به گفته احمد ميرزا کوچک خوشنويس؛ اين آثار همگي در معرض فرسودگي قرار دارند از سوي ديگر به دليل نبود تهويه کافي در فضا ميکروارگانيزمهاي فعال در فضا به راحتي از داخل مقواي کارتنها هم عبور ميکنند.
در يکي از انبارها، خبرنگاران با حجم زيادي از کارتنها و جعبههاي اشياء مواجه شدند که بررسي وضعيت انبار شدن اين آثار در طول سالهاي قبل از انقلاب تا سالهاي معاصر براي اولين بار از ديد خبرنگاران گذشت چرا که تاکنون هيچ يک از اين کارتنهاي مقوايي در معرض ديد عموم قرار نگرفته بودند.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي در اين بازديد اطلاعات لازم را به خبرنگاران و عکاسان ارائه داد. وي گفت:در اين انبارها هر گونه تنفس و دم و بازدم نيز وضعيت اين آثار را بدتر از اين گونه که هست، ميکند.برخي اقلام سندي نداشتند و مربوط به جاي خاصي نيستند.
خوشنويس متذکر شد: تاکنون فقط نزديک به 10 درصد از اين اشيا فهرستبرداري شدهاند و برخي از جعبهها نيز اطلاعاتي از محتوياتشان موجود نبوده و مشخص نيست که اين آثار به دست آمده در چه سالي کشف شده يا مربوط به چه دوره تاريخي هستند.
بيشتر اين اشيا از نزديک به 50 سال پيش تاکنون دراين انبارها که فضاهايي بسيار نامناسبي توصيف شدهاند نگهداري شدهاند و متأسفانه تدبير ويژهاي براي ساماندهي و حفاظت بهتر آنها از سوي مسئولان وقت انديشيده نشده است.
سالن انبار محل نگهداري اشياء براي اطفاء حريق هيچ گونه امکاناتي ندارد به طوريکه کارتنها و جعبهها به راحتي قابل اشتعال هستند.از سوي ديگر فضاي دم کرده و نبود تهويه، نحوه طبقهبندي کارتنها بر روي يکديگر و له شدن آنها از عوامل آسيب رساني بود که خوشنويس به آنها اشاره کرد.
به گفته معاون رئيس سازمان ميراث فرهنگي ؛ در طول اين چند سال، هيچ تدبيري براي مبارزه با ميکروارگانيزمها و باکتريهاي موجود در مواد آلي انديشيده نشده است.
در بخش ديگري از اين بازديد،بخش انتهايي سالن سمت راست يکي از سه انبار اشياي ساماندهي نشده به عکاسان و خبرنگاران نشان داده شد که ديوارههاي آن بر اثر رطوبت، فضاي نامساعدي را ايجاد کرده بودند.
خوشنويس در اين رابطه اظهار داشت : ما با اشيايي مواجهيم که در حال فرسايش و فرسودگي هستند. وي براي نمونه به نحوه چيدن سفالهايي اشاره کرد که بر روي يکديگر قرار گرفته و در آستانه خطر شکستگي قرار دارند.
در اين بازديد حاضران با خمرههايي روبرو شدند که احتمالاً مرمت شده بودند اما درون جعبه و برروي هم نگهداري شدهاند و هر لحظه در معرض شکستگي قرار دارند.
در اين بازديد، خبرنگاران، جعبههاي شيريني و نيز جعبههاي مادربورد پنتيوم 4 را ديدند که در داخل آنها استخوانهاي مربوط به شهر سوخته و شوش قرار داشتند.
از ديگر اشيايي که در برابر ديد خبرنگاران گذشت ميتوان به يک سري مجسمههاي فلزي دچار فرسودگي اشاره کرد که در قسمت مرطوب و نمور فضاي يکي از انبارهاي موزه ملي نگهداري شده بودند .
تعدادي استخوان و پارچه از ديگر آثاري بود که از داخل کارتن خارج شدند. اين آثار به دليل داشتن مواد آلي بر خلاف سفال، احتمال پوسيدگي آنها پس از انتقال از داخل کارتن به طور حتم، آغاز ميشود.
همچنين نمايش خروج کيسههاي نايلوني حاوي خاکهاي مربوط به دوران پيش از تاريخ از داخل گوني از ديگر بخشهاي اين بازديد بود.
خوشنويس که براي دومين بار از اين فضاها ديدن کرده بود به خبرنگاران گفت: از کساني که در موزه ملي بودند بپرسيد اينجا چه خبر بوده زيرا آنها در طول اين چند سال اجازه دخالت به هيچ کس را نميدادند.
اين مقام مسئول ادامه داد: بعد از طبقهبندي اشياء بايد به سراغ اشيايي برويم که در معرض فرسودگي و فرسايش سريع هستند. با همکاري مديريت جديد موزه ملي کارشناسان بايد به سرعت نسبت به نجات بخشي عناصر و اشياي فرسايش شده اقدام کنند./118
انتهای پیام/