امیر نیکرویان- در جامعه اطلاع گرای امروز، گسترش و تحول ارتباطات و اطلاعات به منزله زیر بنای پیشرفت پایدار ملی، ضرورت تبیین اهداف اطلاع رسانی را اجتناب ناپذیر کرده است. به ویژه در دستگاه های دولتی که باید سیاست واحدی را در این باره اتخاذ و دنبال نمایند.
امروز وظیفه مراکز روابط عمومی و اطلاع رسانی دیگر نصب پلاکارد و اطلاعیه نیست که این امور را می توان به
حوزه های تشریفاتی هم واگذار کرد. حوزه اطلاع رسانی و روابط عمومی حوزه ای علمی و تخصصی شده که مبنایش دیگر سلیقه ای نیست و اگر قرار است این بخش فعال باشد، باید از ابزارهای علمی به درستی بهره گیرد.
اگر بناست سخن و طرحی نو مطرح شود و باید ابزارهای لازم هم برای نشر آنها وجود داشته باشد، چرا که امروز گستره اطلاعات و ارتباطات محدود به مرزهای جغرافیایی نیست و با فن آوری های نوین، امکان دسترسی به هرگونه اطلاعات در هر مکان و در کوتاهترین زمان ممکن امکان پذیر است.
تنویر افکار عمومی که جزء لاینفک حوزه ارتباطات هر دستگاه و یا سازمان و نهاد دولتی و خصوصی است ، باید پیش از گذشته تقویت شود و نخستین گام در ایجاد این مهم، تصمیم سازی و سیاست گذاری هایی است که باید علاوه بر اتخاذ در سطوح بالای دولت، در هر دستگاه و نهادی هم بر اساس سیاست های واحد به صورت روشن تر و متناسب با فعالیت های دستگاه متبوع خود تبیین شود.
گام بعدی، به کارگیری مناسب ابزارهای اطلاع رسانی و شیوه های صحیح آن است. همه دستگاه های دولتی در حال حاضر صاحب پایگاه اطلاع رسانی و پورتال هستند که اخبار و اطلاعات لازم را به صورت رسمی در کوتاه ترین زمان ممکن منتقل و بر روی خروجی سایت های خود قرار می دهند. آنچه که در حال حاضر به دلیل مشکلات بودجه ایی در همه سازمانها و ارگان ها فقدان آن مشهود است، نشریه ترتیبی هر نهاد است که بی شک ارگان رسمی دستگاه ها به محسوب می شود و نبود آن موجب ایجاد خلاء در این حوزه می شود. چرا که هنوز هم نشریات به عنوان رسانه های مکتوب، جایگاه خاص خود را حفظ کرده اند و انتقال اطلاعات و گزارش از طریق رسانه مکتوب، نفوذ مورد انتظار را در میان مخاطبان خود دارد.
آنچه که در این ایام علاوه بر ابزارهای موفق مرسوم شده، ارسال پیامک به جامعه مخاطب است که البته باز هم به دلیل محدودیت هایی ، تنها در مواردی خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
به هر حال تمام ابزارهای موجود به منظور اطلاع رسانی دقیق و سریع تدارک دیده شده اند و در خدمت مراکز
روابط عمومی و اطلاع رسانی دستگاه ها قرار گرفته اند تا بر اساس سیاستی واحد در بدنه دستگاه های دولت به کار گرفته شوند و وظیفه روسای این مراکز انتقال سیاست های واحد اطلاع رسانی به بدنه روابط عمومی و نهایتا سایر واحدها است. در این صورت فعالیت های سلیقه ای به حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی راه نیافتد و وظایف روشن تر و صریح تر در بین کارشناسان تجلی خواهد یافت.
اگر منشا سیاست گذاری ها یک جا نباشد، بدون شک اطلاع رسانی هم از مسیر اصلی خود خارج شده و پیوستگی لازم را از دست خواهد داد. از همین رو شورای اطلاع رسانی دولت قصد دارد تا متناسب با سیاست های کلی دولت هماهنگی های لازم را انجام دهد تا نظام اطلاع رسانی دولت به صورت هماهنگ عمل نماید.
انتهای پیام/