وي اين نمايشگاه را بسترساز تکامل هنر امروز ارزيابي کرد و گفت: هنر دهه 50-40 حرف هاي زيادي براي گفتن به پژوهشگران هنر و علاقمند به تاريخ هنر ايران و نيز دانشجويان هنر دارد و چه بهتر که صبا اين کار را در قالبي پژوهشي، تخصصي و تحليلي دنبال مي کند.
اسفندياري ادامه داد: ريشهها و زمينههاي تحول در نقاشي ايراني از دوران کمال الملک و نسل شاگردان او تا نقاشان نوگراي پس از دهه 20 و نيز نقش \"استاد علي اکبر صنعتي\"، پايه گذاري دانشکده هنرهاي زيبا در ايران و تربيت نسلي که نگاهي نوآورانه، حرفهاي، خلاق و ابداعي به هنر نقاشي داشت و دنبال تقليد صرف از نمونهها و مدلهاي غربي و اروپائي نبود.
پيشکسوت نقاشي معاصر ايران افزود: من و کساني مثل جوادي پور، جليل ضياء پور، هوشنگ کاظمي، جواد حميدي، بريراني، منصوره حسيني و سهراب سپهري به اين فکر افتاديم که شناخت از مقوله نقاشي را وارد يک عرصه تازه کنيم که در آن، نو جويي و داشتن يک ايده تازه راهگشا حرف اول را مي زد.
وي با تاکيد بر ارزشها و قابليت هاي هنر دهه 50-40 براي يک کار پژوهشي بيادماندني و موثر دانست و خاطرنشان کرد: در هنر اين دو دهه کارها رفته رفته به يک تشخيص، هويت و ريشهدار بودن رسيده بود، در آن نگاه مستقل، منتقد و داراي موضع هنرمند و دلبستگي و رجوع او به ريشههاي شرقي، معنوي و بومي را ميتوان بوضوح مشاهده کرد.
اين هنرمند پيشکسوت و با سابقه ابراز اميدواري کرد که نمايشگاه هنر دهه 50-40 در صبا بتواند پايهگذار جرياني جديد در نگاه تحليلي و منتقدانه به گذشته هنري اين سرزمين باشد.
117/
انتهای پیام/