وي با اشاره به تفکيک بدهي هاي شهرداري به پيمانکاران افزود: بخش بدهي شهرداري به املاکي که در دفاتر ثبت شده است مبلغ 3 هزار و 873 ميليون و 308 ريال ، به پيمان کاران 10 هزار و 232 ميليارد و 257 ميليون ريال ، در بدهي هاي جاري 511 ميليون و 930 ريال و در بخش کسورات قانوني مبلغ يک هزار و 766 ميليارد و 450 ميليون ريال است.
پروين احمدي نژاد عضو کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به مراجعه پيمان کاران طلب کار از شهرداري به شوراي شهر گفت: متاسفانه پيمانکاران بسياري مراجعه مي کنند که بابت طلب شان از شهرداري ، تاکنون ريالي را دريافت نکرده اند در حالي که شهرداري به آنها پيشنهاد دريافت تراکم را داده است.
وي افزود: اين در حالي است که اگر تراکم ها را بابت طلبشان بخواهند به ريال تبديل کنند معمولا 40 درصد زير قيمت بازار بايد اقدام به فروش کنند.
حسين محمدپورزرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران دراين خصوص گفت: متاسفانه واگذاري تراکم به جاي پرداخت بدهي به پيمان کاران به يک عارضه در شهرداري تهران تبديل شده است دليل اين امر هم سليقه اي عمل کردن بدنه شهرداري در اين زمينه است.
وي خاطر نشان کرد: براي برطرف شدن اين عارضه، ساز و کاري تعريف شده است تا تمامي تعهد و بدهي پيمانکاران از طريق بانک شهر پيگيري شود و شهرداري به جاي پرداخت تعهداتش ، املاکي را با قيمت کارشناسي به جاي مجوز تراکم واگذار کند.
رسول خادم رييس کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه شورا نيز گفت: ارايه چنين گزارش هايي را تاکنون در شوراي شهر نداشته ايم که به خاطر اين موضوع از شهرداري ممنونيم.
وي خاطر نشان کرد: مهمترين بحث دراين گزارش وجود حدود هزار و 650 ميليارد تومان بدهي شهرداري به پيمان کاران است که براي پرداخت بخشي از اين تعهدات در بودجه سال جاري تنها پانصد ميليارد تومان در نظر گرفته شده است اين در حالي است که 1100 ميليارد تومان ديگر بدون اعتبار باقي مي ماند و هر سال هم نسبت به سال قبل اين بدهي ها افزايش مي يابد که بايد براي حل اين موضوع راه کار پيشگيرانه اي در نظر گرفته شود.
خسرو دانشجو سخنگوي شورا در جريان ارايه گزارش فوق با اشاره به حساسيت در مورد موارد فاقدي که سنوات قبل در شهرداري تهران به وجود آمده است گفت: بهتر است نسبت به موارد فاقدي که در حال جريان است نيز حساس باشيم.
وي با اشاره به اجراي پروژه دره مهران و فرحزاد که بدون اعتبار مصوب در حال انجام است و تاکنون 100 ميليارد تومان نيز بدهي به پيمان کارانش ايجاد شده است گفت: چگونه است پروژه اي که هيچ گونه مصوبه اجرايي در تخصيص اعتبار بودجه ساليانه شهرداري برايش ديده نشده است با کسر از بودجه پروژه هاي ديگر اجرا مي شود و بدهکار هم شده است اما باز در بخش ديگر نيز کار مجددا شروع مي شود بنابراين کل اين پروژه فاقد خواهد بود.
رسول خادم نيز افزود: در عملکرد چند سال شهرداري تاکنون هر سال رقم هاي قابل توجهي فاقد بوده است که در بخش اصلاحيه ها اين موارد اصلاح و مصوب مي شوند.
وي گفت: مشکل اصلي ما در بخش اصلاحيه هاست چرا که اغلب اين اصلاحيه در دقايق پاياني سال به شورا ارايه مي شود که شورا براي برخي از اين موارد که تنها به جابجايي ارقام مي انجامد توجيه اصلاحيه دارد ولي در بخش هاي ديگر که حجم بسيار بالايي نيز هستند و فرصت پيگيري و بررسي را هم ندارد توجيهي برايش متصور نيست.
خادم تصريح کرد: اين مشکل بدنه شهرداري است که اگر شورا در اين زمينه مقاومت کند ديگر روز 27 اسفند ماه شاهد ارايه اصلاحيه هاي بودجه نخواهيم بود.
دانشجو نيز دراين خصوص گفت: ما که نمي گوييم کارهاي شهرداري بد يا خوب است شهرداري بايد از ظرفيت شوراي شهر هم استفاده کند. يک مدير ميداني مي بايست با اتکا به ظرفيت نمايندگان منتخب شهر وارد عرصه کار شود آيا واقعا اين اتفاق افتاده است ؟ يا اينکه شوراي شهر روز به روز به کنار گذاشته مي شود.
وي خاطر نشان کرد: اگر اعضاي شوراي شهر تاکيد دارند که پروژه هاي عمراني شهرداري قبل از اجرا در کميسيون توسعه و عمران شورا مطرح و بررسي شوند براي اين است که از پتانسيل شورا نيز استفاده شده و اعضاي شورا در جريان اجراي اين پروژه ها قرار گيرند . دانشجو با اشاره به عدم همکاري شهرداري تهران در اين زمينه ها گفت: اکثر اعضاي شورا از طريق جرايد و يا عبور از خيابان ها از اجراي پروژه اي در شهر مطلع مي شوند آيا شوراي شهر نامحرم است آيا شوراي شهر به ريشه اجراي اين طرح ها نبايد کار داشته باشد تنها امضاي ما را در انتهاي پاي برگه اصلاحيه لازم دارند.
انتهای پیام/