پس از توافق هسته ای، دیوار بی اعتمادی سرمایه گذاران خارجی از میان برداشته شد و آنان اکنون مشتاق حضور در ایران هستند.
به گزارش میراث آریا(chtn) سعید شیرکوند روز سه شنبه با حضور در نمایشگاه مطبوعات در غرفه خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
وی در بازدید از غرفه خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: پس از برجام علاقمندی سرمایه گذاران خارجی و حتی ایرانیان خارج از کشور برای حضور در ایران افزایش یافته است.
وی گفت: درگذشته اغلب آنان حتی بررسی شرایط سرمایه گذاری در ایران را انجام نمی دادند؛ به طور مثال در سال 90 کسی انگیزه ای نداشت چرا که احساس می کرد راه ورود برای آنان بسته است.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: پس از برجام این انگیزه برای حضور در ایران از جانب سرمایه گذاران خارجی ایجاد شده است اما باید در کنار این امر جاذبه های حضور آنان را فراهم کنیم.
شیرکوند اظهار داشت: در حوزه گردشگری دو موضوع آمدن گردشگران و سرمایه گذاری در این بخش دارای اهمیت است.
وی گفت: طی دو سال گذشته سعی شده تا در ایجاد جاذبه در صنعت گردشگری و ترغیب گردشگران برای سفر به ایران، اقدامات مناسب و مطلوبی انجام دهیم.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: این امر به گونه ای بوده که با نگاهی به آمار گردشگران خارجی به ویژه اروپایی ها؛ مشاهده خواهید کرد که از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.
شیرکوند ادامه داد: رشد گردشگران اروپایی در کشور به گونه ای است که نمی توان به درصد عنوان کرد مگر اینکه بگوییم چند برابر شده است.
وی یادآور شد: گردشگران برای ورودشان به کشورهای هدف، شاخص هایی را همچون امنیت، فرهنگ منطقه، امکان گذراندن ایام، برآورده شدن نیازها و غیره در نظر می گیرند.
شیرکوند درمورد آمار گردشگران خارجی از ابتدای دولت یازدهم گفت: به عنوان نمونه از کشور آلمان، افرادی که با ویزای گردشگری وارد جمهوری اسلامی ایران شده اند در سال 93 نسبت به سال 92، سه برابر شده اند و این رقم در مقیاس اروپا دو و نیم برابر شده است.
وی اظهار داشت: هم اکنون با توجه به تمهیدات اندیشیده شده برای تسهیل در امر جذب گردشگران، صدور ویزا به آنان در مدت کمتر از 24 انجام می شود.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: سعی شده تا شرایط لازم برای جذب گردشگران خارجی هرچه بیشتر فراهم شود.
وی ورود قطار گردشگران خارجی به کشور را به عنوان یک نشانه بزرگ در اهتمام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد.
تعیین تکلیف صنایعدستی در برنامه ششم توسعه
هفته آینده اتفاقات صورت گرفته صنایعدستی در برنامه ششم توسعه نهایی میشود.
شیرکوند در با حضور در غرفه ایسنا، درباره آخرین اتفاقات صورت گرفته صنایع دستی در برنامه ششم توسعه بیان کرد: در این رابطه جلساتی تشکیل شده، اما هنوز نهایی نشده است.
وی افزود: برنامه ششم توسعه در حال بررسی است و در اینباره جلساتی هم تشکیل شده و به محض اینکه برنامه نهایی شود، آن را اعلام میکنیم.
شیرکوند در پاسخ به اینکه این موضوع چه زمانی نهایی میشود؟ بیان کرد: این برنامه هفته آینده نهایی میشود.
اولين گام برای جذب سرمايه گذاران خارجي،مقابله با ايران هراسي است
بهترين كار ما در صنعت توريسم، ابهام زدايي از اين صنعت است زيرا سال ها تبليغات منفي، سياه نمايي و دشمني عليه كشور ما صورت گرفته و در برهه اي از زمان، ندانم كاري هاي ما نيز به آن اضافه شده و تصويري ناخوشايند از ايران به نمايش گذاشته شده است.
معاون سرمايه گذاري و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در غرفه \"توریسم آنلاین\" با بيان مطلب فوق، اظهار داشت: ايران هراسي، دشمن گردشگري است و اولين گام اين است كه با ايران هراسي مقابله كنيم و چهره واقعي ايران را به جهانيان نشان دهيم تا آنهايي كه براي سفر به كشورمان دچار ترديد هستند، اين ترديد و ابهامشان برطرف شده و به ايران سفر كنند.
معاون سرمايه گذاري و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ادامه افزود: اكنون راه براي همه باز شده و گردشگراني كه براي اولين بار به ايران وارد شده اند تجربه هاي شيرين و تصوير خوبي با خود به يادگار مي برند.
شيركوند ادامه داد: وقتي گردشگران خارجي به ايران سفر كنند و ظرفيت ها و قابليت هاي آن را از نزديك نظاره نمايند، حتي براي سرمايه گذاري در كشورمان نيز انگيزه پيدا مي كنند.
وي با اشاره به دوران پساتحريم، نسبت به جذب سرمايه گذاران خارجي و همچنين سرمايه گذاران ايراني مقيم خارج ابراز اميدواري كرد.
معاون سرمايه گذاري و برنامه ريزي سازمان ميراث فرهنگي در پايان به نقش مهم رسانه ها در حوزه گردشگري اشاره كرد و گفت: رسانه هاي حوزه گردشگري نقش بي بديل و مهمي در معرفي و تبليغ ظرفيت هاي فراوان گردشگري كشور به ساير مردمان جهان دارند.
معاون سرمایهگذاری و برنامهریزی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری معتقد است که موضوع سرمایهگذاری یک پروسه بلندمدت و نیازمند دستیابی به چند پیشفرض اساسی برای سرمایهگذار است.
افق بلندمدت سرمایهگذاری خارجی در گردشگری
شیرکوند طی بازدید از غرفه روزنامه «دنیای اقتصاد» در بیستویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها، افق بلندمدتی را برای به بار نشستن سرمایهگذاری خارجی ترسیم کرد و گفت: «من گاهی تعجب میکنم که برخی از ما میپرسند تاکنون چقدر سرمایهگذاری خارجی انجام شده است؛ گویی سرمایهگذاری را مانند خرید کالا میدانند که طی یک فرآیند کوتاهمدت انجام شود و به اتمام برسد. درحالیکه اینگونه نیست.»
وی افزود: «به اعتقاد من سرمایهگذاری یک فرآیند بلندمدت است و به عوامل گوناگونی بستگی دارد. برای سرمایهگذار باید حتما دو پیشفرض محقق شود تا به سرمایهگذاری بپردازد: 1- حفظ اصل سرمایه و 2- سودآوری سرمایه.» شیرکوند تصریح کرد: «در بحث حفظ اصل سرمایه وارد موضوعاتی نظیر بحثهای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی میشویم. این همان چیزی است که در ادبیات بانک جهانی از آن با عنوان فضای کسب و کار یاد میشود و همچنین آن را با عنوان امنیت اقتصادی میشناسیم.»
معاون سرمایهگذاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به چهره مخدوش ایران در جهان به لحاظ امنیت فضای اقتصادی خاطرنشان کرد: «سالها به واسطه تبلیغات منفی و غیرواقعی در خارج از کشور و همچنین بهخاطر برخی عملکردهای نادرست داخلی، این ذهنیت علیه کشورمان شکل گرفته بود که برای سرمایهگذاری در حوزههای مختلف اقتصاد، ثبات و امنیت وجود ندارد. همچنین این تصور وجود داشت از آنجا که کشور دستخوش تغییرات بسیار میشود، ثبات سرمایهگذاری نیز وجود ندارد؛ این یعنی اهمیت همان مولفههایی نظیر مسائل سیاسی و اجتماعی در امر سرمایهگذاری که پیش از این به آنها اشاره کردیم.» شیرکوند تاکید کرد: «بنابراین سرمایهگذار داخلی و خارجی باید نخست جواب این سوالات را بگیرد و مطمئن شود که در صورت سرمایهگذاری در ایران، قدرت پیشبینی دستکم 20سال آینده را خواهد داشت.»
این اقتصاددان گسترش ارتباط ایران با جهان و همچنین توافق هستهای را گامی مثبت در تغییر چهره ایران نزد صاحبان سرمایه برشمرد و گفت: «در دولت آقای روحانی با توجه به چنین اتفاقاتی، نشانههای خوبی برای این جلب اطمینان شکل گرفته است اما آن اقناعی که باید در سرمایهگذاران چه داخلی و چه خارجی بهوجود بیاید، بیشتر از این زمان میبرد.» به باور معاون سرمایهگذاری سازمان گردشگری متغیرهای داخلی نیز تاثیر چشمگیری بر تصمیمگیری سرمایهگذاران دارند. وی در این خصوص تصریح کرد: «سرمایهگذاران خارجی به متغیرهای داخلی نیز توجه ویژه دارند؛ بهویژه اکنون که با توجه به توافق هستهای روابط ایران با جهان بهبود یافته است.
بنابراین سرمایهگذاران بررسی خواهند کرد که آیا در این سرمایهگذاری سودی برایشان وجود دارد یا خیر؟ و سپس پای در این عرصه میگذارند.» شیرکوند از تلاش برای متقاعد کردن سرمایهگذاران برای حضور در این عرصه خبر داد و گفت: «اکنون سرمایهگذاران از کشورهای خارجی که تا پیش از این حتی به مذاکره با ایران نیز فکر نمیکردند، ابراز تمایل بسیاری در این خصوص دارند. مثلا اگر به خاطر داشته باشید کسی در سال 90 حتی پیشنهاد سرمایهگذاری در ایران را بررسی هم نمیکرد اما الان گفتوگوها به نتایج لازم میرسد و به تدریج افراد قانع میشوند که ایران برای سرمایهگذاری امنیت لازم را دارد.» وی تعریف سرمایهگذار را با سرمایهدار و سرمایهبر متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: «سرمایهگذار فردی است به غایت محاسبهگر و دقیق و منطقی و محتاط. شما نمیتوانید او را با وعده و وعید وادار به سرمایهگذاری کنید ولی چنانچه نشانههای امنیت در سرمایهگذاری را ببیند، خود به سوی این سرمایهگذاری حرکت میکند.»
شیرکوند درباره بسته 1020فرصت سرمایهگذاری در گردشگری نیز گفت: «برای اینکه بتوانیم سرمایهگذاران خارجی را در امر سرمایهگذاری در حوزه گردشگری راهنمایی و بخشی از ظرفیتهای ایران را به آنها معرفی کنیم، بستهای طراحی کردهایم که در آن 50میلیارد دلار ظرفیت و فرصت سرمایهگذاری پیشبینی شده است.» با این همه وی کارآمدی این بسته را نیز منوط به مساعد بودن شرایطی دانست که سرمایهگذاران برای ورود به سرمایهگذاری در یک حوزه درنظر میگیرند.
یادآور می شود، پیش از این معاون رئیسجمهوری از تدوین یک بسته پیشنهادی سرمایهگذاری داخلی و خارجی مشتمل بر1020پروژه در حوزههای گردشگری و صنایع دستی خبر داده بود؛ بستهای که به گفته وی اعتباری معادل 23 هزار میلیارد تومان را دربرخواهد داشت و بهزودی به دو زبان انگلیسی و فارسی تهیه شده و به زودی به زبان عربی ترجمه خواهد شد.
گفتنی است سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان از غرفه خبرگزاری ایکنا، روزنامه ایران، روزنامه راه مردم،خبرگزاری ایسنا، روزنامه اصفهان زیبا و وب سایت افق تازه بازدید کرد.
انتهای پیام/