خانه سید حسین مظلوم در فهرست آثار ملی ثبت شد

خانه سید حسین مظلوم نمونه منحصر به فرد خانه اعیانی در روستا ی گسک شهرستان درمیان در خراسان جنوبی است که تزئینات هندسی پنجره ها و نوار هایی از گل و بوته و همچنین نقوش هندسی که در دیواره های بنا بکار رفته در مقیاس روستایی بی نظیر است.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، این اثر دارای یک سر در ساده و یک درب چوبی قدیمی است که پس از ورود, وارد یک هشتی با پوشش منحنی شده که در هر ضلع آن یک طاقچه با طاق جناقی وجود دارد و دو مسیر از آن منشعب میشود ، یک مسیر فرد را به سمت حیاط و اتاق های اطراف آن و دیگری آغاز راه پله ای است که فرد را به سمت طبقه بالا یا میهمان خانه و یا شاه نشین دعوت و هدایت میکند .

این بنا در گذشته دارای یک ایوان با پوشش منحنی و دو ایوان کوچکتر با پوشش تخت بوده است و نوعی از یک معماری خاص را به نمایش میگذارد .

ایوان اصلی که در سمت شمال غربی است دارای دو اتاق در طرفین و یک راه پله به سمت طبقه بالا در قسمت انتهایی خود است, پوشش هر دو اتاق در این ایوان نیز منحنی است و قوس اصلی به کار رفته در ایوان نیز از نوع پنج او هفت میباشد

در ضلع جنوبی نیز یک فضای ایوان مانند به چشم میخورد که در حال حاضر یک دیوار الحاقی خشتی ورودی آن را مسدود نموده است , پنجره های این ایوان دارای تزئینات زیبا و هندسی با ترکیب دوایر گچی است و در بالای دو ورودی آن نیز دو کتیبه با ذکر «یا قاضی الحاجات »نقش بسته است .

این بنا تنها به طبقه همکف ختم نمیگردد و قسمت شاه نشین آن در بالا ساخته شده و از هشتی و ایوان غربی قابل دسترسی است . معماری طبقه بالا به اندازه طبقه همکف مفصل نیست اما بیشترین تزئینات در پوشش ها , در این قسمت به چشم میخورد.

خانه سید حسین مظلوم که در مورخ 16/6/91 به شماره 30829 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است متعلق به دوران قاجار می باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1392062013

برچسب‌ها