ادامه مرمت مسجد جامع سرایان در انتظار اختصاص اعتبار

مسجد جامع سرایان بر اساس پژوهش های انجام شده مربوط به دوره صفویه است که دارای یک ایوان به ارتفاع 13 متر و دو شبستان در مجاورت ایوان است.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، اين مسجد شامل يك ايوان با دو گنبدخانه در طرفين آن است و ايوان داراي طاق جناغي است كه با كمك تويزه و گنبد پوشش شده  است.در طرفين ايوان طاق نماهايي در دو طبقه قرار دارد و در هر يك از طاق هاي پاييني دري تعبيه شده كه به فضاي گنبد خانه راه دارد. قوس طاق نماهاي فوقاني از نوع هلالي بوده و به فضاي پشت بام راه دارند.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی سرایان ضمن بیان این مطلب افزود: ايوان اصلي بنا از نظر معماري و تزئينات مهمترين بخش محسوب مي شود.تزئينات بكار رفته در ايوان عبارتند از: مقرنس كاري هاي انتهاي ايوان، رسمي بندي هاي زير گنبد، رنگ آميزي تويزه ها با رنگ اخرايي، آجر كاري به شيوه خفته-راسته در نماي ايوان و تزئينات محراب كه عبارتند از: تزئينات مقرنس كاري، گچ بري با طرح هاي اسليمي و سوره مباركه حمد كه دو بار در حاشيه طاق محراب به خط نستعليق و تلفيق طرح هاي اسليمي اجرا شده است.

 محمد عرب تصریح کرد: اکثر قسمت های مسجد مرمت شده و در سال گذشته از محل اعتبارات ملی مرمت این بنای تاریخی شامل: جمع آوری موزاییک فرش و خاکبرداری کف ایوان، خاکبرداری کف شبستان ها، بلوکاژ و آجر فرش با آجر سرامیکی کف ایوان و شبستان ها، اجرای کانال نایکش در محوطه ضلع شرقی، محوطه سازی زمین ضلع شرقی مسجد، جمع آوری آسفالت به همراه زیرسازی و سنگ فرش کوچه ضلع شمالی، اجرای سیستم روشنایی و نورپردازی، مرمت منبر چوبی و... انجام شد

عرب افزود: همچنین بدلیل عدم استحکام کافی، سقف شبستان های ضلع شمالی جمع آوری و طرح استحکام بخشی آن تهیه و آماده اجرا گردید که به دلیل پیدا شدن شواهد تاریخی و معماری در دیوار اصلی حیاط و همچنین نبود اعتبار کافی این قسمت مرمت نشده و مرمت آن نیازمند اعتبار و تهیه طرح مرمت است.

وی در پایان اظهار داشت: نمای ایوان اصلی بنا ترک خورده و نیازمند بازسازی است.

 

انتهای پیام/

کد خبر 139205304

برچسب‌ها