پایان محوطه سازی قسمتی ازمنطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاینی

در حاشیه‌ی جنوب شهر قاین و بر دامنه‌ی رشته‌کوه قهستان، مقبره‌ای قرار دارد که متعلق به یکی از عرفای نام‌دار،‌ سیاستمدار و شاعر قرن چهارم و پنجم هجری قمری است. بنای زیبای مقبره بزرگمهر قاینی بر اساس شواهد موجود از بناهای ساخته شده در قرن 6 و7 هجری قمری می‌باشد..

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، در سال جاری از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای (اعتبارات استانی) سال 1391، محوطه سازی بخشی از دامنه ی ضلع جنوب غرب بنای بوذرجمهر قاینی با اعتبار یکصد و هشتاد میلیون ریال انجام شد.

لازم بذکر است: طاق ایوان‌ها به شکل کلیل اجرا شده اما جرز اصلی طاق‌ها به صورت نیمه‌ بیضی باز کار شده و با استفاده از پوشش کاذب به شکل کلیل درآمده‌ است. در تزیین داخلی بنا از گچ استفاده شده و نوع کاربندی پیشانی ایوان‌ها به شکل طاق جناقی اجرا شده‌است. تزیینات گچ‌کاری زیر گنبد یکی اززیباترین بخش‌های بنا محسوب می‌شود که لچکی‌های 4به 8 آن دارای مقرنس‌ها و گچ‌بری‌های بسیار هنرمندانه است. در صفه‌ی شرقی مقبره اتاق‌های بسیار جالبی وجود دارد که یکی از آن ها دارای گنبد زیبای سنگی است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنای باشکوه سنگ، گچ و آجر می‌باشد.

در کنار مقبره بزرگمهر قاینی درخت کهنسال بنه‌ای وجود دارد که زیبایی این بنا را به عنوان یکی از تفرجگاه‌ها و مکان‌های دیدنی شهر قاین دوچندان کرده است.

خاطر نشان می گردد: بنای مقبره بزرگمهر قاینی با شماره 2759 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

/108

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 1392062012

برچسب‌ها