میراث فرهنگی پتانسیل ذاتی خراسان جنوبی است

محمد حسینی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی به سبب مشکلات آبی خود در زمینه کشاورزی دارای مشکل است و پتانسیل ذاتی این استان میراث فرهنگی است.

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی
وی با بیان اینکه ما میراث فرهنگی خود را فراموش کرده‎ایم، تصریح کرد: استان ما یکی از استان‏‎های کویری است که از این نظر توانایی‎های زیادی در جذب گردشگران دارد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ما باید توانایی استان را بیشتر بررسی کنیم، یادآور شد: با وجود کمبود آب و عدم آماده بودن زیرساخت‎ها از نظر صنعتی جذب گردشگر می‎تواند بهترین گزینه برای استان باشد.
حسینی با بیان اینکه برخی از کشورها دو برابر درآمد نفت ما در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری درآمد دارند، ادامه داد: کشور ما جزء کشورهای نخست در زمینه میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه در بحث‎های فرهنگی باید جدی وارد شویم، گفت: فعالیت‎های فرهنگی دیر جواب می‎دهد ولی پایدار جواب می‏‎دهد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان‌جنوبی تجارت و میراث فرهنگی را دو پتانسیل ذاتی استان دانست و خاطرنشان کرد: اگر به آنها توجه شود، امید است تاثیر بیشتری در منطقه داشته باشیم.

ثبت 30 عنوان مراسم خراسان ‎جنوبی در فهرست معنوی کشور

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: تاکنون 30 عنوان مراسم استان در فهرست معنوی کشور ثبت شده است.
حسن رمضانی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: میراث فرهنگی ناملموس یا میراث فرهنگی معنوی شامل تجلیات زنده فرهنگ است که از اجدادمان به ارث رسیده و به فرزندانمان منتقل می‌شود.
وی تصریح کرد: میراث فرهنگی ناملموس اگرچه ممکن است بسیار جوان و شکننده به نظر برسد اما عنصر مهمی برای شناسایی و بیان تفاوت‎های فرهنگی به شمار می‎رود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تاکنون 29 اثر معنوی استان ثبت ملی شده است، یادآور شد: همچنین 30 عنوان مراسم استان در فهرست معنوی کشور ثبت شده است.
رمضانی با بیان اینکه ارزش‌های فرهنگی باید در طول تاریخ به نحو مناسبی معرفی شود، ادامه داد: در این راستا باید به نحو صحیح تقسیم کار صورت گیرد.
سرپرست حوزه پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه برخی از آثار ما در استان جنبه ثبت جهانی را داشته است، گفت: برخی از این آثار عملی نشده است. سید احمد برآبادی خاطرنشان کرد: یکی از فرهنگ‎های میراث معنوی استان ما توانسته است ثبت جهانی شود.

ایجاد پارک دائمی بازی‎های سنتی در بیرجند

سفیر سابق ایران در یونسکو گفت: پارک دائمی بازی‎ها و ورزش‌های سنتی باید در بیرجند راه‌اندازی شود تا جشنواره بازی‎های محلی استان در این مکان برگزار شود.
به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، محمدرضا مجیدی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 2003 میلادی در اجلاس عمومی یونسکو کشورهای عضو دور هم جمع شدند تا فکری برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس بشری کنند.
وی با بیان اینکه نخستین گام برای حضور بین‎المللی خراسان جنوبی با نشست شماره یک اجلاس امنیت انسانی در سال 87 آغاز شد، تصریح کرد: باغ اکبریه نخستین اثر خراسان جنوبی بوده است که ثبت جهانی شده و بعد از آن نام علامه عبدالعلی بیرجندی در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

خراسان‌جنوبی دارای اصالت زبان فارسی است

سفیر سابق ایران در یونسکو با بیان اینکه جهان امروز بر گردشگری و توریسم می‌چرخد، یادآور شد: در سال 1404 نرخ بالای 20 میلیون گردشگر را در سال هدف قرار داده‎اند.
مجیدی با بیان اینکه در کنوانسیون میراث فرهنگی 2003 مطرح شده است که مباحث بشری صرفا مادی نیست، ادامه داد: حوزه‌هایی از جمله آواها و نواها نسل به نسل منتقل می‌شود.
وی گفت: خراسان جنوبی جزء دو منطقه‎ای در کشور بوده که دارای اصالت زبان فارسی است.

راه برون‎رفت از مشکلات اشتغال، میراث فرهنگی است

نماینده ایران در یونسکو ظرف میراث فرهنگی را ظرف بسیار مهمی دانست و افزود: میراث فرهنگی یکی از مزیت‌های نسبی استان ما است که باید به آن توجه ویژه صورت گیرد.
مجیدی با بیان اینکه راه برون‎رفت از مشکلات اشتغال در خراسان جنوبی فولاد و پتروشیمی نیست، اضافه کرد: استان ما دارای اقلیم خشکی است که در این شرایط نقطه عطفی که می‎توان برای پیشرفت استان به آن توجه کرد مسئله میراث فرهنگی است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی باید به خدمت گردشگری بیاید، تصریح کرد: گردشگری باید وسایل را برای نگهداری مواریث فراهم کند.

ثبت 10 اثر توسط کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس ایران

سفیر سابق ایران در یونسکو با اشاره به شش سالی که از تشکیل کمیته میراث ناملموس یونسکو می‎گذرد، یادآور شد: در این مدت 327 اثر از کشورهای عضو به ثبت رسیده است که از میان آنها در دو سال نخست راه‎اندازی کمیته یعنی سال‌های 2008 و 2009 بیشترین آثار ثبت ناملموس را داشتند.
مجیدی با بیان اینکه بعد از گذشت شش سال از تشکیل کنوانسیون میراث فرهنگی ناملموس، ایران توانسته 10 اثر را به ثبت برساند، ادامه داد: این میزان 03/0 درصد تمام آثار ثبت شده یونسکو در فهرست میراث ناملموس است.
وی از مسئولان خواست میدان تاریخی و همچنین پارک دائمی بازی‎ها و ورزش‌های سنتی در بیرجند ایجاد شود تا جشنواره بازی‎های محلی استان در آنجا انجام شود که در کشور تاکنون این اتفاق نیفتاده است.
نماینده ایران در یونسکو با بیان اینکه با ایجاد پارک بازی‌های سنتی 10 هزار شغل در استان ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های نرم‎افزاری فراهم است و دستگاه‎های اجرایی باید در فراهم کردن زیرساخت‎های سخت‎افزاری آن کمک کنند.

برگزاری جشنواره میراث فرهنگی معنوی در خراسان‌جنوبی

سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: در شهریورماه امسال جشنواره میراث فرهنگی معنوی با محوریت نقش زنان در استان برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مژگان شریفی در کارگروه بانوان و خانواده خراسان جنوبی اظهار داشت: در زمانی که با جهانی شدن و یکسان‎سازی فرهنگی مواجه هستیم، شناسایی و بیان تفاوت‌های فرهنگی مردم جهان امری حیاتی به نظر می‎رسد.
وی با بیان اینکه در چند دهه اخیر معنی میراث فرهنگی توسعه یافته است، تصریح کرد: امروز میراث فرهنگی تنها به آثار و بناهای تاریخی و مجموعه‎ای از اشیاء محدود نمی‌شود بلکه به دارایی‌های فرهنگی مردم جهان در شاخه‌های مختلف توجه می‎کند.
سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: مفهوم تازه میراث فرهنگی، میراث فرهنگی ناملموس نام دارد که نسل به نسل از اجداد بشر به او ارث رسیده است و می‌تواند به نسل‌های بعد از او منتقل شود.
شریفی با بیان اینکه توجه به میراث فرهنگی ناملموس نقش مهمی در گفت‎و‎گوی فرهنگ‎ها ایفا می‎کند، ادامه داد: این امر تنوع فرهنگی و شیوه‌های گوناگون زندگی را بالا می‎برد، و برای عرضه و ارائه فرهنگ سبک زندگی اصیل کشورهای مختلف دنیا در عرصه بین‎الملل به عنوان یک فرصت محسوب می‎شود.
وی با بیان اینکه ICCN یا شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس شکل گرفته است، گفت: این سازمان به عنوان تنها سازمان بین‎المللی حکومت‎های محلی با هدف حفظ میراث فرهنگی ناملموس در جهان شکل گرفته است.
سرپرست دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی افزود: فعالیت‌های این سازمان معطوف به بررسی راهکارهای خلاق و کارآمد برای محافظت از میراث فرهنگی ناملموس و ارتباط جدایی‎ناپذیر آن با توسعه پایدار محلی و شهری است.
شریفی با بیان اینکه اجلاس و جشنواره بین‎المللی میراث فرهنگی ناملموس مهرماه امسال در اصفهان برگزار می‌شود، اضافه کرد: در این راستا جشنواره میراث فرهنگی معنوی استان در شهریورماه امسال در خراسان جنوبی برگزار می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: جشنواره استانی با محوریت نقش زنان در احیا، حفظ، ترویج و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی معنوی در استان برگزار می‎شود.

انتهای پیام/

کد خبر 139305055

برچسب‌ها