فرش عمواوغلي به علت نگهداري نامناسب در مخزن و در گذشته دچار آسيبهايي همچون آسيبديدگي کلي ريشه فرش، آسيب ناشي از عوامل بيولوژيک (بيدزدگي)، آسيب ناشي از تغييرات رطوبت و دما (پوسيدگي) و آسيبهاي فيزيکي (سائيدگي و پارگي) شده است.
استحکامبخشي، شستشو و گندزدايي، ريشهکشي با گليم، رفع آسيبهاي ناشي از عوامل بيولوژيک (بيدزدگي) و رفع آسيبهاي فيزيکي (سائيدگي) از جمله عمليات حفاظت و مرمت است که بر روي اين اثر در حال انجام است.
همچنين کارگاه موقت حفاظت و مرمت اين اثر در يکي از اتاقهاي نمايشي کاخ صاحبقرانيه براي بازديد علاقهمندان به مدت سه ماه برقرار است.
محمد کهنمويي اهل کهنموي آذربايجان (روستاي بين اسکو و کندوان) با اشتغال در حرفه نساجي و ابريشمبافي و تجارت از توليدکنندگان صاحب نام تبريزي بود. وي در سال 1250 هجري قمري وارد مشهد شد و ضمن تغيير شهرت خود از کهنويي به عمواغلي حرفه نساجي را رها کرد و به کار توليد و بافت قالي روي آورد.
در مورد رنگرزي و استفاده از رنگهاي گياهي کمتر کسي را ميتوان همطراز او يافت. مواد رنگرزي استاد معمولا قرمزدانه، نيل، پرطاووس، برگ مو و پوست گردو بود. رج شمار قاليهاي عمواوغلي بين 40 رج تا 150 رج متغير بود و اکثر قاليها داراي حاشيههاي طولي و عرضي به صورت سراسري و متصل بافته ميشد.
اين فرش متعلق به مکتب مشهد با ابعاد 357 در 245 سانتيمتر و رج شمار يا ريز قالي حدود 100 گره در هر واحد با طرح لچک- ترنج بوده و قدمت تاريخي، طرح و بافت فاخر و دارا بودن نشان کارخانه عمواوغلي از جمله ويژگيهاي خاص اين اثر هستند که آن را در رده قاليهاي موزهاي فاخر قرار دادهاند.
122/
انتهای پیام/