حفاظت اضطراري پايه‌هاي بزرگ پل کشکان

به گزارش ميراث آريا(chtn)، مدير پايگاه پل هاي تاريخي استان لرستان با بيان اين مطلب گفت: پل کشکان يکي از بناهاي تاريخي مهم ايران زمين در استان لرستان، نمادي زيبا از تاريخ شکوهمند و باعظمت هنر و معماري ايران زمين است.

علي جعفر مصطفي نژاد افزود:اين بناي عظيم تاريخي در 50 کيلومتري جنوب شهرستان خرم آباد در مسير شهرستان کوهدشت بر فراز رودخانه کشکان واقع شده است.

وي تصريح کرد: پل کشکان يکي از بزرگ‌ترين پل‌هاي ايران و جهان محسوب مي‌شود و بقاياي آن متعلق به دوره هخامنشيان و ساسانيان و داراي قدمتي هزار ساله است.

وي افزود: اين پل در محور باستاني و تاريخي راه شاهي هخامنشيان يعني از شوش به سمت هگمتانه قرار دارد و بر روي رودخانه بزرگ و سرکش کشکان ساخته شده است.

مصطفي نژاد گفت: پل کشکان داراي بيش از 14 پايه بزرگ و بيش از 350 متر طول است که ارتفاع پل در سمت شرقي به بيش از 25 متر مي‌رسد و داراي آب شکن‌هاي بيضي شکل و بزرگي است.

وي اظهار داشت: مصالح اين پل بيشتر سنگي است و سنگ‌هاي به کار رفته در آن از نوع پات تراش است که به شکل معمارانه تراش خورده و به کار گذاشته شده اند.

وي ادامه داد: اين پل با شکوه، عظمت، اقتدار و صلابتي خاصي که دارد نظر هر بيننده‌اي را جلب کرده و مانند نگيني ارزشمند و در خور توجه در لرستان مي درخشد.

مصطفي نژاد در خصوص اقدامات انجام شده براي مرمت و بازسازي اين پل گفت: اقدامات متفاوتي طي ساليان گذشته بر روي اين پل صورت گرفته که حفاظت اضطراري پايه‌هاي بزرگ پل کشکان از اين دست اقدامات است.

وي افزود: طول اين پايه 13 ، عرض آن 10 و ارتفاع اين پل 21 متر و زير بناي آن 130 متر مربع است که از زمان ساخت، هيچ گونه اقدامات حفاظتي و مرمتي بر روي آن صورت نگرفته بود.

به گفته وي، پايگاه و پروژه پل‌هاي تاريخي لرستان در سال 88 اقدام به عمليات اضطراري بستر و بدنه و بام اين بناي ارزشمند کرده که در اين راستا بستر کاملاً فرسوده شده و به نوعي بدون پوشش در هوا معلق مانده آن، مرمت شده است.

مصطفي نژاد ادامه داد:اين بخش فقط به دليل مقاومت و استحکام قسمت‌هاي مياني پايه و چسبندگي ملات مصالح خود سنگ‌هاي پايه از هم گسيخته بود که با ملات سنتي توسط استاد کاران مجرب استان اقدام به بسترسازي شد.

وي تصريح کرد: براي اين کار ابتدا قسمت‌هاي تخريب شده از خاک خالي و آب رودخانه منحرف شد، سپس براي خشک شدن آن قسمت، ابتدا با مواد ساروج يک لايه پوششي در تمام قسمت‌هاي تخريب شده با سنگ رودخانه و سنگ‌هاي مرتبط با بنا به صورت لايه لايه مرمت شد .

مدير پايگاه پل‌هاي تاريخي استان لرستان گفت: در قسمت پايه يا بنه نيز شکاف‌هاي عميقي بر روي بدنه پل در طول ساليان گذشته به وجود آمده بود که اين شکاف ها در زمان بارش و يخبندان موجب تخريب بنا مي شده است.

مصطفي نژاد اضافه کرد:همچنين اين ترک‌ها روز به روز بيشتر مي شد و هر لحظه امکان افتادن آن ها وجود داشت که با شناسايي اين ترک‌ها و شکاف‌هاي ايجاد شده، دسته بندي ،طبقه بندي و الويت بندي آن آغاز و درمان آن در دستور کار قرار گرفت.

وي اظهار داشت:براي انجام مرمت بر اساس الويت‌بندي کارها توسط پيمانکار با خط و مشي تعيين شده مرمت اجرا و پس از پاک‌سازي کامل، ترک‌ها و شکاف‌ها در جاهايي که ممکن بود از ملات ساروج استفاده شد.

وي گفت:مرمت به گونه‌اي انجام شد که باعث جلوگيري از مرمت مراحل بعدي نشود و در نهايت به سطح بيروني پرداخته شود .

مصطفي نژاد افزود:همچنين تمام ملات فرسوده اين پايه را از کف زمين تا انتهاي پايه و دور تا دور پاک سازي و بعد از اين مراحل مکان‌هاي مورد نظر شسته شد، پس از خشک شدن نيز در تمام مکان‌هاي خالي از ملات ساروج استفاده شد.

وي ادامه داد: در بخش بام اين پل نيز بيش از هزار سال بود که هيچ عمليات حفاظتي و مرمتي انجام نشده بود که به همين علت بر روي اين بام که در 21 متري سطح آب قرار دارد درختچه‌هايي رشد کرده بودند که ابتدا براي خشک کردن ريشه آن‌ها پاک‌سازي کامل انجام شد .

مصطفي نژاد افزود: همچنين ترک‌ها و فرورفتگي‌ها به وسيله ملات،گچ نيم کوب پر شده و پس از آن عمليات کاهگل و اقدامات مناسب براي جلوگيري از رويش گياهان انجام شد .

وي اظهار داشت: با اين اقدامات تا حد معقولي يکي از بزرگترين پايه هاي پل کشکان از خطر تخريب نجات يافته است .

پل تاريخي و هزارساله کشکان از جمله آثار تاريخي ثبت شده استان لرستان در فهرست ميراث ملي کشور است.
/104









انتهای پیام/

کد خبر 1389011412