جعفر تشکريهاشمي با اشاره به اينکه در سال 88 کلاً 13 ميليارد تومان يارانه به بخش اتوبوس و مترو داده شده است، گفت: اين در حالي است که يارانه اتوبوس در سال جاري 120 ميليارد تومان و يارانه مترو 300 ميليارد تومان بوده است.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران اظهار داشت: از مجموع 420 ميليارد تومان يارانه فقط 13 ميليارد تومان پرداخت شده است.
به گفته تشکريهاشمي، با اين شرايط ادامه اين وضعيت ممکن نيست.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران ادامه داد: اگر سهم دولت به هر ميزان تأمين شود و با يارانهاي هم که شهرداري تهران ميدهد بايد الباقي را مردم بپردازند.
به گفته معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران، اگر هر قدر سهم دولت کاهش يابد طبيعي است اين عدد نيز افزايش مييابد.
وي در پاسخ به اين پرسش که قيمت اتوبوسهاي ريالي هم افزايش مييابد، گفت: آنها به همين روالي که دارند ادامه ميدهند.
تشکريهاشمي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه شهرداريهاي مناطق تهران چگونه افراد مستمند را شناسايي و به آنها يارانه ميدهد، گفت: شهرداري افراد مستمند و تحت پوشش کميته امداد و غيره را شناسايي و به آنها در اين زمينه يارانه ميدهد.
معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران در پاسخ به اين پرسش که افزايش قيمت بليتها از سال آينده اجرايي ميشود، گفت: اگر پول تأمين نشود نميتوانيم با اين شرايط ادامه دهيم.
نبايد يکباره قيمت افزايش يابد
درهمين رابطه يک عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي گفت: افزايش قيمت بايد منطقي باشد و نبايد يکباره قيمت بليت از 20 تومان به 50 تومان افزايش دهند؛ با اين کار به مردم فشار وارد ميشود.
داريوش قنبري با اشاره به اينکه شهرداري تهران تصميم دارد قيمت بليت اتوبوس را افزايش دهد، گفت: بايد در اين زمينه ملاحظاتي صورت گرفته تا به شهروندان فشاري وارد نشود.
وي ادامه داد: افزايش قيمت بايد منطقي باشد و نبايد به يکباره قيمت بليت از 20 تومان به 50 تومان افزايش دهند؛ با اين کار به مردم فشار وارد ميشود.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي افزود: بايد يک قيمت منطقي در نظر گرفته شود و بر مبناي محاسبه رشد تورم قيمت تورم قيمتگذاري صورت گيرد.
قنبري خاطرنشان کرد: به ميزان نرخ تورم بايد قيمتها افزايش يابد و به همان نسبت بايد کرايه اتوبوس افزايش پيدا کند.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه شوراي شهر در اين زمينه بايد تصميم بگيرد گفت: بعد از تصميم گيري شورا شهرداري بايد مصوبات را اجرايي کند.
وي افزود: در صورتي که قيمت افزايش يافته متناسب با نرخ تورم باشد با آن موافقيم؛ ولي اگر بيشتر از آن باشد و بر شهروندان فشار مضاعف وارد ميشود و با آن مخالف هستيم.
شوک افزايش قيمت به جامعه
نائب رئيس کميسيون اجتماعي مجلس نيز با تأکيد بر مخالفت با افزايش قيمت بليت اتوبوس گفت: افزايش قيمت بليت اتوبوس به جامعه شوک وارد ميکند.
نادر مقدسي با اشاره به اينکه شهرداري تهران تصميم دارد قيمت بليت اتوبوس را افزايش دهد، به فارس گفت: در اين شرايط اقتصادي و اجتماعي که در آن به سر ميبريم، افزايش قيمت بليت اتوبوس شوک اقتصادي در جامعه ميکند که اين کار اصلاً شايسته نيست.
نائب رئيس کميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به اينکه در شرايطي که تلاش داريم از ايجاد تنشهاي اقتصادي در بين مردم جلوگيري کنيم، افزود: بنا داريم ترافيک را ساماندهي کرده و آلودگي هوا را کاهش دهيم و اين کار از اهداف و برنامههاي دولت، نظام و شهرداري است.
وي ادامه داد: در اين موقعيت بايد مردم را به سمت استفاده از حمل و نقل عمومي سوق دهيم.
به اعتقاد مقدسي، در چنين شرايطي بالا رفتن قيمت بليت در بحث وسايل حمل و نقل عمومي به جامعه شوک وارد ميکند و تأثير سوئي در اهداف و برنامهها دارد.
نائب رئيس کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اين موضوع که بايد يارانههاي بخش حمل و نقل عمومي را افزايش دهيم، گفت: مردم بايد به سمت استفاده از سيستم حمل و نقل عمومي رفته و کمتر از بنزين و وسايل نقليه شخصي استفاده کنند.
مصوبه شوراي شهر قانوني
يک عضو ديگر کميسيون اجتماعي مجلس هم در اين باره گفت: افزايش قيمت بليت اتوبوس با مصوبه شوراي شهر جنبه قانوني پيدا ميکند.
محمدرضا حسنيثاني درباره افزايش قيمت بليت اتوبوس از 20 تومان به 50 تومان گفت: اگر طبيعتاً اين افزايش قيمت با ارتقاء سطح کيفيت همراه و در وضعيت فعلي تأثيرگذار باشد، مناسب است.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در صورتي که بتوان کيفيت را ارتقا و از لحاظ کمي نيز کار را افزايش دهيم و بتوانيم پوشش کاملتري در راه سرويس دهي داشته باشيم، افزايش قيمت اجتناب ناپذير است و بايد تا حدودي مردم هزينهها را تقبل کنند.
وي با اشاره به اينکه در آستانه هدفمندکردن يارانهها هستيم، گفت: خواه يا ناخواه بايد اين مسائل جنبه خودکفايي پيدا کند و از طريق همياري مردم و مساعدت آنها ميتوانيم کار را پيش ببريم.
حسني ثاني خاطرنشان کرد: اين رقم در مقايسه با قيمت تاکسي و بخش خصوصي خيلي زياد نيست اگر بتواند اياب و ذهاب را تسريع دهد با آن موافقيم.
افزايش قيمت بليت اتوبوس قابل قبول نيست
به گفته عضو ديگرکميسيون اجتماعي مجلس ، تورم 150 درصدي در افزايش قيمت بليت اتوبوس قابل قبول نيست.
سيدجواد زماني با اشاره به اينکه شهرداري تهران تصميم دارد قيمت بليت اتوبوس را از 20 تومان به 50 تومان افزايش دهد، گفت: اگر دولت به قول شهرداري تهران تاکنون يارانه کم ميداده است، چطور با 20 تومان تا امروز شهرداري دچار مشکل نشده است، ظرف يک فصل، قيمت بليت اتوبوس را ميخواهند اينقدر افزايش دهند.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: بهتر بود قيمت 20 تومان را 25 تومان افزايش ميدادند نه اينکه يکدفعه با تورم 150 درصدي مردم رو به رو شوند.
زماني افزود: اگر قرار باشد شهرداري 150 درصد تورم را در اين زمينه بالا ببرد؛ قطعاً در بخش خصوصي رقم از اين بالاتر خواهد بود.
وي خطاب به مسئولان شهري گفت: آيا شهرداري تهران براي اين کار خود توجيه قابل قبولي دارد؟
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه قبول دارم هزينهها بالا رفته است، افزود: هزينهها بالا ميرود و قيمتها 10 تا20 درصد گران ميشود و بايد 20 تومان 25 تومان افزايش مييافت.
وي خاطرنشان کرد: شهرداري ميتواند هزينهها را افزايش دهد نه اينکه هر چقدر دلش ميخواهد افزايش دهد؛ بايد افزايش قيمت بر حسب نرخ زمان محاسبه شود.
زماني افزود: با افزايش بيرويه قيمت چه در شهرداري تهران و چه در ساير قسمتها مخالفيم.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين پرسش که آيا برخوردي با اين کار صورت ميگيرد، گفت: بايد راهکارها بررسي شود.
زماني افزود: قيمت بليت از 20 تومان به 50 تومان چه توجيهي دارد؟ بايد توجيه شهرداري را شنيد اما تورم 150 درصدي در قيمت بليت اتوبوس قابل قبول نيست.
100
انتهای پیام/