مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو تهران و حومه گفت: مترو نه متعلق به قاليباف است نه هاشمي ، مترو متعلق به مردم است و اگر با توسعه مترو مشکلات مردم حل شود اين افتخار از آن جمهوري اسلامي است و بايد رفاه مردم فراهم شود.
جعفر ربيعي در با بيان اين مطلب اظهار کرد: سالانه تنها با سفرهايي که با مترو در تهران صورت ميگيرد 350 ميليارد تومان در مصرف سوخت صرفه جويي ميشود ضمن آنکه با کاهش تردد خوردوهاي شخصي از ميزان آلودگي هوا و خسارات ناشي از آن نيز به شدت کاسته ميشود.
وي با اشاره به اينکه تعداد سفرهاي صورت گرفته با مترو تهران به 5/2 ميليارد سفر رسيده است تاکيد کرد: با تحقق اين تعداد سفر با مترو مجموعاً حدود 2 هزار و 400 ميليارد تومان صرفهجويي در اقتصاد کلان کشور صورت گرفته اما مسئله و سؤال اين است که چرا نبايد بخشي از محل صرفهجوييهاي صورت گرفته به توسعه مترو تخصيص داده شود تا هرچه سريعتر شبکه خطوط مترو تکميل شود و شهروندان بتوانند شاهد تردد هاي روان و هواي پاک در تهران باشند.
ربيعي خاطر نشان کرد : بر اساس آمار بانک جهاني تنها در سال گذشته خسارت آلودگي هوا در کشور ما بالغ بر 10 ميليارد دلار بوده است و همچنين در سال 87 شهر تهران تنها 19 روز هواي پاک و امسال نيز از ابتداي سال تا کنون فقط 40 روز هواي پاک داشته است.
وي ادامه داد: در چنين شرايطي که شهروندان در کلانشهرهاي کشور به خصوص تهران با مشکل آلودگي هوا دست به گريبانند و تهرانيها 80 تا 90 درصد روزهاي سال را هواي ناپاک تنفس ميکنند کسي به خسارات واقعي آلودگي هوا توجه ندارد و گويا همه به اين معضل عادت کردهاند.
ربيعي يادآور شد: بر اساس طرح جامع حمل و نقل عمومي بايد 430 کيلومتر مترو در تهران احداث شود که از اين ميزان 8 خط خطوط داخلي به طول 250 کيلومتر مترو و 4 خطوط حومه اي به طول 180 کيلومتر بايد احداث شود.
وي با اشاره به اينکه در حال حاضر 107 کيلومتر مترو با 62 ايستگاه به بهره برداري رسيده است گفت: براي آنکه شهر تهران بتواند کمي نفس بکشد و ترافيک کمي روان تر شود بايد در اولويت اول 217 کيلومتر از خطوط داخلي مترو تکميل شود که از اين ميزان تا کنون 107 کيلومتر به بهره برداري رسيده و بايد 110 کيلومتر ديگر نيز با سرعت احداث شود.
مدير عامل شرکت مترو تهران و حومه ادامه داد: براي ساخت هر کيلومتر مترو حدود 50 ميليارد تومان بايد هزينه شود که بر اين اساس ساخت 110کيلومتر مترو ديگر حدود 5 هزار و 500 ميليارد تومان هزينه در برخواهد داشت.
وي با تأکيد براينکه اعتبارات مورد نياز مترو هزينه نيست بلکه سرمايهگذاري ملي است که در کوتاهترين زمان به اقتصاد کشور باز ميگردد گفت: تنها از ابتداي سال تاکنون با سفرهايي که در مترو تهران صورت گرفته يک ميليارد و 500 ميليون ليتر صرفه جويي در سوخت صورت گرفته است در چنين شرايطي سرمايه گذاري براي توسعه مترو را نمي توان هزينه دانست.
بر اساس اين گزارش در ادامه نشست خبري امروز، مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو تهران و حومه در پاسخ به سؤال خبرنگار راديو تهران در مورد اينکه چرا با وجود اثبات مزاياي مترو برخي حمل ونقل ريلي را مترو نميدانند و سيستمهاي ديگر مطرح ميشود، گفت: در مورد تهران بايد دو نکته مورد توجه قرار گيرد، تهران يک ابر شهر است و بايد با شهرهاي مانند خود که جمعيت بالاي 10 ميليون نفر دارند مقايسه شود نه شهرهاي کوچک، زيرا بسياري از شهرهاي دنيا اصلا حمل ونقل عمومي منسجم و مناسبي ندارند اما با معضل ترافيک و آلودگي هوا نيز مواجه نيستند چون جمعيت آنها کم است و روزانه ميليون ها سفر در آن شهرها صورت نميگيرد.
وي ادامه داد: اما در تمام ابر شهرهاي دنيا مانند تهران بدون استثنا توسعه حمل ونقل عمومي با محوريت مترو که انبوه بر است به عنوان راه کار حل معضل ترافيک و آلودگي هوا مورد توجه بوده است و ما بايد از تجربه دنيا استفاده کنيم.
ربيعي تصريح کرد: ضمن آنکه تجربه استفاده از مترو در تهران نيز نشان از آن دارد که همه شهروندان از هر قشر و طبقهاي در صورتيکه وسايل نقليه عمومي مناسب در اختيارشان قرار داشته باشد از آن استقبال مي کنند و در مورد مترو ازدحام جمعيت در تمام ايستگاهها با وجود کمبود قطار نيز نشان از استقابل بسيار خوب شهروندان دارد.
وي همچنين گفت: اگر ما حرفي ميزنيم مظلوم نمايي نيست، حرف مردم است و مظلوميت مردم و مشکلاتي که با آن دست به گريبانند، زيرا تنفس هوايي پاک و ترددهاي آسان جز حقوق اوليه هر شهروندي است که ما بايد آن را مورد توجه قرار دهيم.
وي ادامه داد: مترو نه متعلق به قاليباف است نه هاشمي، مترو متعلق به مردم است و اگر با توسعه مترو مشکلات مردم حل شود اين افتخار از آن جمهوري اسلامي است و رفاه مردم فراهم ميشود.
مدير عامل شرکت بهره برداري مترو تهران و حومه در پاسخ به سؤالي در مورد اينکه مشکلات و موانع اصلي برسر راه توسعه مترو چيست گفت: عدم توجه به نظرات کارشناسي و تجربه دنيا و همچنين عدم تخصيص اعتبارات مورد نياز از موانع اصلي بر سرا راه متروست که اميدواريم با همکاري و همراهي همه مسئولان راه توسعه مترو هموار شود.
وي با بيان اينکه امروز ديگر مشکل مترو مسائل فني و اجرايي نيست و تنها تخصيص اعتبارات کافي مشکل اصلي مترو محسوب ميشود تأکيد کرد: ساز و کارهاي موجود براي رفع مشکلات مترو تامين اعتبارات کافي است و تنها اين مهم با همکاري و همدلي مجلس، دولت و مديريت شهري قابل حل است که مجلس با تصويب طرح برداشت مترو از صندوق ذخيره ارزي آن هم با اکثريت آرا نشان داد که از توسعه مترو حمايت هاي همه جانبه خواهند کرد.
ربيعي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني براينکه اگر مشکل اصلي مترو تامين اعتبارات است چرا مديريت مترو براساس اظهارات رئيس جمهوري به دولت واگذار نميشود تا هزينههاي لازم توسط دولت تامين شود، گفت: براساس قانون مديريت مترو برعهده شهرداري است اما اگر بحث تامين منابع مالي باشد ما از اينکه اعتبارات مورد نياز مترو توسط دولت تامين شود و سرمايه گذاري هاي کلان در اين زمينه صورت بگيرد استقبال و تشکر مي کنيم و اصلاً اين موضوع مورد احتياج و خواسته مديريت شهري است.
وي همچنين در پاسخ به سوالي در مورد بحث معافيت گمرکي براي ورود تجهيزات و واگن هاي مترو گفت: تا چند سال گذشته مترو براي ورود تجهيزات مورد نياز خود از عوارض گمرکي معاف بود اما طي سالهاي اخير اين معافيت لغو شد و اکنون سالانه حدود 30 ميليارد تومان براي ورود تجهيزات و ناوگان موردنياز بايد هزينههاي گمرکي پرداخت کنيم يعني پولي که ميتوان با آن حدود يک کيلومتر مترو ساخت، به همين دليل از نمايندگان مجلس درخواست کرديم که بحث معافيت گمرکي را براي ورود تجهيزات مترو در برنامه پنجم توسعه مطرح شود.
ربيعي همچنين در پاسخ به سوالي خبرنگاري که پرسيد چرا امسال در مهر اين قدر مترو با مشکل مواجه شد و يک شبه همه مشکلات چگونه رفع شد و اينکه در تهران تونل مي سازيد و بعد مي گوييد واگن مورد نياز را نداريد آيا ناشي از عدم مديريت درست منابع نيست گفت : در مهرماه امسال از يکسو ما با افزايش 20 درصدي مسافران مواجه شديم که ازدحام مسافران بسته نشدن درهاي قطار و افزايش قطارها را به دنبال داشت و از سوي ديگر کمبود قطارها و به صفر رسيدن برخي از قطعات يدکي مشکلات عديده اي را به وجود آورد.
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال که آيا کمبود قطعات يدکي يک شبه اتفاق افتاد گفت: مشکل کمبود قطعات يدکي به دليل آن بود که ما از سال گذشته 13 ميليارد تومان از بودجه مصوب شده خود را از دولت دريافت نکرديم که اين مساله بدهکاري هايي را برايمان به دنبال داشت اما خوشبختانه در آن مقطع با اختصاص 10 ميليارد تومان از سوي شهرداري به عنوان بودجه اضطراري و همچنين اختصاص 7 ميلياد تومان از سوي دولت مشکلات تا حدي رفع شد.
ربيعي ادامه داد: براي ورود واگنهاي جديد که تا 5/1 سال آينده به مرور وارد کشور ميشود به 350 ميليارد تومان نياز داريم که اميدواريم اعتبارات مورد نياز به موقع تامين شود تا ديگر شاهد مشکلاتي مشابه مشکلات مهرماه نباشيم و کمبودهاي موجود در ناوگان رفع شود.
وي تصريح کرد: به همين دليل پيش بيني شده در صورت تحقق اعتبارات مصوب در طرح برداشت يک ميليارد دلاري مترو تهران از اعتبارات صندوق ذخيره ارزي 45 درصد اين اعتبارات صرف تامين ناوگان مورد نياز شود.
مدير عامل شرکت بهره برداري مترو تهران و حومه تأکيد کرد: ما نميتوانيم روند ساخت و توسعه مترو را متوقف کنيم و بايد بر اساس طرح جامع حمل و نقل و همچنين قانون حمل ونقل و مديريت مصرف سوخت توسعه مترو را با سرعت ادامه دهيم تا بتوانيم 30 درصد از سفرهاي شهري را با مترو محقق کنيم در اين ميان همزمان با اعتبارات عمراني بايد اعتبارات مورد نياز بخش بهرهبرداري نيز تأمين شود تا خدمات رساني مناسبي به شهروندان صورت گيرد.
مدير عامل شرکت بهرهبرداري مترو تهران و حومه با بيان اينکه هر سفر با مترو حدود 6 دهم ليتر صرفه جويي در مصرف سوخت و 27 دقيقه صرفه جويي در وقت را به دنبال دارد گفت: در حال حاضر روزانه بيش از يک ميليون و 600 هزار سفر در تهران با مترو صورت ميگيرد که بر اين اساس مي توان گفت مترو سبب صرفه جويي روزانه يک ميليون ليتر سوخت در پايتخت ميشود.
100
انتهای پیام/