بخشی از خانه تاریخی سلطانی قاین مرمت شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات از مرمت بخشی از خانه تاریخی سلطانی از محل اعتبارات ملی (موزه ها) سال  1392 در سال جاری خبر داد.
در سال جاری به گزارش روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، عباسی با بیان این خبر افزود: مرمت فضاهای ضلع شمال غرب (طبقه همکف) خانه ی سلطانی شامل آواربرداری تا رسیدن به کف فضاها و حمل نخاله ها، اجرای تاسیسات روشنایی و نورپردازی، اجرای اندود گچ و خاک، کف سازی با آجر سنتی و بندکشی از جمله اقدامات مرمتی انجام شده است.

وی اظهار داشت: بنای خانه ی سلطانی متعلق به خانواده‌ی یکی از ملاکین و بزرگان قاینات بوده ‌است و اصل بنا متعلق به دوره‌ی زندیه بوده و در دوره‌ی قاجاریه در ایوان زمستانی بنا تغییراتی ایجاد شده ‌است. در دوره‌ی پهلوی اول ایوانی کوتاه و چند فضای نشیمن به همراه راهروهای تقسیم بر روی ایوان تابستانی ساخته شده‌است.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات افزود: این بنا در سال 1382 توسط شهرداری و شورای اسلامی شهر قاین از مالک اصلی خریداری شده و جهت مرمت و احیا به اداره‌ی میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری قاینات واگذار شد که پس از مرمت بنا و تجهیز در اردیبهشت سال 1384 به عنوان «موزه‌ی مردم‌شناسی قاین» بازگشایی شد. 
این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر این موزه نشان‌گر آداب و رسوم مردم قاینات در گذشته و حال می‌باشد و مراسم عروسی،‌ رقص محلی،‌ کشاورزی سنتی، قلم‌زنی، ریسندگی، جاجیم‌بافی، مراسم شب چله، کف‌زنی و کاشت و داشت و برداشت زعفران طراحی و فضاسازی شده و در این موزه به نمایش درآمده است.
عباسی در مورد بنای این خانه تاریخی توضیح داد: پلان بنا به صورت مستطیلی است و این بنا دارای پیشخوان،‌ هشتی ورودی،‌ دالان،‌ ایوان تابستانی و زمستانی و فضاهای نشیمن، مطبخ و انبار ‌است، در ضلع شمالی بنا ایوان زمستانی قرار دارد که در دوسوی آن دو اتاق طویل ساخته شده‌است. 
وی در پایان خاطر نشان کرد: بنای خانه ی تاریخی سلطانی با شماره‌ی ثبت 4807 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

انتهای پیام/

کد خبر 1393052824

برچسب‌ها