ميراث آريا(CHTN) - به گفته حسن نوروزي، مديريت مترو چه در اختيار دولت باشد و چه در اختيار شهرداري، بايد به نيروهاي کاردان غيرسياسي سپرده شود، چرا که نمي‌شود در کارهاي اجرايي سياسي‌کاري کرد.

وي همچنين در مورد واگذاري مديريت مترو به دولت، تصريح کرد: مطابق با اصل 44 قانون اساسي مديريت مترو به شهرداري واگذار نشده است که هم‌اکنون واگذاري مديريت آن به دولت مغاير با اين اصل باشد. اگر مترو بر اساس اصل 44 و همانند يک شرکت خصوصي است بايد در زماني که با بحران مواجه مي‌شود نيز خودش بحران را حل کند، چرا به دولت آويزان مي‌شوند و عليه دولت مصاحبه مي‌کنند، حال که مديران مترو عليه دولت مصاحبه مي‌کنند دولت هم مي‌گويد مديريت مترو را به خودم بدهيد تا آن را اداره کنم.

نماينده مردم رباط کريم با بيان اين‌که موافق واگذاري مديريت مترو به دولت هستم، خاطرنشان کرد: مترو از جمله مکان‌هايي است که بايد توسط افراد غيرسياسي اداره شود، براي نمونه فازهاي گاز عسلويه و پالايشگاه‌هاي کشور را نمي‌توان به نيروهاي سياسي واگذار کرد و بايد به افراد کاردان، کارشناس و اهل کار سپرد، سياستمداران در مجلس، روزنامه‌ها و جاهاي ديگر کار کنند.

رييس مجمع نمايندگان استان تهران اظهار کرد: اگر بنا باشد فکر مدير مترو به مواردي غير از کارهاي فني و توسعه‌اي مترو مشغول شود اصلا نمي‌تواند مديريت کارآمدي داشته باشد، و نتيجه اين مي‌شود که اين همه بودجه را مي‌گيرند و از طرف ديگر اين همه بدهي فاينانس دارند، مترو در حال حاضر حدود 2 هزار ميليارد بدهي وام‌هاي خارجي دارد، اگر اصل 44 و خصوصي است چرا مي‌گويد دولت بدهکار است. آن‌گاه که بحث توسعه پيش مي‌آيد مي‌گويند ما دولتي هستيم آن‌گاه که به آنها مي‌گويند نمي‌توانيد مديريت کنيد سياسي‌کاري نکنيد، مي‌گويند مطابق با اصل 44 ما خصوصي هستيم.

وي با بيان اين‌که بحث مترو مقداري گرفتار مباحث سياسي شده است، لذا براي حل مشکلات مترو آقاي هاشمي را به کميسيون شوراها و سياست داخلي دعوت کرديم، ادامه داد: فردي مانند آقاي هاشمي که اهل سياست است اصلا نبايد رييس مترو باشد، چراکه مسايل سياسي را با مسايل کاري و عمراني و فني مخلوط مي‌کند. آقاي هاشمي در کميسيون اعتراف کرد که در سال 88 بيش از 156 ميليارد تومان اعتبار از طرف دولت به مترو اختصاص يافته است، اگرچه دولت ميزان آن را 161 ميليارد اعلام مي‌کند، به هرحال اين ميزان براي توسعه مترو از جانب دولت پرداخت شده است، شهرداري هم 44 ميليارد پرداخت کرده است، ضمن اين‌که دولت 8 ميليارد و 350 ميليون تومان هم براي يارانه به مترو داده است.

نوروزي گفت: در حالي که به دليل افت قيمت نفت و مسايل جهاني از بودجه‌هاي عمراني کاسته شد و حتي بودجه بخش مهمي نظير انسداد مرزها پرداخت نشد، اگرچه به دليل عدم انسداد مرزها زير فشار قاچاق مواد مخدر و توزيع آن در کشور هستيم، 9 هزار تن ترياک در حال حاضر در افغانستان توليد مي‌شود که متاسفانه يک سوم آن توسط باندهاي بين‌المللي قاچاق وارد کشور مي‌شود، واقعا در اين بخش گرفتاريم که بايد با بستن مرزها جلوي آن را بگيريم، اما دولت به دليل مسايل مذکور نتوانست حتي يک ميليارد از بودجه 90 ميليارد توماني که براي انسداد مرزها در نظر گرفته شده بود پرداخت کند، اين در حاليست که اگر کسي سوار مترو نشود مي‌تواند خود را با وسيله ديگري به مقصد برساند اما به دليل توزيع مواد مخدر در سال هزاران جوان را از دست مي‌دهيم.

وي ادامه داد که مترو با هر عنواني اين پول را گرفت، به تعبير بهتر آقاي هاشمي با قلدري تمام بودجه را گرفت و باز هم فرياد مي‌زند، وقتي مي‌گوييم چرا فرياد مي‌زنيد مي‌گويد ما پول توسعه را گرفتيم اما پول يارانه را نگرفتيم، چرا بايد هزينه بليط از کرج تا تهران 100 تومان باشد که آن‌قدر تهران شلوغ شود، اين را افزايش دهند.

چرا افراد از مهرشهر تا ميدان کرج با تاکسي 1000 تومان مي‌پردازند اما براي آمدن به تهران 100 تومان پرداخت مي‌کنند، اين موضوع سبب مي‌شود براي خريد به تهران بيايند و تهران را شلوغ ‌کنند. شوراي شهر پول بليط 500 توماني را 100 تومان تصويب کرده حال مديران مترو مي‌خواهند سوبسيد بليط را از دولت و شهرداري بگيرند، شوراي شهر که ميزان قيمت بليط را تصويب مي‌کند خودش هم يارانه آن را بپردازد. اگرچه در پاسخ گفته مي‌شود وقتي شورا تصويب کرده و فرمانداري اعتراض نکرده يعني اين ميزان را قبول کرده است، اما فرمانداري و کميسيون انطباق، به مصوبات شورا از نظر ماهوي و شکلي نگاه مي‌کند نه از لحاظ بودجه قانوني که دولت بايد بپردازد.

لذا بايد مسايل سياسي در مترو کنار گذاشته شود، اگر آقاي هاشمي خسته شدند نيروهاي فعال‌تر وارد کار شوند و اين کار را با انجام برنامه‌ريزي به نحو احسن انجام دهند. /100

انتهای پیام/

کد خبر 1388083019