در مطلبي که ميراث آريا(chtn) آنرا منتشر کرده بود با استناد به گفتارها وارقام ها ي برخي از مديران شهرداري در خصوص عملکرد درآمدي وهمچنين با تکيه بر رفتارهاي گذشته شهرداري هشدار داده بود که احتمال اين که شهرداري براي دستيابي به دردرآمدهاي پايداروهمچنين تامين کسري بودجه قبوض جديد ديگري صادر کند ،کم نيست.

از سوي ديگر به اين نکته نيز بايد اشاره کرد که اکثر افرادي که با مديريت شهري مدرن آشنائي دارند مي دانند که داشتن درآمد هاي پايدار يکي از ارکان اصلي مديريت شهري است که ربطي به گروه يا طيف خاصي ندارد بلکه روشي نوين است که در آن تمام درآمدها صرف بهسازي محيط شهر براي شهروندان مي شود.اما اين که چرا يک باره اين نکته ياد شهرداري افتاده است جاي پرسش دارد.آيا اگرآمار ساخت وسازها با عدم مديرت شهري وهمچنين رکود کاسته نمي شد باز هم اين مساله براي آنان داراي اهميت مي شد يا اصلا به عنوان راهکاري علمي واصولي به منصه ظهور مي رسيد.
آيا بايد باز هم باور کرد که تمام کارهاي شهرداري براساس کارهاي کارشناسي است ويا اينکه طبق عنوان اين خبر درآمدهاي پايدار شهرداري دنبال رفاه شهروندان است؟

با هم متن گزارش ايلنا را مي خوانيم:

اگر با نگاهي عملي مسائل را تحليل کنيم متوجه خواهيم شد که در کلانشهرهاي ايران و به خصوص در تهران، 75 تا80 درصد درآمدهاي شهرداري از راه فروش پروانه آيتم هاي درآمدي ساخت وساز صورت مي پذيرد.

روشن است که درآمدهاي برپايه ماليات (عوارض)، که به بهبود استفاده از منابع منجر شود ، بهترين نوع درآمدهاي پايدار هستند ، که دستيابي به آن مي تواند به توسعه کلانشهرها کمک کند.

لازم به ذکر است که مشکل شهرداري ها بيشتر تحت تأثير عوامل خارج از شهرداري است. علاوه بر فقدان چهارچوب هاي غيرقانوني لازم براي شهرداري ها ، نحوه تعامل و روابط شهرداري ها با دولت مرکزي نيز به طور کامل روشن نشده است. مضاف بر آن اقتصاد ايران، اقتصادي نفتي است ، و تزريق درآمدهاي بادآورده نفتي به بازارها ، موجب عدم شکل گيري سيگنالهاي روشن کميابي اقتصادي به عاملان و بازارها خواهد شد. براي مثال رونق بازارهاي مسکن به جهت افزايش نقدينگي ، جاذبه اي ناخودآگاه را براي تمامي عاملان اقتصادي براي جذب به اين بخش ايجاد خواهد کرد که شهرداري ها نيز ازآن مستثني نبوده اند. اين وابستگي شهرداري ها به بخش مسکن ، گرچه بسيار ناپايدار است اما به عقيده برخي کارشناسان ، ناگزير و عقلايي و در جهت کسب منافع حاصله از توزيع رانت نفتي بوده است. از سوي ديگر بي نيازي دولت مرکزي از ماليات هاي مردم ، فرهنگ ماليات دهي در ايران را به شدت تحت تأثير قرار داده که در کوتاه مدت اميدي به رفع اين مشکل نيست. شهرداري ها در کشور ، پيشگامان اجراي حکمراني وابسته به مردم هستند و لاجرم براي تغيير شرايط، بسيار تحت فشار خواهند بود. با اين حال بايد بپذيريم که براي حصول زندگي بهتر، لا جرم بايد از اين مسير عبور کنيم.

حسين محمد پورزرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران در مورد درآمدهاي پايدار مي گويد : پايداري درآمدي درحوزه شهري به درآمدهايي اطلاق مي شود که متضمن تداوم رفاه شهروندان و حفظ و صيانت از سرمايه هاي انساني و طبيعي باشد.

وي افزود: در واقع کسب درآمدي که منجر به از دست رفتن يا آسيب سرمايه ها و منابع شود ، براي شهر به عنوان يک سيستم اقتصادي ، هزينه بر خواهد بود و نه درآمدزا.

پورزرندي تصريح مي کند : درجهت دستيابي به توسعه پايدار شايد بعد از انسان که به تعبيري شهروند است ، و بدون انسان ، توسعه پايدار شهر مفهومي ندارد، مهمترين عامل منابع پايداري شهري هستند.

وي مي افزايد: البته موفقيت شهري در تبيين حس مسئوليت شهروندي و انگيزش شهروندان براي مشارکت در امور از جمله اعتمادسازي و تحليل هزينه و مشارکت است.

معاون مالي و اداري شهرداري تهران مي گويد: در سال هاي اخير به جهت فقدان منابع مالي مناسب و ضرورت خدمات رساني بخش عمده درآمد شهرداري از طريق فروش تراکم بوده است که از زمره درآمدهاي پايدار به شمار مي آيد. در حالي که اگر مديريت شهري بخواهد در چارچوب اصول توسعه پايدار حرکت کند بايد متکي به درآمدهاي پايدار باشد.

وي اضافه مي کند: از جمله مهم ترين آن عوارض نوسازي و عمران شهري است که شهرداري تهران در دو سال گذشته با تشويق شهروندان به پرداخت عوارض محلي خود قدم هاي بزرگي در جهت مشارکت شهروندان در اداره شهر برداشته است.

پورزرندي گفت: در دو دوره گذشته جوايزي براي سپاس از مشارکت شهرونداني که مديريت شهري را در اين زمينه ياري داده اند با قيد قرعه اهدا کرده ايم و امسال هم بين شهروندان خوش حساب با حضور نماينده محترم دادستاني در 25 آذر ماه قرعه کشي مي کنيم و انشاء ا... در سوم اسفند ماه طي مراسمي جوايز ويژه اين عزيزان اهدا خواهد شد.

همچنين سياوش آزادواري مدير کل تشخيص و وصول درآمد شهرداري تهران در اين خصوص مي گويد: شهرداري نهادي غيردولتي است که بودجه آن از بودجه دولت تأمين نمي شود. شهرداري تهران براي انجام وظايف خود و ارائه خدمات شهري طبيعتاً به درآمد مستقلي نيازمند است.
تأمين اين درآمد تنها با مشارکت مردمي که يکي از جلوه هاي آن در پرداخت به موقع عوارض نوسازي است امکان پذير خواهد بود.

وي افزود پرداخت عوارض به عنوان يک فرهنگ از سوي شهروندان نيازمند بسترهاي لازم است که خوشبختانه اين مهم در شهرداري تهران به خوبي انجام گرفته است.

آزادواري تصريح مي کند : استقبال گسترده شهروندان در سال جاري نشان مي دهد، بسترسازي که از سوي شهرداري تهران صورت گرفته موفقيت آميز بوده است.

وي تأکيد مي کند : پرداخت عوارض تا پايان آبان ماه که آخرين مهلت شرکت در قرعه کشي ياري دهندگان مديريت شهري بود 60 درصد افزايش يافته است ، که نشان دهنده اعتماد شهروندان به مديريت شهري است.
مدير کل تشخيص و وصول درآمد شهرداري تهران اضافه مي کند: يکي از اقداماتي که در تشويق و ترغيب شهروندان جهت پرداخت عوارض نقش دارد، هزينه کرد عوارض و عوايد وصولي براي رفع نيازها ، مشکلات و کمبودهاي محلات است که با ايجاد ناحيه محوري شهرداري تهران توانسته است مشکلات را به حداقل برساند.

در ادامه معاون مالي و اداري شهرداري تهران مي افزايد : مديران شهري و در رأس آن شهردار تهران از حضور مردم در تأمين منابع مورد نياز براي اداره شهر حمايت کرده و لازمه سلامت بودجه در شهرداري را مطلع کردن مردم از معرف بودجه مي دانند.

وي مي افزايد : شهروندان نبايد بدون برنامه و به طور يکسان از خدمات شهرداري برخوردار باشند ، بلکه بايد هر شهروندي به ميزان خدماتي که از شهرداري دريافت مي کند عوارض خود را به شهرداري بپردازد و به همان ميزان هم ، منتظر دريافت خدمات باشد.

پورزرندي تصريح مي کند : اجراي قانون مديريت شهري به منظور هماهنگي دستگاه هاي اجرايي در جامعه امروزي يک ضرورت است.

وي درادامه خاطر نشان ساخت : لازم است براي ايجاد درآمدهاي پايدار ، قانون شهرداري ها که در سال 1334 تدوين شده و تا کنون بازنگري نشده و تغييري نداشته است ، مورد بازبيني واقع شود.

100

انتهای پیام/

کد خبر 1388091127