سه عنصر هنر، فرهنگ و صنعت در ذات صنايع دستي نهفته است اگر امروز ما به اتكاء درآمدهاي ناشي از نفت و ساير فرآورده‌هاي آن نمي‌توانيم از قابليت‌ها و ظرفيت‌هاي غيرنفتي استفاده مطلوب كنيم به هيچ‌وجه نشان‌دهنده نبود يا كم ارزش بودن اين قابليت ها در كشور نيست.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن کشور است. چرا که این صنعت و به عبارتی این هنر – صنعت بی بدیل و بی رقیب حاصل ذوق و هنر، سلیقه، ابتکار و خلاقیت هنرمندان و صنعتگرانی است که صبورانه آداب، سنن و رسوم و در یک کلام پیام فرهنگی نسل ها را در محصولات تولیدی شان متجلی کرده و از آن پاسداری می نماید.

 مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان ضمن بیان این مطلب افزود:در راستای حفظ، احیاء و آموزش رشته های صنایع دستی و همچنین ایجاد اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده با مشاغل خانگی این نمایندگی همانند سنوات گذشته اقدام به برپایی کلاس های آموزشی در رشته های سوخت نگار چوب ، محرق ساقه گندم ،سرمه دوزی و گلیم بافی نموده و از ابتدای تابستان تاکنون بیش از 50 نفر آموزش دیده اند و کلاس های آموزشی در این رشته ها و سایر رشته های مورد تقاضا در سطح شهرستان در حال نیاز سنجی و برگزاری می باشد.

 به گفته محمد عرب: این کلاس های در غالب غنی سازی اوقات فراغت می باشد و شرکت در این دوره ها برای تمامی رده های سنی آزاد می باشد.

عرب افزود: از ویژگی های ارزنده دیگری که در این گونه صنایع موجودند از قبیل (ملی، غیر وابسته، قابلیت ایجاد و توسعه در کلیه مناطق شهری، روستایی و عشایری، عدم نیاز به کارشناسان خارجی، دسترسی آسان به مواد اولیه و ابزار کار مختصر و ارزان، ارزش افزوده بالا، عدم نیاز به سرمایه گذاری زیاد، بستر ساز صنعت گردشگری، عدم آثار مخرب زیست محیطی، ایجاد درآمد مکمل، قدرت اشتغال زایی و .. می باشد و به همین منظور بررسی استعداد ها و ظرفیت های ایجاد اشتغال در اقتصاد مناطق به ویژه در نواحی محروم در عین حال بهره مند از توان بالقوه اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی از اولویت بیشتری برخوردار است.

 وی خاطر نشان کرد: اقدامات حمایتی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور جهت تشویق هنرمندان، در نظر گرفته شده که معافیت از مالیات، شرکت در نمایشگاه های مختلف داخلی و خارجی، تسهیلات بانکی کم بهره و بیمه هفت درصد از جمله این مزایا است اما این اقدامات به دلیل اهمیت و جایگاه صنایع دستی کافی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 1392051510

برچسب‌ها