«شهرام فداکار» با اشاره به وقايع تاريخي که به اين آلودگي دامن زده است، افزود: آمارها نشان ميدهد که خليجفارس يکي از آلودهترين خليجهاي دنيا است که بزرگترين آلودگي ايجاد شده در خليجفارس به زمان جنگ ايران و عراق باز ميگردد که ۸/۵ ميليون بشکه نفت در آن رها شد و بعد از آن آتش سوزي چاههاي نفتي که باعث ورود حجم زيادي از نفتخام به دريا شد به نحوي که تاثيرات اين آلودگيها را هنوز شاهديم.
مسوول محيطزيست دريايي اداره کل محيطزيست هرمزگان، يکي ديگر از مهمترين دلايل آلودگي اين زيست بوم دريايي را قاچاق سوخت عنوان و خاطرنشان کرد: يکي از مسائلي که استان هرمزگان را در بحث آلودگي دريايي تهديد ميکند، قاچاق مواد سوختي به کشورهاي حاشيه خليجفارس و جابهجايي غيراستاندارد توسط شناورهاي غيرمجاز است. اين شناورها زماني که با نيروهاي انتظامي و درياباني برخورد ميکنند براي اينکه از تخلفات خود کم کنند مواد نفتي را در دريا رها ميکنند.
«فداکار» افزود: فاضلاب شهري به خصوص شهر بندرعباس، پسابهاي سکوهاي نفتي و پساب پالايشگاهها نيز متاسفانه به خليجفارس راه پيدا کرده و به اين آلودگيها دامن ميزنند.
مسوول محيطزيست دريايي اداره کل محيط زيست هرمزگان همچنين به دو حوضه بزرگ نفتي در هرمزگان اشاره و بيان کرد: در خطوط انتقال نفت از حوضچههاي جزاير لاوان و سيري بعضا نشتي اتفاق ميافتد که شرکت نفت فلات قاره و وزارت نفت با استفاده از تکنيکهاي به روز براي کنترل نشتي از لولهها تلاشهايي انجام دادهاند که تا حدودي موثر واقع شده است.
«فداکار» شناورهاي صيادي را به خاطر نداشتن جاي مشخص براي تردد يکي از عوامل آلودهکننده در خليجفارس دانست و افزود: لنجها و شناورهاي موتوري نيز از آلودهکنندگان به حساب ميآيند. در حال حاضر ۵ هزار قايق موتوري که روغن موتور و مواد نفتي خود را به دريا ميريزند در اسکله حقاني وجود دارد که نظارتي بر اين قايقها نيست.
/118
انتهای پیام/