کال زو جاذبه ای دیدنی در شهرستان سرایان

در شمال شهر سرایان و در جنوب روستای بنی خانیک سد تاریخی زو واقع شده که می توان آنرا یکی از بزرگترین سدهای تاریخی خراسان جنوبی دانست.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، این سد با طول تاج 56 متر، عرض تاج حدود 14 متر و ارتفاع بیش از 25 متر توده بزرگی از قلوه سنگ و ملات ساروج است که در مسیر دره ای عمیق واقع شده است. عرض تاج سد حدود 5/13 متر است اما در پایه ضخامت دیواره سد، احتمالاً به بیش از 28 متر می رسد که این امر به منظور افزایش استحکام  سد می باشد.

 مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان ضمن بیان این مطلب افزود:  دوره تاریخی این بنا بر اساس مصالح استفاده شده و نحوه کاربرد مصالح به دوران تاریخی برمی گردد. این سد در حال حاضر بلا استفاده می باشد و در بالا دست آن سد شهید پارسا بر روی دره زو احداث گردیده است.

محمد عرب اظهار داشت: جریان آب در مسیر دره زو و در کنار سد تاریخی زو ، جاذبه ای دیدنی ایجاد کرده که تماشای آن هر بیننده ای را به وجد می آورد. آب و هوای نسبتاً خنک و جریان آب در کنار سد تاریخی زو و همچنین سد شهید پارسا و فاصله اندک تا شهر سرایان از مزیت های این منطقه دیدنی می باشد.

عرب افزود: با توجه به اینکه این منطقه مورد توجه مردم بومی قرار دارد در صورت سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز می تواند به عنوان یکی از نقاط جذب گردشگر در شهرستان و استان معرفی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 139205215

برچسب‌ها