ثبت جهانی سه شخصیت برجسته ایرانی در فهرست مشاهیر یونسکو

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو از تایید مرحله اول ثبت جهانی سه شخصیت برجسته ایرانی در برنامه مشاهیر جهانی یونسکو خبر داد.

به گزارش میراث آریا(chtn) محمررضا سعیدآبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو صبح امروز در جلسه ای که با حضور چند تن از اعضای کمیسیون ملی یونسکو در ایران در سالن اجتماعات این کمیسیون در تهران برگزار شد، گفت: هشتصدیمن سال زندگی فعال نجم الدین کبری عارف بزرگ اخلاق و عرفان ایرانی، هشتصدیمن سال تولد فخرالدین عراقی شاعر و ادیب ایرانی و ششصدیمن سال زندگی فعال عبدالقادر مراغه ای اولین ردیف نویس موسیقی اصیل ایرانی، سه تن از شخصیت های برجسته کشورمان هستند که در مرحله اول مورد تایید کارشناسان یونسکو جهت ثبت در فهرست مشاهیر جهانی قرار گرفتند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ادامه با اشاره به معیارهای ثبت جهانی مشاهیر در فهرست یونسکو اظهار داشت: مشاهیر یا شخصیت های برجسته کشورهای مختلف که برای ثبت در فهرست مشاهیر جهانی معرفی می شوند باید در حوزه های 5گانه آموزش، ارتباطات، فرهنگ، علوم اجتماعی و یا علوم طبی فعال بوده باشند، همچنین صلح، درک متقابل و گفتگوی فرهنگی از معیارهای دیگری است که مشاهیر معرفی شده در ارتباط با این موضوعات مورد سنجش قرار می گیرند.

سعیدآبادی همچنین در خصوص روند تهیه پرونده ثبت جهانی مشاهیر توضیح داد و گفت: پرونده ثبت جهانی مشاهیر در فهرست یونسکو دارای یک معیار شکلی نیز هست، سال مورد اشاره در پرونده باید مضربی از عدد 50 باشد به طور مثال نمی توان شخصیتی را در صدودومین سال زندگیش برای ثبت معرفی کرد و باید در 50، 100 و یا 100 و پنجاهمین سال، پرونده شخصیت ها به یونسکو ارسال شود.

وی افزود: موضوعاتی از قبیل استقلال و یا کودتای یک کشور که مناسبت های ملی است جایی در فهرست جهانی مشاهیر و مناسبت ها ندارد و پرونده ارسال شده باید شان و جایگاه جهانی داشته باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه تاکنون27 شخصیت و مناسبت ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، یادآور شد: در سال های اخیر علی رغم مشکلات و کمبودهای موجود اعضای کمیسیون ملی یونسکو در ایران تلاش کردند با ارتباطات ویژه و پیگیری های مداوم از تمام سهمیه کشورمان در رابطه با ثبت جهانی مشاهیر و مناسبت ها استفاده کنند.


سعیدآبادی ادامه داد: اجلاس مجمع عمومی یونسکو برای ثبت جهانی مشاهیر و مناسبت ها هر دوسال یکبار تشکیل می شود و ما سعی کردیم تا در هر دوره دو ساله، 3 تا 4 پرونده را برای بررسی و ثبت به این اجلاس ارسال کنیم.

وی ضمن معرفی پرونده های مشاهیر و مناسبت های ایران که برای دوره 2013 -2012 به یونسکو ارسال شده بود، اظهار داشت: هزارمین سال نگارش کتاب قانون ابن سینا، هزارمین سال دستاوردهای ابوسعیدابی الخیرو پانصدمین سالگرد دستاوردهای عبدالعلی بیرجندی در علم نجوم سه پروند ه ای بودند که برای دوره قبل معرفی و در فهرست مشاهیر یونسکو به ثبت رسیدند.

سعیدآبادی تعداد پروند ه های ارسالی از کشورمان را برای دوره 2014-2015 ، 5 پرونده اعلام کرد و گفت: صدوپنجاهمین سال وفات شیخ مرتضی انصاری دانشمند بزرگ جهان تشیع و هفتصدمین سال تولد میرسیدعلی همدانی دو پرونده ای هستند که بررسی آنها توسط کارشناسان یونسکو ادامه دارد و هنوز تکلیف آنها برای ثبت جهانی مشخص نشده است.

وی در رابطه با روند تشکیل جلسات و بررسی پرونده ثبت مشاهیر در فهرست یونسکو تصریح کرد: هر کشوری می تواند با توجه به معیارهای یونسکو پرونده مشاهیر و مناسبت های خود را آماده و برای یونسکو ارسال کند، پس از آن پرونده ها در شورایی که توسط کارشناسان و متخصصان یونسکو تشکسل می شود مورد بررسی قرار می گیرد و بعد از جمع بندی اولیه اعضای این شورا، پرونده به شورای اجرایی یونسکو برای ثبت جهانی پیشنهاد می شود، با تایید اعضای شورای اجرایی پرونده ثبت جهانی مشاهیر برای تایید نهایی و قرار گرفتن در فهرست جهانی در اجلاس مجمع عمومی به رای گذاشته می شود.

سعیدآبادی افزود: پرونده ثبت جهانی 3 تن از مشاهیر کشورمان در نخستین مرحله مورد تایید شورای کارشناسان قرار گرفته و در اجلاس مجمع عمومی که آبان ماه تشکیل خواهد شد پس از تایید نهایی در فهرست جهانی قرار می گیرند.


یادآور می شود عبدالمهدی مستکین مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو، احمد پاکتچی از بزرگان دایره المعارف بزرگ اسلامی و حوزه تاریخ و الهیات و استاد درویشی از بزرگان حوزه موسیقی که در تهیه و تنظیم پرونده این مشاهیر نقش داشته اند از دیگر افراد حاضر در این مراسم بودند.

 


انتهای پیام/

کد خبر 139206053