اسماعيلي تصريح کرد؛ در هر تصادف بخشي از نيروي کار و کارآزموده جامعه نيز به عنوان سرمايه هاي انساني از بين مي روند که اين رقم نيز قابل توجه است. در اين رابطه اروپايي ها معتقدند با مرگ هر يک نفر حدود يک ميليون و 700 هزار يورو از دست مي رود.
وي افزود؛ اگر ايمني را در بخش حمل و نقل توسعه دهيم، نخستين خاصيت آن برگرداندن سرمايه هاي کلان ناشي از تصادفات و جلوگيري از از بين رفتن سرمايه هاي مادي و انساني به کشور است. از سوي ديگر نيز با صرفه جويي زمان در ترافيک، شاهد برگشت سرمايه زماني بيشتري خواهيم بود. اين در حالي است که ايمن بودن حمل و نقل، در بحث کاهش هزينه هاي تردد نيز موثر است. به طور مثال اگر کسي بخواهد از بندرعباس کالايي را به تهران منتقل کند، ايمن بودن راه موجب کم شدن مسير و در نتيجه کم شدن هزينه حمل و نقل مي شود.
اسماعيلي تاکيد کرد؛ در کشور ما تنها حدود سه درصد از سفرها از طريق هوا، هفت درصد ريلي و 90 درصد از طريق جاده انجام مي شود. اين در حالي است که حدود 180 هزار کيلومتر راه جاده يي در کشور وجود دارد يعني بيشترين حجم سفر در کشور از طريق جاده انجام مي شود. به همين دليل ايمني جاده ها براي کاهش تلفات و سرمايه ها يکي از ضروريات است.
وي تاکيد کرد؛ سفرهاي جاده يي ايراني ها هفت برابر سفرهاي جاده يي اروپايي ها است. جاده هاي کشور به دليل عرض کم و قديمي بودن شان در فصل هاي پيک تقريباً قفل مي شوند. اين در حالي است که جاده سازي نيز هزينه بر است. به طور مثال براي يک کيلومتر آزادراه حدود هشت ميليارد تومان بايد هزينه کرد.
اسماعيلي با بيان اينکه در احداث آزادراه هايي چون تهران- شمال و زنجان- تبريز تاخيرات بايد سريع تر جبران شود، گفت با احداث اين جاده ها بسياري از مشکلات ايمني جاده هاي قديمي برطرف ميشود.
وي افزود؛ ايمني حمل و نقل ارتباط مستقيمي با توسعه اقتصادي و مولفه هاي آن از جمله تمايل به سفر و گسترش صنعت گردشگري و کاهش هزينه هاي درماني و بيمه يي دارد.
يادآوري مي نمايد کنفرانس بين المللي ايمني راه 21 و 22 ارديبهشت ماه جاري در محل سالن وزارت کشور برگزار ميگردد./100
انتهای پیام/