذشته اجازه دادند در کنار یک اثر تاریخی مانند کاخ گلستان اسکلت فلزی بالا برود. متاسفانه در سال‌های گذشته تعدادی از افراد صاحب قدرت و ثروت در حرایم میراث‌فرهنگی ساخت و ساز انجام دادند.»

او ادامه داد: «اگر مدیر استانی در صدور مجوز برای تخریب تپه باستانی به‌منظور انجام فعالیت‌های عمرانی مجوز صادر کند، متخلف است و من شخصا پاسخگو خواهم بود.»

محدودیتی برای سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری وجود ندارد

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش خبرنگار آناتولی ترکیه درباره برنامه‌هایی که دولت برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد، گفت: «سیاست ما در این حوزه مشخص است،  هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری در حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری وجود ندارد. دیروز با مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای جلسه داشتم و محل سرمایه‌گذاری‌ها مشخص شد که بیشتر درباره مراکز اقامتی بود.»

او ادامه داد: «ما اصولا برای جذب سرمایه‌گذاری‌های  خارجی مشکل نداریم جز رژیم اشغالگر قدس، با قطری‌ها هم ملاقات خصوصی داشتم، موانع خاصی  به لحاظ آیین‌نامه‌ها وجود دارد که در حال برطرف کردن آنها هستیم.»

نگاه دانش بنیان در  رفع موانع حوزه میراث‌فرهنگی نجات‌دهنده است

مهندس ضرغامی درباره پرسش رضا شوکتی خبرنگار شبکه ایران کالا درباره شرکت‌های دانش بنیان گفت: «ایران کالا شبکه تخصصی خوبی است، اقدامات اقتصادی کارشناسان، نخبگان و سرمایه‌گذاران را به خوبی نشان می‌دهد از این شبکه برای پخش این برنامه‌ها  تشکر می‌کنم.»

او ادامه داد: «ما در تمام حوزه‌ها از جمله بخش میراث‌فرهنگی، بحث‌های اقتصادی داریم به‌ویژه برای انواع خدماتی که در حوزه میرا‌ث‌فرهنگی ارائه می شود.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «نگاه دانش بنیان نجات دهنده بوده و به رفع موانع و مشکلات در حوزه میراث‌فرهنکی کمک می‌کند، پروژه‌های زیادی در این حوزه داریم که در آینده  اعلام خواهیم کرد.»

روابط عمومی وزارتخانه جزو دستگاه‌های برتر در زمینه اطلاع‌رسانی/به‌طور پیوسته عضو دولت بودم و معتقد به حضور فعال در دولتم

مهندس ضرغامی درباره پرسش محسن هاشمی خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی درباره ضعف ساختاری که در گذشته در سازمان میراث‌فرهنگی وقت وجود داشته و به‌عنوان حیاط خلوت دولت توسط منتقدان مطرح می‌شده و اینکه چرا تا کنون نشستی طی 9 ماه گذشته برگزار نشده است، گفت: «من دائما با رسانه‌ها گفت‌وگو دارم، در یک استان چندبار گفت‌و‌گوی رسانه‌ای انجام می‌دهم و با همه صحبت می‌کنم. ارتباط ما قوی و مستمر است و وزارتخانه و روابط‌عمومی ما اطلاع‌رسانی خوبی انجام می‌دهند و جزو دستگاه‌های برتر در زمینه اطلاع‌رسانی هستیم.»

او افزود: «برخی از فعالان رسانه‌ای اعلام کردند که من در صفحات شخصی خودم فقط به سفرهای استانی می‌پردازم، در صورتی که اینگونه نیست، من در همه زمینه‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنم و از فعالان رسانه‌ای تقاضا دارم که در کنار نگاه حاشیه‌ای به اصل مطلب هم توجه کنند و نقد و پیشنهاد خود را مطرح کنند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تصریح کرد: «عمر برخی از روسای سازمان میراث‌فرهنگی وقت کوتاه بود. من اعتقاد چندانی به حیاط خلوت ندارم، شش رئیس سازمان داشتیم که عمر مدیریتی‌شان چند ماهه بوده است.» 

او با تاکید بر اینکه برنامه‌های متنوعی برای آینده داریم، گفت: «من در چهار دولت به طور پیوسته و مستمر عضو دولت بودم. در این دولت یکی از وظایفی که احساس می‌کنم باید انجام دهم، این است که باید حضور فعال در دولت داشته باشم و تجربه‌های گذشته خود را به دولت انتقال دهم. از آقای رئیسی برای استفاده از این تجربیات تشکر می‌کنم.»

استفاده از نظر کارشناسان میراث‌فرهنگی در زمان ارائه لوایح به مجلس/کارکرد فعلی، شورای عالی میراث‌فرهنگی را قبول ندارم

او در پاسخ به مریم اطیابی از رسانه میراث‌باشی درباره استفاده از نظر کارشناسان و رسانه‌ای کردن پیش‌نویس طرح حفاری‌ها و برنامه هفتم توسعه بیان کرد: «موافق هستم ‌که کارشناسان نظر کارشناسی بدهند اما بعد از طی فرآیندی پس از عبور از دولت و ارائه نظرات دستگاه‌های مرتبط و زمانی که در قالب لایحه به مجلس ارائه شد و در زمان بررسی مجلس این امکان فراهم و نشست‌های کارشناسی برگزار شود.»

مهندس ضرغامی درباره پیگیری  آیین‌نامه حفاظت از میراث‌فرهنگی در شورای امنیت ملی گفت: «ما بسیاری از جلسات شوراهای عالی میراث‌فرهنگی را برگزار می‌کنیم اما برخی از آن‌ها کارایی ندارند. من سال‌هاست عضو این شورای عالی هستم مفت نمی‌ارزند. آقای رئیس‌جمهور در بیش از سی شورا عضو است اما چه میزان وقت دارد که آن‌ها را مدیریت کند.»

او به ناکارآمدی شورای عالی میراث‌فرهنگی اشاره کرد و افزود: «من با کارکرد فعلی، شورای عالی میراث‌فرهنگی را قبول ندارم. جا پای آن را در طرح‌جامع گذاشتیم، اما با نگاه عملیاتی و کارآمد، قانون باید به‌گونه‌ای باشد که همه ظرایف و قوانین در آن دیده شود که اگر رئیس و وزیری خواست کاری انجام دهد،  معطل قوانین نماند.»

رئیس‌جمهوری به جد در حال پیگیری وضعیت 850 مرمتگر است

او در پاسخ به عطیه محسنی از برنا درباره وضعیت مرمت و استادکاران و آموزش نسل جدید، بیان کرد: «مرمت بخش کلیدی و فرهنگی است که ما عهده‌ داریم و مرمتکاران از جایگاه ویژه‌ای نزد ما برخوردار هستند و از زحمات تمامی آن‌ها تشکر می‌کنم.»

او به پیگیری وضعیت ۸۵۰ مرمتگر اشاره کرد و افزود: «حقوق مرمتگران باید از محل طرح‌های عمرانی پرداخت شود و به‌همین دلیل نمی‌توان به آن‌ها حقوق پرداخت کرد تا زمانی که بودجه عمرانی بیاید. سعی کردیم این مشکل را حل کنیم. دو هفته قبل نیز در دولت این موضوع را مطرح کردم و رئیس‌جمهور با جدیت پرداخت حقوق مرمتکاران را از دستگاه‌های مربوطه پیگیری کردند.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «دیروز در سازمان مدیریت بخش زیادی از این مشکلات مطرح شد و تا فردا باید دو مشکل قانونی تعیین تکلیف شود که با این‌کار تکلیف ۸۵۰ مرمتگر و‌ پرداخت حقوق آن‌ها هم مرتفع می‌شود.»

برخی افراد به اسم اقدامات میراثی به دنبال توسعه بنا و تغییر کاربری هستند

مهندس ضرغامی در پاسخ به سوال علی صولتی از روزنامه فرهیختگان درباره ایمن‌سازی مغازه‌های بازار بزرگ تهران و اینکه میراث‌فرهنگی مانع می‌شود، گفت: «اخیرا با این موضوع مشابه در بازار بزرگ تبریز مواجه شدم و بخش‌های مختلف را بررسی کردم‌، مشکلی وجود داشت که بررسی آن به کارشناسان محول شد. اما موضوع مهمی وجود دارد، اینکه افرادی به اسم برخی اقدامات میراثی به دنبال توسعه بنا و تغییر کاربری هستند که این موضوع خلاف قانون است. اما این‌ موضوع را پیگیری خواهیم ‌کرد و ‌شما هم در این‌باره به بیان مشکلات و جزئیات بپردازید.»

در حوزه آموزش به دنبال تحول در نگاه مدیران بالادست هستم

مهندس ضرغامی در پاسخ به سوال اشکان بروج از رسانه قطب‌نما درباره برنامه‌های مربوط به موضوع آموزش، بیان کرد: «ما به دنبال ایجاد تحول در آموزش وزارتخانه هستیم. تحول در نگاه و دیدگاه مدیران اهمیت ویژه‌ای دارد که اقدامات و ‌نشست‌هایی را در این‌باره انجام داده‌ایم بر این اعتقادیم که تحول باید از راس هرم و مدیران بالا دستی انجام شود در غیر این صورت نگاه پوسیده تغییری نمی‌کند.»

او‌ همچنین درباره تحول دیجیتال در حوزه میراث‌فرهنگی گفت: «موضوع فناوری‌های نوین را از روزهای نخست کلید زده‌ایم و برنامه‌های متعددی دراین‌باره داریم. حتی زمانی که این برنامه‌ها را در مجلس ارائه کردیم مورد توجه بسیار قرار گرفت.»

مهندس ضرغامی با بیان اینکه انقلابی در این حوزه ایجاد شده است، افزود: «ما نسبت به این موضوع نگاه تحولی داریم اما مانعی هم وجود دارد. به‌عنوان مثال اپلیکیشنی را در تعطیلات نوروز آماده کرده بودیم که در حوزه گردشگری می‌توانست مفید باشد و تکلیف گردشگران  را روشن کند اما این کار به دلیل مسائل مالی و منع‌های قانونی انجام نشد، قوانین نظارتی از روح اصلی خود خارج شده‌اند.»

وزیر میراث‌‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر اینکه باید به سمت دولت الکترونیکی پیش برویم، ادامه داد: «مشکل اساسی این است که این موضوع به رسمیت شناخته نشده و شناختی از این حوزه وجود ندارد. در وزارتخانه روی این موضوع تاکید بسیار دارم و در این راستا نشست‌های زیادی با استارت‌آپ‌ها برای رفع مشکلات آن‌ها برگزار شده است.»

اولویت ما در جذب گردشگر خارجی با کشورهای همسایه است

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش حازم کلاس خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی قطر درباره ضربه کرونا به صنعت گردشگری کشور و جذب گردشگر خارجی از کشورهایی مانند چین و روسیه گفت: «راهبرد ما کاملا مشخص است،  در جذب گردشگر خارجی اولویت ما کشورهای همسایه است. در سایر کشورها، معرفی کشورمان به شکل مجازی انجام می‌شود. یکی از ماموریت‌های جدی ما در تمام دفاتر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خارج از کشور بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که منعقد شده، فعالیت در حوزه گردشگری است.»

او افزود: «با وزارت خارجه همکاری خوبی داریم. قرار است برای برخی از کشورها، آژانس‌های خدمات مسافرتی خاص در نظر بگیریم تا متناسب با نیاز کشورها خدمات ارائه کنند. ارتباط خوبی با چین و روسیه برای جذب گردشگر داریم.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار شبکه تلویزیونی العربی قطر درباره برنامه‌ریزی برای مسابقات جام جهانی قطر گفت: «در وزارت میراث‌فرهنگی، ستاد مسابقات جام جهانی قطر راه‌اندازی شده است و چندین دستگاه مامور هستند که در این زمینه کمک کنند. آمادگی لازم را برای ارائه خدمات به شرکت‌کنندگان در مسابقات جام جهانی قطر را داریم.»

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای مقابله با ایران‌هراسی

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش هنگامه علیدادی خبرنگار تسنیم درباره اقدامات وزارت میراث‌فرهنگی برای کسب درآمد از  صنعت گردشگری و تبلیغاتی که علیه ایران انجام می‌شود، گفت:  «تغییر نگاه در این حوزه یک فرآیند است که  مردم و دستگاه‌ها باید به آن توجه کنند.»

او تصریح کرد: «خوشبختانه استانداران نگاه خوبی به صنعت گردشگری دارند و مجوزهای این حوزه را در استان‌ها جلو می برند، راه زیادی در پیش داریم و نگاهمان باید جامع باشد.»

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: «متاسفانه روی  ایران‌هراسی به طور جدی  کار می‌کنند ما باید این موضوع را برطرف کنیم، برای مقابله با ایران‌هراسی  باید از ظرفیت‌هایمان استفاده کنیم، کسی باور نمی‌کند در ایران برای مرمت کلیسا بودجه گذاشتیم، برای رفع این مشکل نیاز به سخنرانی نداریم همین که ظرفیت‌های کشور را نشان دهیم کافی است،  از  رسانه‌ها می‌خواهم که سوژه‌ها را به خوبی نشان دهند این موضوع موجب می‌شود  ایران‌هراسی در دنیا خنثی شود.»

تبادل اطلاعات یکی از مفاد تفاهم‌نامه با فراجا است

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش محمد باریکانی خبرنگار روزنامه همشهری درباره آمار آثاری که جزو اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام است، گفت: «یکی از مشکلات وزارتخانه ما نبود آمار جامع است. یکی از مفاد تفاهم‌نامه با فراجا تبادل اطلاعات داده‌ها  بود، در حوزه گردشگری آمار نداشتیم. مشکلی در زمینه آثار باستانی نداریم. یک بخشی از آثار در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی قرار دارد و برخی در اختیار نهادها است.»

او افزود: «از کار ارزشمند وزیرسابق ارتباطات برای هزینه خوبی که در زمینه راه‌اندازی موزه ارتباطات انجام دادند، تشکر می‌کنم. اگر هر وزیری خودش در بناهایی که در اختیار دارد، سرمایه‌گذاری کند، مشکلات حل می‌َشود. دستگاه‌ها نباید از ارائه آمار بترسند؛ از معاونت میراث‌فرهنگی تقاضا دارم آمار آثاری که در اختیار مجموعه‌داران و بخش خصوصی قرار دارد، جمع‌‌آوری کند.»

تغییری در حریم ارجان ایجاد نخواهد شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به سوال فاطمه علی‌اصغر  از رسانه میراث‌خبر درباره سامان‌دهی وضعیت یگان‌حفاظت و جلوگیری از تخریب محوطه‌های تاریخی گفت: «گزارش خوبی در نشست یگان حفاظت دیروز داده شد و سردار مهری اطلاعات خوبی در این‌باره داده‌اند.»

او همچنین در خصوص حرائم ‌مربوط به محوطه تاریخی ارجان گفت: «برای لوله‌کشی آب با رعایت ضوابطی که پژوهشگاه اعلام‌ کرده در کنار لوله‌های قدیم نفت که از قبل بوده لوله‌های آب زده شود و تغییری در حریم ایجاد ‌نخواهد شد.»

مهندس ضرغامی درباره پاسارگاد نیز توضیح داد: «کسی نگفت که کنار پاسارگاد چاه زده شود، چاه‌های متعدد از قبل زده شده، اما به این دلیل که موتورها برقی نیستد و کنتور ندارند، هرکسی به هر میزان بخواهد آب برداشت می‌کند، باید موتور برق گذاشته شود و برای این منظور ‌کارشناس فرستاده‌ایم، در این خصوص پیگیر هستیم و وزارت نیرو‌ هنوز تعیین اعتبار نکرده است.»

افزایش ۷۷ درصدی اعتبارات عمرانی/موزه محل تحرک جامعه‌اند

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش فرزانه قبادی خبرنگار روزنامه اعتماد درباره مشکلات موزه ملی، تجهیزات و طرح‌های محتوایی موزه‌ها گفت: «موزه‌ها محل تحرک جامعه است، ظرفیت‌های زیادی در موزه ملی وجود دارد  که نیاز است برای مردم مطرح شود تا منشا تحول در این حوزه شود.» 

او ادامه داد: «اعتبارات تملک دارایی‌های وزارتخانه دو برابر شده است، اعتبارات عمرانی ما ۷۷ درصد رشد پیدا کرده بخشی از این اعتبارات مربوط به مرمت و بخشی به خود موزه‌ها است که پس از ابلاغ جداول بودجه، سهم بودجه هر موزه مشخص می‌شود.»

 از ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی، ۲۳۳ رشته ثبت‌محور شده‌اند/ بیمه هنرمندان صنایع‌دستی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های وزارتخانه

مهندس ضرغامی در پاسخ به پرسش فاطیما کریمی خبرنگار خبرگزاری مهر درباره مهجور ماندن صنایع‌دستی و آمار صادرات چمدانی صنایع‌دستی گفت: «صنایع‌دستی موضوع مهمی است، بخش مهمی از فرهنگ و اقتصاد کشور در حوزه صنایع‌دستی اتفاق می‌افتد، یک میلیون نفر در این حوزه فعالیت می کنند. از ۲۹۹ رشته صنایع‌دستی، ۲۳۳ رشته را ثبت‌محور اعلام کردیم. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ما بیمه است و بارها جلسات متعددی با رئیس‌جمهوری و معاونان او در این زمینه برگزار کردیم، اما به دلیل مشکل اعتبارات هنوز آنطور که باید، محقق نشده است. ان‌شاءالله در بودجه امسال بیمه هنرمندان صنایع‌دستی دیده خواهد شد.» 

او تصریح کرد: «باید در تولید صنایع‌دستی رونق ایجاد شود، بسیاری از تولیدکنندگان اگر بازار فروش برایشان فراهم شود، مشکلاتشان حل می‌شود.»

پیگیر استرداد اشیای تاریخی کشور هستیم

مهندس ضرغامی در پاسخ به داوود نخکوب از خبرگزاری ایرنا درباره برگرداندن اشیای تاریخی به کشور بیان کرد: «یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفظ مواریث فرهنگی، اشیای تاریخی خارج شده از کشور هستند که بخشی نیاز به پیگیری حقوقی و بخشی نیز به رایزنی‌های سیاسی نیاز دارد. سعی می‌کنیم در این حوزه اقداماتی را روی پروژه‌های خاصی انجام ‌دهیم.»

دیدن آثار ثبت‌جهانی در سفرهای استانی برایم اولویت دارد

او در پاسخ به سوال مجتبی گهستونی فعال فضای مجازی درباره ظرفیت خوزستان در ثبت ‌جهانی آثار بیان کرد: «دیدن آثار ثبت جهانی در سفرهای استانی برایم اولویت دارد. ظرفیت ما در این حوزه بیشتر از این ۲۶ و ۱۷ اثر است، اما ظرفیت ما محدود به ثبت سالی یک اثر است. خوزستان نه تنها ظرفیت جهانی غنی دارد بلکه قدم به قدم آن دارای ظرفیت تاریخی است.»

برنامه‌ریزی برای گردشگری کشورهای همسایه و مجاور 

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به سوال هاشم رحیمی از خبرگزاری آپا جمهوری آذربایجان درباره برنامه برای تبادل گردشگر بین ایران و آذربایجان بیان کرد: «به طور جداگانه نشستی برای گردشگری برگزار می‌شود و در آن سیاست‌ها و اقدامات به‌خصوص در حوزه  زیرساخت‌ها را بیان می‌کنم.»

او ادامه داد: «درمورد کشورهای همسایه و مجاور، برنامه‌ریزی‌ و با برخی کشورها مثل تاجیکستان و قطر تفاهم‌نامه امضا کرده‌ایم. برای هر کشور متناسب با علایق مردم آن کشورها برنامه داریم.»

در قانون بودجه امسال تبصره خوبی برای تبلیغات گردشگری در رسانه‌های خارجی شده دیده شده است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به سوال سلطان‌پور خبرنگار شبکه سحر درباره تبلیغاتی که دفاتر شبکه‌های اروپایی و غربی در ایران برای سایر کشورها انجام می‌دهند، گفت: «بخشی به اعتبارات لازم در این‌باره بر می‌گردد. کشوری مانند قطر 200 میلیارد دلار برای تبلیغات در زمینه جذب گردشگر مسابقات جام جهانی قطر اختصاص داده است، ایران بودجه لازم را برای اینکه این هزینه‌ها را انجام دهد، ندارد اما راه بن‌بست نیست، به شبکه‌های دیگری اتصال داریم.»

او افزود: «در قانون بودجه امسال تبصره خوبی داریم. افرادی که برای تبلیغات گردشگری به زبان انگلیسی فعالیتی انجام دهند، اگر هزینه‌ای انجام دهند به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی از آن‌ها پذیرفته می‌شود. دنبال روش‌های کم هزینه‌تر هستیم.»

خبرنگار شبکه سحر درباره بازداشت‌های اخیر برخی اتباع کشورهای اروپایی، اعلام هشدار امنیتی و منع سفر به ایران توسط سفارتخانه‌های این کشورها برای جلوگیری از آسیبی که ممکن است در حوزه گردشگری ایجاد کند و اینکه وزارت میراث‌فرهنگی با همکاری وزارت امور خارجه و قوه قضاییه برای بی‌اثر کردن این موضوع چه کارهایی انجام داده است، پرسید و مهندس ضرغامی در پاسخ گفت: «برخی از اقداماتی که در کشور انجام می‌شود چه مواضعی که اعلام می‌شود چه اقداماتی که دستگاه‌ها انجام می‌دهند و موجب ضربه‌زدن به گردشگری می‌شود با این‌‌ها مقابله می‌کنیم. بسیاری از این‌ها اعلامی نیست، اعمالی‌ است. نمی‌َشود اعلام کرد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010302957437

برچسب‌ها