«بهمن نامور مطلق» افزود: براي خوانش بخشي از آثار هنري و فرهنگي ايراني و اسلامي نميتوان به اصول کلاسيک نشانهشناسي که در غرب تعريف شده بسنده کرد و ناگزيريم برخي از اين اصول را با اندکي تغيير و جابهجايي با فرهنگ خويش تطبيق دهيم.
وي با اشاره به اين که در نشانهشناسي به بررسي دلالتهاي يک متن ميپردازيم، اظهار داشت: در بسياري از آثار هنر اسلامي بر خلاف نظر سوسور، که ميان دال و مدلول ارتباط تنگاتنگ و دوسويه قائل است، صدها دال وجود دارند که به يک مدلول واحد اشاره دارند و در اين نمايشگاه نيز شاهد جستوجوي دالها براي رسيدن به يک مدلول دستنيافتني که نام حضرت علي(ع) است هستيم. همچنين در آثار هنرهاي سنتي شرق و ايران براي اين مساله مصاديق فراواني از جمله هنر معماري اسلامي، تکرار نام الله در خط کوفي و متون ايراني و اسلامي داريم.
نامورمطلق يادآور شد: برخي آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه جاي نقد دارد و در برخي نيز هنرمند بسيار خوب به موضوع نزديک شده است اما در مجموع، برگزاري اين نمايشگاهها در نقد روشهاي نشانهشناسي و تطبيق آنها با فرهنگ و هنر ايراني موثر خواهد بود.
ب/122
انتهای پیام/