خانه تاریخی حسام الدیوان سه قلعه از جمله خانه های تاریخی به سبک حیاط مرکزی واقع در بافت تاریخی شهر سه قلعه می باشد.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: علاوه بر این بنای تاریخی خانه های تاریخی دیگری هم در شهر سه قلعه از جمله: خانه هروی ، پیروز و رمضانی وجود دارند که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده اند و علاوه بر این خانه های تاریخی جهانی نیز واجد شرایط ثبت می باشند که در صورت موافقت مالکین اقدام لازم از طرف میراث فرهنگی صورت خواهد گرفت.

محمد عرب افزود: خانه حسام الدیوان سه قلعه آماده بهره برداری میباشد و به جزء مرمت تزئینات و نمای ایوان سایر قسمت های آن مرمت شده است و چون این بنای تاریخی در تملک میراث فرهنگی می باشد آمادگی دارد تا با مشارکت مردم بومی و بخش خصوصی در خصوص احیاء و کاربری مناسب آن اقدام نماید. که در همین راستا پیشنهاد استفاده از آن به عنوان خانه و مرکز ترویج صنایع دستی شهر سه قلعه و واگذاری به بخش خصوصی داده شده است همچنین با توجه به وسعت خانه می توان قسمتی از آن را به عنوان موزه اشیاء مورد استفاده قرار داد.

 وی اظهار داشت: این خانه تاريخي با ايوان بلند و شكوهمند و به شيوه خانه سازي سنتي داراي طاقها و قوسهاي زيبايي است كه در سال 86 با شماره19164 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عرب ادامه داد: بنا به سبك حياط مركزي و درونگرايي ساخته شده و معماري آن كاملا ايراني است. این بنا يك طبقه  و مساحت آن 530 متر مربع مي باشد، مصالح بكار رفته شده شامل: خشت، گل، گچ و آجر مي باشد و داراي هشت اتاق ، يك مطبخ ، يك ايوان بزرگ ، يك ايوانچه ويك بادگير چهار طرفه مي باشد. با توجه به سبك معماري و شواهد موجود ، قدمت اين بناي تاريخي به دوران قاجاريه مي رسد.

وی بارزترين و مشخص ترين ويژگي بنا را تزيينات متنوع گچ بري رسمي بندي در ايوان و اتاق هاي پشت هر دو ايوان آجركاري خفته راسته در ازاره دور حياط و قرار گرفتن در مسير قنات اصلي شهر دانست.

انتهای پیام/

کد خبر 1392051511

برچسب‌ها