به گزارش ميراث آريا(chtn) فرامرز سروي امروز در جمع خبرنگاران درباره‌ بي‌اعتمادي جامعه نسبت به حمل و نقل هوايي،گفت : در اين زمينه بايد به درخواست مردم اهميت داده شود و از آنجاکه مردم از ورود هواپيماهاي دست دوم شرقي ناراضي هستند از اين پس سازمان به هواپيماهاي شرقي نو مجوز ورود داده و هواپيماهاي موجود را مديريت مي‌کند.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي کشوري تاکيد کرد: هواپيماها تا ايمن نباشند، پرواز نمي‌کنند و سازمان به هواپيماهايي که ايمني کامل دارند مجوز پرواز مي‌دهد؛ از طرف ديگر هواپيماهاي توپولوف از نظر تکنولوژيکي ايمن هستند و سوانح رخ داده در اين نوع هواپيماها (چهار مورد) در کشور ما به دليل نقص فني نبوده بلکه عامل انساني باعث بروز حادثه در آن‌ها شده‌اند.

وي يادآور شد: از سال 1397 تا سال 2008 ميلادي هزار و 603 سانحه‌ براي هواپيماهاي توپولوف رخ داده که کمتر از نيم درصد آن در ايران بوده است.

سروي درباره‌ اينکه طي چند روز اخير بيش از 10 پرواز به دليل نقص فني، فرود اضطراري داشته است، گفت: نقص نيست بلکه اشکال فني است. هر هواپيما کتاب کارخانه‌ سازنده خود را دارد که طبق آن کتاب اگر هواپيما داراي برخي از اشکالات باشد مي‌تواند پرواز کند و ايمني پرواز به مخاطره نمي‌افتد؛ اشکال داشتن هواپيماها و ادامه پرواز آن از نظر متخصصان پذيرفته شده است و اشکال در هواپيما به معني به خطر افتادن ايمني پرواز نيست. در برخي از اين موارد مي‌توان پرواز را ادامه داد و سالم به مقصد رسيد اما برخي خلبانان به دليل اينکه ممکن است در مقصد براي تامين قطعات با مشکل مواجه ‌شوند، تصميم مي‌گيرند به مبدا خود باز گردند و اشکالي هم ندارد.

معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي درباره‌ سانحه هواپيماي ايلوشين 62 شرکت آريا در فرودگاه مشهد، گفت: پس از چهار هزار و 200 نفر ساعت کار کارشناسي توسط متخصصان داخلي و بين‌المللي طي 13 روز براي اين نتيجه حاصل شد که خلبان عامل بروز سانحه بوده است چراکه حين انجام تقرب به دليل عدم رعايت مقررات پروازي با سرعت خيلي زياد روي زمين قرار گرفته و خلبان نتوانسته براساس دستورالعمل کتاب هواپيما آن را کنترل کند و اگر خلبان آن زنده بود حتما اعلام مي‌کرد که اشتباه کرده‌ام.

وي يادآور شد: اين هواپيما متعلق به يک شرکت هواپيمايي در کشور قزاقستان بوده که تحت اجاره‌ي آريا قشم قرار گرفته بود که قبل از سانحه در چارچوب قوانين بين‌المللي کليه استانداردها را داشته و گروه پروازي آن نيز داراي گواهينامه استاندارد و سلامت پرواز بوده‌اند. سروي اظهار کرد: براي پيشگيري از سوانح مشابه ملزم هستيم براساس قوانين، مقررات، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هاي ايمني خاص صادر کنيم.

وي درباره درگيري در کابين خلبان تصريح کرد: طبق کتاب هواپيما و چگونگي مديريت کابين پروازي، هنگام تقرب و هنگام پرواز نبايد افراد غير کادر پروازي در داخل کابين خلبان باشد البته ممنوع نيست و تشخيص آن به عهده خلبان است. که در اين پرواز هنگام پياده کردن نوار کابين خلبان نظراتي ارائه شده که نشانگر وجود افراد غيرمسوول در اداره هواپيما در کابين خلبان حضور داشته‌اند که اين امر باعث شده مديريت متمرکز در کابين خلبان حاکم نباشد. سرعت بالا در بسياري از پروازها و فرودها بوده است اما با توجه به اينکه تمرکز در کابين خلبان حاکم است خلبانان توانسته‌اند اين سرعت را کنترل کنند و سانحه‌اي به وجود نياورند.

وي با بيان اينکه خلبان اين پرواز بالغ بر 14 هزار ساعت تجربه پرواز داشته و کمک خلبان آن نيز 10 هزار ساعت تجربه پرواز داشته‌اند، تصريح کرد: در مواردي که عوامل انساني باعث بروز سانحه هستند از سوي افرادي کم تجربه يا افرادي بسيار با تجربه رخ مي‌دهد.

معاون استاندارد سازمان هواپيمايي کشوري درباره رعايت حداقل استانداردها در پروازهاي کشور ما و رعايت حداکثري آن در ديگر کشورها، گفت: طبق آمار عامل عمده سوانح نقص فني نيست بلکه 90درصد از سوانح هوايي در جهان و کشور ما عوامل انساني هستند. در سانحه سقوط هواپيماي توپولف کاسپين در قزوين طي چند روز اخير نقص فني به اين شکل که عموم برداشت کرده‌اند علت حادثه نيست. چرا که يک عامل ناگهاني در موتور شماره يک هواپيما رخ داده و به بخش‌هاي ديگر هواپيما سرايت کرده و هنوز عامل اوليه براي متخصصان داخلي و بين‌المللي شناخته نشده است چراکه هواپيما در حال اوج‌گيري بوده و ناگهان پس از 270 درجه چرخش به شدت سقوط کرده است. در حالي که اگر نقص فني باشد نموداري وجود دارد که خلبان متوجه مي‌شود و فرصت دارد آن را کنترل کند.

وي تاکيد کرد: در اين پرواز تمام استانداردها و چک‌هاي لازم صد درصد قبل از پرواز انجام شده است.

سروي افزود: عامل اوليه که باعث بروز نقص فني که منجر به سقوط هواپيما شده است هنوز مشخص نيست. عامل اوليه مي‌تواند ورود يک شي خارجي همچون پرنده يا انفجار باشد اما هنوز در اين سانحه به علت اوليه که باعث بروز نقص فني شده است، نرسيده‌ايم.

وي افزود: اينکه هواپيما در لحظه اوج‌گيري قبل از سانحه هيچ اشکالي در فرامين نداشته و بروز يک اتفاق ناگهاني و غيرمترقبه براي تيم بررسي ثابت شده است.
وي درباره وجود مواد خطرناک و اشتعال‌زا در اين هواپيما، گفت: به شواهدي که تعيين‌کننده اين موضوع باشد نرسيده‌ايم.

سروي درباره‌ي تاخير 55 دقيقه‌اي اين پرواز اظهار کرد: با توجه به اينکه اين هواپيما از پرواز داخلي تبريز به فرودگاه مهرآباد آمده بود و از فرودگاه مهرآباد عازم فرودگاه امام خميني (ره) بوده براي اعمال هماهنگي ارگا‌نهاي مربوطه و ارائه سرويس خدمات زميني دچار تاخير شده و هيچ ارتباطي با مسائل فني ندارد.

معاون استاندارد سازمان هواپيمايي کشوري با اشاره به اينکه 923 فروند هواپيماي توپولف توليد شده است و 36 مورد آن سانحه مرگبار داشته است، گفت: اغلب سوانح توپولف براثر عامل انساني بوده است و در ايران چهار فروند توپولف نيز دچار سانحه شده که عامل انساني در آنها علت بروز سانحه بوده است البته هر چقدر که هواپيما از سطح بهتر و مدرن‌تري برخوردار باشد کمتر از اشتباهات انساني تاثيرپذيرد اما به دليل تحريم مشکلاتي در تامين هواپيما در کشور وجود دارد.

سروي با بيان اينکه براي ايمني پروازها برنامه داريم اظهار کرد: ايکائو مارا ملزم کرده که از سامانه مديريت ايمني استفاده کنيم که مقررات آن به شرکت‌ها ابلاغ شده و در حال حاضر از سوي شرکت‌ها در حال اجراست و در همه‌ي کشورهاي جهان صنعت هوانوردي با مقررات جامع و بين‌المللي هدايت مي‌شوند و همه از يک فن و تخصص برخوردار هستند. /100

انتهای پیام/

کد خبر 1388051754