به گفته رضاعامري ،يکي از طرح‌هاي وزارتخانه در راستاي تحول در شيوه‌هاي پذيرش دانشجو و تجديد نظر در شيوه‌هاي آموزشي دانشگاه‌ها را بازنگري در طول دوره‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به اين که دوره کارشناسي در ايران نسبت به ساير کشورهاي دنيا طولاني‌تر است، در اين زمينه در صدديم که دوره ليسانس را حداقل تا يک نيمسال، کاهش دهيم.

وي افزود: با توجه به اينکه تا پايان برنامه چهارم توسعه بايد سه ميليون و700 هزار دانشجو داشته باشيم و قريب به سه ميليون و 500 نفر از اين دانشجويان در دوره کارشناسي و پايين‌تر از آن مشغول به تحصيل هستند، بنابراين اگر در دوره کارشناسي بررسي و تجديد نظري صورت گيرد، اين موضوع بر روي دوره‌هاي پايين‌تر از کارشناسي نيز تاثير خواهد داشت.

وي با بيان اينکه در حال حاضر 4 طرح براي کاهش دوره ليسانس در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: در اين زمينه ساده‌ترين شيوه، کم کردن واحدهاي درسي است، با توجه به اينکه تعداد واحدهاي مقطع کارشناسي بين 135 تا 140 واحد متغييراست، بنابراين مي‌توان با حذف برخي از دروس اختياري، عمومي و يا پايه تعداد واحدها را کاهش داد. عامري افزود: همچنين کاهش سقف واحدهاي درسي در برخي از دروس نيز از ديگر طرحها و شيوه‌هاي موجود جهت کاهش دوره ليسانس است، بدين صورت که دروس 3 يا 4 واحدي به 2 يا 3 واحد درسي کاهش يابد.

وي، خاطر نشان کرد: همچنين استفاده از ظرفيت دوره‌هاي مجازي از ديگر روشهاي موجود جهت کاهش دوره‌هاي ليسانس است،‌ بدين ترتيب که دانشجويان واحدهايي را که مي‌توانند به صورت غيرحضوري پاس کنند را به صورت مجازي بگذرانند که بر اين اساس هر دانشجو مي‌تواند حداقل تا30 واحد را به صورت غيرحضوري بگذراند.

عامري با بيان اين که سه روش ذکر شده جهت کاهش دوره ليسانس روشهاي مرسوم و قابل اجرايي هستند، گفت: روش ديگري در اين زمينه مطرح است و آن اين که در تقويم تحصيلي دانشگاهها يک بررسي کارشناسانه انجام گيرد بدين ترتيب که به جاي اينکه دو نيم ترم تحصيلي در هر سال برگزار شود، اين دو ترم به سه ترم تحصيلي افزايش يابد و در هر ترم حدود 15 يا 16 واحد گذرانده شود که در مجموع هر سال 45 واحد ارايه خواهد شد، اين در حاليست که در حالت معمولي در سال، دو ترم تحصيلي برگزار مي‌شود و دانشجويان نيز حدود 38 يا 36 واحد مي‌گذرانند.

وي افزود: در روش فوق به عنوان نمونه سال تحصيلي از 15 تا 20 شهريور آغاز مي‌شود و هر ترم 10 تا 12 هفته طول مي‌کشد و فرجه هر نيم سال تحصيلي هفت يا هشت روز خواهد بود.عامري‌ خاطر نشان کرد: با توجه به اينکه از نيم سال دوم تحصيلي دانشگاهها بهره‌وري به صورت کافي انجام نمي‌گيرد، بنابراين با اجراي سه ترم تحصيلي در يک سال مي‌توان از فرصتهايي که دانشجويان در دانشگاهها حضور نمي‌يابند استفاده بهينه‌تري انجام داد.

مدير کل برنامه‌ريزي‌ و ارزيابي وزارت علوم، در پايان اظهار کرد: قابل ذکر است که روشهاي ذکر شده مي‌تواند به صورت تلفيقي نيز مورد استفاده قرار گيرد. /100

انتهای پیام/

کد خبر 1388060243