بینش و معرفت دیجیتال برای نشر دانش و به اشتراک گذاری اطلاعات و محتوای تولید شده در کشور وجود ندارد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نشست تخصصی شبکه های اجتماعی، نشر الکترونیک و کتابخانه های دیجیتال با سخنرانی حمید ضیایی پرور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح روز شنبه، 1 آذر در آمفی تئاتر این سازمان برگزار شد.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در این نشست تخصصی با اشاره به تاریخچه اختراع اینترنت در جهان گفت: اینترنت در سال 1969 میلادی از درون پروژه آرپانت در وزارت دفاع آمریکا متولد شد و این موضوع دو دهه بعد از پایان جنگ جهانی دوم و رقابت تسلیحاتی و هسته ای ایالات متحده و شوروی سابق در قالب جنگ سرد بود.
ضیایی پرور درباره ایده شکل گیری شبکه جهانی اینترنت در آن زمان اظهار داشت: پنتاگون پروتکل و سامانه ای را پیشنهاد داده بود که همه مراکز نظامی آمریکا را مرتبط کند و در عین حال غیر مرکز گرا باشد و به زبان فنی یعنی این که رایانه های آن زمان با هم به طور مستقل ارتباط داشته باشند.
وی با بیان این که این پروژه 21 سال در انحصار کامل نظامیان آمریکا بود ادامه داد: در این دوره که سالهای 1969 تا 1990 میلادی را شامل می شود سرویس های اینترنتی، محدودیت های خاص خود را داشتند و رایانه ها فقط اتصال اینترنتی داشتند. در این دوره زیر ساخت ها در اروپا و آمریکا رشد قابل ملاحظه ای داشت.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان کرد: دوره دوم عصر اینترنت از سال 1990 و با ابداع وب در مرکز سرن اروپا آغاز شد و این موضوع مقارن با فروپاشی شوروی سابق و بلوک شرق بود و به نظر می رسد ارتباط معنا داری در این زمینه وجود دارد.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در ادامه با تقسیم بندی تحول عصر اینترنت به دو دوره افزود: دوره اول که به عنوان نسل اول وب شناخته می شود به مدت 10 سال از 1990 تا 2000 میلادی طول کشید و دوره دوم از سال 2000 میلادی با تغییراتی در ورژن وب شروع شد و ماهیت وب را تغییر داد و این تغییر همچنان ادامه دارد.
ضیایی پرور با اشاره به وجود نقطه اشتراک میان نسل اول وب و رسانه های کلاسیک خاطر نشان کرد: مدل انتقال پیام رسانه های کلاسیک مانند رادیو، تلویزیون و خبرگزاری همانند نسل اول وب به مدل خطی و کلاسیک مشهور بود یعنی در یک طرف فرستنده های اندک و در طرف دیگر گیرنده های انبوه وجود داشتند.
وی تصریح کرد: اما با ظهور وب 2 در سال 2000 مهمترین اتفاق در حوزه شبکه های اجتماعی رخ داد و مخاطبان و گیرندگان برخلاف رسانه های کلاسیک تبدیل به مخاطبان فعال شدند و مفهوم رسانه سنتی از بین رفت. این موضوع از طریق سکوهای بارگذاری اطلاعات که انتشار اطلاعات را انجام می دادند صورت گرفت.
این مدرس دانشگاه همچنین درباره اهمیت، قدرت و نفوذ پلت فرم های شبکه های اجتماعی مجازی گفت: این سکوهای بارگذاری اطلاعات فضای نشر و توزیع اطلاعات را دچار دگرگونی اساسی کرده است و کاربران دگرگونی اطلاعات را انجام می دهند.
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی افزود: در عصر کلاسیک رسانه ای، سردبیران اولویت های رسانه ای را تعیین می کردند و در عصر جدید مخاطبان این کار را انجام می دهند و این مدل جدید در شبکه هایی مانند ویکی پدیا قابل مشاهده است.
ضیایی پرور در ادامه به بحث شبکه های اجتماعی و رسانه های اجتماعی نیز اشاره کرد و درباره تفاوت های آن ها گفت: شبکه های اجتماعی یک شبکه بین افراد هستند و اعضایی که در آن عضو نیستند امکان دسترسی به اطلاعات را ندارند ولی در رسانه های اجتماعی همه کاربران مشغول در فضای مجازی امکان دسترسی به محتوا و اطلاعات را دارند.
وی با اشاره به موضوع نشر آنلاین و کتابخانه های دیجیتال و مشکلات کشور در این حوزه اظهار داشت: امروزه شبکه های اجتماعی مجازی بستر و عامل مهمی برای توسعه کتابخانه های دیجیتالی و آنلاین به حساب می آید ولی بزرگترین منابع گنجینه ای ایران در کتابخانه های دانشگاهها و مراکز مهم دیگر عمده ترین محصور کنندگان دانش بشری در کشور هستند و دسترسی به این منابع بسیار سخت است.
ضیایی پرور میزان اندک سرانه مطالعه کشور و رتبه پایین جهانی ایران در تولید کتاب را محصول همین رویکرد دانست و خاطر نشان کرد: بینش و معرفت دیجیتال برای نشر دانش و به اشتراک گذاری اطلاعات و محتوای تولید شده در کشور وجود ندارد.
وی افزود: حتی دسترسی به متن کامل متون کتاب ها و منابع کتابخانه ای در پروژه هایی مانند حافظه رقومی ملی و کتابخانه های بزرگ کشور برای مردم و پژوهشگران وجود ندارد.
وی گفت: سازمان میراث فرهنگی در تلاش است اسناد و منابع خود را برای بهره برداری و اطلاع عموم مردم به صورت دیجیتالی و مکتوب منتشر کند.
انتهای پیام/