وي افزود: در گذر ساليان دراز و با عبور سيلابهاي خروشان، آجرهاي طاقها در سمت ورود آب به زير پل تا حد زيادي ريخته شده است. شانههاي دو طرف پل در محل اتصال با زمين از سنگ لاشه است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان همدان متذکر شد: امروزه با ساخته شدن پل جديد فلزي در کنار اين پل رفت و آمد انسانها و اتومبيلها از روي آن قطع شده است.
بيات ادامه داد: دومين طاق پل از سمت شمال با عرض 90/3 متر و ارتفاع تيزه 70/1 متر، بزرگترين چشمه طاق محسوب ميشود در حاليکه دو چشمه طاق کناري آن داراي عرض 65/3 متر و ارتفاع تيزه 45/1 متر است.
وي گفت:آخرين چشمه طاق از سمت شمال نيز با عرض 3 متر و ارتفاع تيزه 10/1 متر از همه کوچکتر است و امروزه آب رودخانه تنها از زير اين طاق جاري است.
بيات تصريح کرد: از ويژگي هاي خاص اين اثر مي توان به آجر کاري دقيق آن به صورت خفته راسته و حاشيه 40 سانتيمتري راسته چين در اطراف طاقها اشاره کرد.
بيات ادامه داد: اين پل با کف قلوه سنگ رودخانه و جاه پناه طرفين و آبشکنهاي مثلثي با بدنه آجري و پايههاي سنگي از پلهاي تاريخي زيباي استان همدان به شمار ميرود.
وي افزود: 90 درصد از اين پل متلاشي شده بود که بر اساس طرح مرمت زير نظر کارشناسان معاونت ميراث فرهنگي اقدام به مرمت پل شد و در هفته دولت با حضور معاون فرماندار شهرستان تويسرکان و چند تن از مسئولان استان به بهرهبرداري رسيد. اين پل در تاريخ 15/1/87 به شماره 24334 ثبت آثار ملي ايران رسيده و براي مرمت آن اعتباري بالغ بر 500 ميليون ريال هزينه شده است./106
انتهای پیام/