عبدالعظيم شاه کرمي در ادامه خاطرنشان کرد: از ويژگيهاي بسيار پيچيده در پل خسرو ميتوان به وجود سنگ فرش در بستر رودخانه اشاره کرد.
وي با اشاره به اين که پل خسرو پل شهري باستاني داراي 10 دهانه مساوي 15 متري بوده است اظهارداشت: براي ساخت اين پل، پس ازاصلاح زمين، به منظور بالا بردن سطح آب، نخست اقدام به خاک ريزي کردهاند.
وي با بيان اينکه تمامي اين دشت با کمک اين پل آبياري و هدايت ميشده است تصريح کرد:هدف اوليه ساخت اين پل، تثبيت کف با دشت و کنترل سيل ازسطح دشت بوده است.
مشاور مستند سازي آسيب شناسي و طرح مرمت پل خسرو با اشاره به مستند سازي، آسيبشناسي، مدلسازي و طرح مرمت با در نظرگرفتن شرايط محيطي پل بيان داشت:شرايط محيطي شامل شرايط هيدروليک و هيدرولوژي، زمينشناسي زلزله، ژئومکانيک، مصالح، آب و هوا، آب زيرزميني و آلايندهها است.
به گفته اين کارشناس ارشد معماري؛ ويژگي سازه بناي پل در سه بخش آبياري ، عبوري و صنعتي خلاصه مي شود ضمن اين که اهميت سازه هيدروليکي در پوششهاي حفاظتي آن است.
شاه کرمي نوع پايه سازه پل را کاملاً هيدرومکانيکي معرفي کرد و گفت: کف پل از چهار بخش کاملاً مستقل سنگ فرش دندانهدار، ملات مخصوص قلوه سنگ، شن و خاکريزي تشکيل شده است.
وي در پايان به آسيب شناسي تحليلي و ارزيابي فرسايش ملاتهاي پل خسرو اشاره کرد و گفت:حفاظت اضطراري و موقت پل و دريک دوره دراز مدت و انجام يک مجموعه مطالعات همراه با مطالعات باستان شناسي امري لازم و ضروري است./118
انتهای پیام/