مسعود علويان صدر در ادامه خاطرنشان کرد: رديف موسيقي سنتي موسيقي کلاسيک ايراني مجموعه الگويي بنيادي است که براي اجراي موسيقي بداهه پردازي و آهنگ سازي و در حقيقت چند مجموعه از آهنگ محسوب ميشود
وي اضافه کرد: گوهر موسيقي کلاسيک ايراني بازتاب و نوعي تفکر زيبايي شناسي ايران نسبت به موضوعات مختلف در قالب موسيقي مطرح ميشود.
وي ادامه داد: رديف موسيقي وسيلهاي براي حفظ و انتقال ميراث فرهنگي ايران در قالب ساختارهاي زيبايي شناختي است که به طور شفاهي از استاد به شاگرد منتقل ميشود.
علويان با اشاره به اينکه سابقه تاريخي رديف بررسي در دوره قاجار تکوين و تاريخچه آن به اواسط دوره صفويه قابل پيگيري است اظهار داشت:در حقيقت صورت بندي مجموعهاي از نظام موسيقي کهن کشور است که به قرنها پيش بازميگردد.
اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري با اشاره به دو نوع رديف موسيقي به نام آوازي و سازي بيان داشت: رديفهاي سازي با توجه به ويژگيهاي فني سازهاي مختلف اجرا ميشوند.
معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي تصريح کرد: تار، سه تار، سنتور، کمانچه، ني، عود، قانون ويالون ،سازهاي اصلي موسيقي کلاسيک هستند که با آنها رديف اجرا ميشود.
وي با بيان اينکه موسيقي کلاسيک ايراني از 250 ملودي تشکيل شده که با عنوان گوشه، با نظم و ترتيبي خاص در قالب هفت مجموعه اصلي به نام دستگاه و حدود شش مجموعه به نام آواز دسته بندي ميشوند تأکيد کرد:دستگاههاي هفت گانه نيز از شور، سه گاه، چهارگاه، ماهوروهمايون،نوا ،راست پنچگاه و آوازها از ابوعطا، بيات ترک، افشاري و بيات اصفهان تشکيل شدهاند./118
انتهای پیام/