وي افزود: طرح ساماندهي اطراف حرم و ضوابط آن براساس مصوبات شوراي عالي شهرسازي از سوي سازمان در دست بررسي و اعلام نظر کارشناسان معاونت ميراث فرهنگي است.
دولتآبادي درباره اقدامات کميته ميراث جهاني براي ثبت جهاني حرم امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: موضوع ثبت جهاني حرم امام رضا (ع) هنوز در شوراي عالي ثبت مطرح نشده است.
به گفته معاون ميراث فرهنگي اين موضوع علاوه بر پيچيدگيها، نياز به بحثهاي کارشناسي بيشتري دارد و با توجه به الزامات و ضرورتهاي موجود بايد در تعامل با ساير نهادهاي ذيربط مورد بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اينکه مطرح نشدن اين موضوع در شوراي عالي ثبت بدان معنا نيست که ارزشهاي کالبدي، مذهبي و اجتماعي اين اثر در خور ثبت جهاني نيست، تصريح کرد: بايد ثبت جهاني اين اثر مذهبي با توجه به نيازهاي ملي انجام شود. اگر قرار باشد ثبت جهاني اين اثر به نيازها و ضرورتهاي ملي و فراملي ما خدشه وارد کند مسلمآ اين اثر تنها در مقياس ملي ثبت خواهد شد.
دولتآبادي همچنين در پاسخ به سئوال ميراث آريا مبني بر جلوگيري از ساخت و سازهاي اطراف حرم گفت: در زمينه ساخت و ساز حرم نيز بايد با آستان قدس رضوي تعامل داشته و موضوع را به سمتي هدايت کنيم که کمترين آسيب به هويت و ارزشهاي کالبدي تاريخي و فرهنگي را شاهد باشيم.
به گفته معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراثفرهنگي، صنايعدستي و گردشگري، آستان قدس با تجهيز منابع انساني، توان کارشناسي و فني در حال حاضر به شايستگي اقداماتي را در اين زمينه به انجام رسانيده است ولي هنوز به لحاظ کارشناسي تعارضاتي ميان سازمان و آستان قدس وجود دارد که اين موضوع بايد با هماهنگيها و تفاهمات لازم در سطح مديران ارشد و عالي سازمان ميراث فرهنگي و آستان قدس رضوي صورت بگيرد.
بنا بر اين گزارش، حرم امام رضا (ع) داراي بناي چهار گوش است که هر ضلع آن تقريباً ده متر است. هر طرف آن با کاشيهايي خشتي ممتاز مزين شده و اين خشتهاي کاشي با نقش و نگار بديع و طلاکاري در زمره نفيسترين انواع کاشي است. روي برخي از اين کاشيها تاريخ 612 و 720 هجري قمري خوانده ميشود.
همچنين صحن عتيق که به شکل مربع مستطيل است داراي چهار ايوان بزرگ ميباشد، ايوان شرقي و ايوان غربي داراي سردر بسيار زيبا و مزين به کاشي کاريهاي ممتاز ميباشند، قسمتي از اين صحن را امير علي شيرنوايي وزير دانشمند سلطان حسين بايقرا در سال 872 هـ.ق بنيان نهاده است.
لازم به ذکر است که قسمت ديگر اين صحن و ايوان شمالي و شرقي و غربي بنا به فرمان شاه عباس اول صفوي ساخته شده است.گلدستههاي طلا که بر ايوان عباسي و ايوان جنوبي قرار دارند، از آثار شاه طهماسب صفوي به تاريخ 920 هـ.ق و نادرشاه افشار 1145 هـ.ق است. همچنين طلاکاري ايوان در سال 45 هـ.ق به فرمان نادرشاه افشار انجام شد. از اين رو است که در ايوان جنوبي (ايوان طلا) چهار در نقره وجود دارد. اين ايوان شامل تزئينات گوناگون و کتيبههاي متعددي از جمله کتيبهاي به خط محمد رضا امامي است.
اين گزارش حاکيست ؛ صحن جديد در زمان سلطنت فتحعلي شاه قاجار بنا نهاده شده است. سپس در زمان محمد شاه قاجار با کاشيکاري تزيين يافته و در اين صحن تاريخ 1262 و 1271 هـ.ق ثبت شده است. به طور کلي مجموعه بناهاي آستان قدس رضوي (ع) را ميتوان از لحاظ معماري ـ تزئينات کاشيکاري، گچبري، کتابت و خطاطي، رنگ آميزي، نقاشي، حجاري، فلزکاري، طلاکاري و ساير رشتههاي هنري گنجينهاي از هنرهاي ظريف و دوران اسلامي در ايران دانست.
115/
انتهای پیام/