مظفر عباسزاده با بيان اينکه بخشهايي از نماي ساختمان نيز بر اثر رطوبت فرو ريخته بود تصريح کرد: کتيبههاي بيروني همراه با کاشيهاي هفت رنگ قاجاري نيز از بين رفته بود.
وي با اشاره به اينکه کانال زه کشي و دفع رطوبت در پيرامون ساختمان ايجاد شده است اظهارداشت: کاشيهاي کتيبههاي بيروني نيز بر اساس تصاوير و طرحهاي موجود از گذشته طراحي و نوسازي شدند.
عباسزاده با بيان اينکه سقف چوبي قديمي به عنوان يک سقف کاذب حفظ و يک سازه فلزي خرپايي روي ديوارها نصب شد بيان داشت: سقف چوبي قديمي آسيب ديده با يک سيستم فني به اين سقف جديد آويزان و پشت بام نيز شيب دار شد.
به گفته اين کارشناس ارشد مرمت بناها و بافتهاي تاريخي ؛ زيرزمين و در وپنجره هاي غير مجاز ايجاد شده در طبقه هم کف نيز حذف و زيرزمين نيز بازسازي و به شبستان تبديل شد.
وي با اشاره به اينکه شاخه اصلي گلدسته نيز دوباره با چوب 70 درصد مرمت اساسي شد افزود: کاشيکاري هاي جداره داخلي اين بنا نيز مرمت شدند.
وي در ادامه خاطرنشان کرد: اين مسجد به سبک و سياق مناطق بومي آذربايجان غربي ساخته شده و به دوره قاجاري مربوط است .
عباسزاده با اشاره به سقفهاي تخت، گل دسته و مناره کاملاً چوبي و در و پنجره چوبي و دو جداره اظهار داشت:تيرهاي چوبي و سقفهاي کاذب چوبي به عنوان تزئينات زير سقف بوده و يک ساختمان کاملاً اقليمي است./119
انتهای پیام/