همچنين در پي ديدار حميد بقايي، رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري کشور با طالب ريفاعي، دبير کل سازمان جهاني جهانگردي UNWTO در نمايشگاه گردشگري فيتور اسپانيا قرار شد تا دفتر اين سازمان مهم گردشگري در ايران راهاندازي شود.از مهمترين مصوبات اين ديدار ميتوان به برگزاري جشن جاده ابريشم در شيراز، توسعه اقتصادي روستاهاي ايران از طريق صنعت گردشگري و معرفي نمايندهاي فعال از گردشگري ايران به سازمان جهاني جهانگردي اشاره کرد.
بقايي در جريان بازديد از غرفه ايران در جمع دستاندرکاران بخش خصوصي گردشگري با اشاره به اهميت حضور موثر ايران در اين گونه نمايشگاه ها به عنوان محملي ويژه براي معرفي ايران به جهانيان، بر ضرورت حضور پر بارتر و موثرتر در دوره هاي آتي اين نمايشگاه و ديگر بازارهاي بزرگ و مهم گردشگري جهان تاکيد کرد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همچنين در پنجمين نشست روساي گردشگري کشورها و سازمان هاي مختلف جهان شرکت کرد. پنجمين نشست روساي گردشگري کشورها و سازمان هاي مختلف جهان با عنوان \"اميدها و چالشها در بهبود صنعت گردشگري\" در مادريد برگزار شد که طي آن نمايندگان کشورهاي مختلف شرکت کننده به جستجوي راه هايي براي حل مشکلات اين صنعت در شرايط بحران اقتصادي کنوني جهان پرداختند. سازماندهي دوباره موقعيت هاي گردشگري از طريق همکاريهاي ويژه سازمانهاي گردشگري و شرکتهاي مسافرتي يکي از مهمترين اهداف اين صنعت براي گذر از دوران بحراني فعلي جهان است که در پنجمين کنفرانس روساي گردشگري در مادريد مورد بحث و بررسي مسئولان و کارشناسان کشورهاي مختلف قرار گرفت.
سي امين دوره نمايشگاه بينالمللي فيتور اسپانيا در حالي برگزار مي شود که ايران در اين نمايشگاه در کنار معرفي قابليت هاي گردشگري و صنايع وابسته، فرصت هاي سرمايه گذاري در مناطق آزاد ايران همچون قشم، کيش و اروند را نيز به بازديد کنندگان معرفي مي کند.
مدير عامل شرکت نمايشگاه هاي ميراث فرهنگي و گردشگري در اين خصوص گفت: غرفه ايران در سي امين نمايشگاه بين المللي گردشگري فيتور با ترکيبي از نمادهاي تخت جمشيد و سرستون سنگي آن و سفره خانه هاي سنتي ايران به گونهاي تزئين شده تا گوشه هايي از جاذبه هاي ايران زمين، هنر، تمدن و فرهنگ غني ملي و اسلامي ميهنمان را به نمايش بگذارد.
محمد حسين برزين با اشاره به استقبال شايان توجه از غرفه ايران به خصوص کارگاه آموزش صنايع دستي افزود: به روال نمايشگاههاي گذشته، فاخرترين اقلام تبليغاتي گردشگري ايران که با معيارهاي بين المللي چاپ شدهاند،در نمايشگاه فيتور پخش ميشوند. براي معرفي آثار جهاني ايران نيز کاتالوگ نفيسي را براي توزيع در مادريد به زبان اسپانيولي منتشر کردهايم. در اين کاتالوگ جاذبه هاي گردشگري ايران اعم از تاريخي ، معنوي و طبيعي، به ويژه آثار ثبت شده در فهرست ميراث جهاني يونسکو به طور مشروح معرفي شدهاند.
برزين گفت: در فيتور 2010 از جمهوري اسلامي ايران 8 دفتر خدمات مسافرتي ، يک گروه هتلي و سه نماينده از منطقه آزاد قشم ، کيش و اروند حضور داشته و به معرفي ظرفيتهاي گردشگري و فروش بسته هاي سفر ميپردازند.
مدير عامل شرکت نمايشگاههاي ميراث فرهنگي و گردشگري با اشاره به پخش فيلم و تيزرهاي گردشگري ايران در محل غرفه و در حضور بازديدکنندگان گفت: اميدواريم با مجموع فعاليت هاي صورت گرفته و حمايت صريح سازمان و دولت از توسعه صنعت گردشگري، چشم انداز مناسبي که همگام با تبليغات گردشگري ايران در دنيا پديدار شده، دستيابي به اهداف برنامه چشم انداز 20 ساله گردشگري را زودتر از برنامه زماني، ميسر سازد.
وي در ادامه ضرورت حضور پررنگ شرکتهاي هواپيمايي ايران در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري را مورد تاکيد قرار داد و با اشاره به حضور دلخوش، نماينده مجلس شوراي اسلامي در فيتور امسال گفت: گفت: اميدواريم با حضوراين نماينده مجلس و تجارب وي در عرصه برنامهريزي صنعت گردشگري کشورهاي حاضر در نمايشگا مادريد، ميان سازمان گردشگري و مجلس تعامل بيشتري براي تبليغات و اطلاعرساني گردشگري به وجود آيد.
برزين افزود: نمايشگاه گردشگري FITUR فضاي تجاري مناسبي براي تورگردانان، هتلها، مشاوران و کارشناسان توسعه گردشگري و ساير متخصصين حرفه گردشگري و توريسم جهاني و مکاني براي ارائه خدمات و محصولات جديد صنعت گردشگري و بازاريابي بوده و به مثابه پل ارتباطي ميان اصناف گردشگري عمل مي کند. از همين رو در محل غرفه ايران به منظور راهکارهاي توسعه تورهاي ورودي و چگونگي حضور موثر دفاتر مسافرتي و اصناف گردشگري در نمايشگاه ها نشست هاي زيادي را با شرکت کنندگان ايراني فيتور برگزار نموده ايم که در نمايشگاه هاي آتي تاثير اين نشست ها و مصوبات آن ها نمايان خواهد شد.
سيد رضا موسوي، نيز گفت: حضور در نمايشگاههاي گردشگري داراي دو بعد کلان تبليغات و اطلاعرساني و ارائه بستههاي سفر به مردم ساير کشورها بوده و معاونت گردشگري در حال انجام کار کارشناسي روي آن است.
معاون امور گردشگري کشور اولويتهاي کاري اين معاونت را در سال آينده برنامهريزي براي حضور در نمايشگاههاي خارج از کشور عنوان کرد و بيان داشت: در اين رابطه رصد کردن تمامي نمايشگاههاي گردشگري خارج از کشور و درجهبندي اين نمايشگاهها در سطح يک درجه، دو درجه و سه درجه در دستور کار قرار گرفته است. البته آنچه در نمايشگاههاي گردشگري حائز اهميت ميباشد، چگونگي حضور ايران در اين نمايشگاهها است. ما بايد براي حضور در نمايشگاههاي گردشگري به فراخور موضوع نمايشگاه برنامهريزي مناسبي داشته باشيم تا حضور در اين نمايشگاه بتواند در جذب گردشگران به ايران تاثيرگذار باشد.
موسوي تاکيد کرد: از همين رو در کنار معرفي مناطق مختلف کشور، معرفي ظرفيتهاي مناطق آزاد را براي جذب سرمايهگذاري و توسعه گردشگري و معرفي جذابيتهاي يکي از استانها نيز با حضور نمايندگان آن استان را در دستور کار قرار دادهايم.
معاون امور گردشگري کشور، در ادامه به حضور موثر بخش خصوصي در نمايشگاههاي گردشگري تاکيد کرد و افزود: چگونگي حضور بخش خصوصي در نمايشگاههاي گردشگري بايد مورد بازنگري قرار گيرد تا هتلها و دفاتر خدمات مسافرتي بتوانند خدمات خود را به بهترين نحو معرفي کنند. ما معتقديم که نمايشگاههاي گردشگري بايد حضور بخش خصوصي پررنگتر شود و تمام تلاش و توان ما اين است تا بخش خصوصي بتواند ايدههاي خود را براي جذب گردشگر در چنين نمايشگاههايي به منصه ظهور بگذارد.
موسوي با تاکيد بر حمايت معاونت امور گردشگري از حضور بخش خصوصي در نمايشگاهها گفت: شرکت در نمايشگاه هاي بين المللي گردشگري همچون سال هاي گذشته به صورت يک فرايند منسجم و هدفمند با همکاري ستاد تبليغات و نمايشگاه ها، شرکت نمايشگاههاي ميراث فرهنگي گردشگري و اصناف گردشگري همچون تورگردانان و دفاتر مسافرتي ادامه خواهد داشت.
وي با بيان اينکه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فقط متولي تنظيم امور و آمادهسازي فضا براي حضور بخش خصوصي در نمايشگاههاي بينالمللي گردشگري است، گفت: بار عمده موفقيت در اين نمايشگاهها برعهده بخش خصوصي است که بايد جذابيتها و ظرفيتهاي ايران را از روشهاي مختلف به جهانيان معرفي کرده و با نظارت تشکيلات گردشگري، برنامه ريزي جامعي را براي توسعه تبليغات گردشگري و حضور در بازارهاي هدف انجام دهد.
انتهای پیام/