مرمت سکه نقره دوره ساساني

به گزارش ميراث آريا (CHTN) به نقل از روابط عمومي اين سازمان، محمود بختياري شهري ضمن اعلام خبر فوق افزود:سکه مکشوفه در آتشکده آذر برزين مهر در فعاليت‌هاي مرمتي و نجات بخشي اين بنا در ضلع جنوبي اين آتشکده به دست آمده است.

وي در ادامه اظهار داشت:تاکنون 3 عدد سکه نقره ساساني طي برنامه‌هاي مرمتي و باستان شناسي از آتشکده‌هاي خراسان رضوي کشف شده است که دو مورد آن مربوط به بنديان درگز و متعلق به خسرو اول (انوشيروان) و ديگري متعلق به خسرو دوم (پرويز) است.

ربابه موسي زاده، کارشناس گروه حفاظت و مرمت اين سازمان نيز در ادامه توضيح داد: جنس اين شي از نقره است و رسوبات سياه رنگ و قهوه اي در تمام سطح مشهود و آشکار است.

وي با اشاره به اينکه نقش پشت و رو سکه قبل از رسوب زدايي نامشخص بود گفت: مستندسازي و تهيه عکس قبل از مرمت صورت گرفت و پاکسازي به روش توامان فيزيکي و شيميايي و طي چند مرحله همراه با شستشوي مداوم صورت گرفت.

علي حسن آبادي باستان شناس دفتر محوطه هاي تاريخي اين سازمان هم در ادامه گفت : بر اساس مطالعات اوليه انجام شده سکه نقره مکشوفه متعلق به سال‌هاي پاياني سلطنت خسرو دوم است که بر روي سکه نيم تنه پادشاه در حالي که به سمت چپ نگاه مي کند تصوير شده است و در سمت چپ نيز تصوير نام پادشاه و درسمت راست القاب وي نوشته شده است که متاسفانه به دليل سائيدگي قابل خواندن نيست.

وي در پايان خاطر نشان کرد: اين سکه درسال سي و هفتم سلطنت خسرو دوم و در ضرابخانه دارابگرد ضرب شده است./106

انتهای پیام/

کد خبر 1387061012