اسماعيلي خاطر نشان کرد: با وجود ورود محصولات مشبک چيني به کشور در سالهاي اخير، به دليل افزايش کيفيت و استفاده از طرحهاي هماهنگ با سليقه روز بازار، آثار مشبک ايران همچنان از رونق بالايي برخوردار است.
وي با اشاره به اينکه مشبک به معرق شباهت بسيار دارد، افزود: تفاوت عمده اين دو هنر در آن است که در مشبککاري از خط استفاده ميکنيم.
اسماعيلي افزود: مشبککاري چنان که از اسمش پيداست، بهصورت شبکهشبکه است و آيات و اشعار، بهطور جداگانه بريده شده و روي تختههاي چوب چسبانده ميشود.
اين هنرمند تهراني از کمان اره بهعنوان مهمترين ابزار کار مشبککاري نام برد و گفت: در کار مشبک، از همه نوع چوب ميتوان استفاده کرد، اما تخته سهلا بهتر است.
هنرمند تهراني درخصوص شيوه کار خود توضيح داد: اين کار درست مانند ساخت معرق و منبت است ،با اين تفاوت که پس از انجام کار طرح مورد نظر در کنار يکديگر قرار گرفته و روي تابلو چسبانده ميشود.
اسماعيلي افزود: ابتدا روي کاغذ، طرح را پياده و سپس با کاربن طرح مورد نظر را روي تخته سه لايي منتقل مي کنند .
هنرمند تهراني ادامه داد: بخشهاي زائد را با مته سوراخ کرده و پس از عبور يک سر اره مويي از آن ، با دقت و حوصله شروع به کار مي کنند .
وي با اشاره به اينکه اثر ساخته شده شکننده است، تأکيد کرد: بايد پس از اتمام کارآن را روي مقوايي که پارچه روي آن کشيده شده است ، بهوسيله نخ و سوزن دوخته و سپس آن را داخل قاب پشت شيشه قرار داد.
اسماعيلي افزود: ترسيم طرحها و نقشهاي سنتي روي زمينه چوبي با خالي کردن داخل خطوط طرحها و پرکردن فضاي خالي شده به وسيله قطعات آماده شده چوبي، فلزي و صدفي نيز بخش ديگري از کار است که هر مرحله جداگانه پرداخت شده و در آخر تمامي بخشهاي روي تابلو انتقال داده ميشود، در مرحله آخر نيز رنگ پلياستر به آن اضافه ميشود.
اين هنرمند تهراني تصريح کرد: در رنگ کردن تابلوها از رنگهاي شيميايي استفاده نميشود تا کار طبيعيتر جلوه کند.
114/
انتهای پیام/