اين نوازنده تار در ادامه گفت: آثار مکتوب در مورد رديف موسيقي سنتي ايران از زمانهاي بسيار دور در دست است.
وي با بيان اينکه در دوران گذشته موسيقي رابه عنوان يکي از شعبات رياضي ميدانستند به کتاب ابنسينا و اختصاص بخشي از کتاب شفا به موسيقي اشاره کرد.
به گفته اين استاد رديفهاي موسيقي سنتي ايران؛ همچنين در آثار شاعراني چون مولانا به اسامي موسيقي و حتي به حالات موسيقي که امروزه اجرا ميشود اشاره شده است.
شاگرد استاد علي اکبرخان شهنازي اضافه کرد: با توجه به ترسيم حالات اجرايي موسيقي در شعر مولانا در 700 سال پيش و اجراي همان حالات در موسيقي ايراني ميتوان به دست نخوردگي و ادامه اين سنت و فرهنگ شفاهي تا به امروز پي برد.
به گفته پيرنياکان؛ در طول سالهاي اخير کميته يونسکو واقع در خانه موسيقي ايران تهيه پرونده ثبت رديف موسيقي سنتي ايران را آغاز کرد و توانست با کمک سازمان ميراث فرهنگي اين مهم را در سال گذشته به ثبت برساند.
سخنگوي خانه موسيقي با بيان اينکه موسيقي دستگاهي ايران نه تنها در فرهنگ موسيقيايي ايران جا دارد بلکه در شاخههاي مذهبي ما نيز بسيار عميق و گسترده است افزود: برخي موسيقي سنتي را در قالب مراسم مذهبي از جمله زورخانهها و مراسم عاشورا و تعزيه گرداني به کار گرفتند و تلاش کردند تا اين موسيقي سنتي را در قالب مراسم مذهبي حفظ و نگهداري کنند.
به گفته عضو شوراي مرکز حفظ و پژوهش صدا و سيما ؛ بررسيهاي انجام شده بر روي موسيقي مراسم عاشورا و مراسم تعزيه گرداني بيانگر اين نکته است که موسيقي اين مراسم بر اساس موسيقي رديف دستگاهي اجرا ميشود.
پيرنياکان با بيان اينکه در مراسم تعزيه امام حسين موسيقي با دستگاه نوا آغاز ميشود افزود: در مراسم تعزيهخواني حضرت ابوالفضل از دستگاه ابوعطا يا آواز دشتي براي القاء کردن صحنه جدايي از خانواده و رفتن به ميدان نبرد استفاده ميشود. در مراسم تعزيهخواني علياکبر نيز که با چهارگاه شروع ميشود حالت جنگ و رزم القاء ميشود بنابراين موسيقي رديف دستگاهي ايران در تمام زمينهها از جمله رزم، بزم، حالات فيلسوفانه و عارفانه و غيره اجرا دارد. /119
انتهای پیام/