با توجه به این که شهرستان سرایان یکی از قطب های مهم گردشگری استان است، استفاده از ظرفیت های موجود در این شهرستان بویژه صنایع دستی آن تاثیر بسزایی در رونق گردشگری دارد.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان ضمن بیان این مطلب افزود: مرمت و احیاء بازارچه صنایع دستی میثم (آهنگران) سرایان، توسعه و رونق اقتصادی و احیای رشته های صنایع دستی فراموش شده را در پی دارد که هدف این بازارچه توسعه و عرضه صنایع دستی به منظور افزایش میزان فروش این تولیدات و حمایت از هنرمندان صنایع دستی در شهرستان می باشد.

 به گفته محمد عرب، در سنوات گذشته بام سازی و مرمت نمای بازار انجام شده و با توجه به کمبود اعتبارات میراث فرهنگی مرمت تعدادی از غرفه های این بازار با کمک صنعتگران و مالکان صورت گرفته و مرمت کامل آن نیازمند اعتباری بالغ بر 700 میلیون ریال می باشد.

 وی افزود: در راستای حفظ و احیاء هنرهای سنتی و صنایع دستی و کمک به هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی کارگاه تولید شانه قالی (دستوک) در کنار کارگاههای آهنگری و زنگوله سازی بازار قدیمی میثم سرایان راه اندازی گردید.

وی ادامه داد: با شناسایی تنها هنرمند این رشته مقدمات راه اندازی این کارگاه شامل مرمت یکی از غرفه های بازار توسط میراث فرهنگی انجام گردید و هنرمند دستوک ساز فعالیت خود را آغاز نمود.

 عرب توضیح داد: مواد اولیه این هنر شامل چوب که از درختان گردو، توت، زردآلو و سیب، بری های زیری و رویی، سر اسب، طوق روی شانه (دستوک) و دندانه ها و میخ ها که تماماً از ورق آهن ساخته می شوند، می باشد که طی انجام مراحل مختلف کار و استفاده از ابزار آلاتی نظیر:  سوهان تخت 20 اینچ، چوب ساب، سوهان سه پهلو، اره سوهان، دریل دستی، سنگ برقی، چکش (خسک)، چکش کوچک، اره، سنبه و زیر سنبه، سنگدان، گیره، سنبه های کوبیدن طوق دستوک، قیچی بزرگ آهن بری، قیچی کوچک، تیشه به ساخت شانه قالی منجر می شود.

www.skchto.ir

انتهای پیام/

کد خبر 139205159

برچسب‌ها