به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی؛ بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان درهمایش بین المللی ارتباطات و شهرگردی هنری که عصر روز گذشته 14دی ماه در بوستان گفتگو برگزار شدگفت:در عصر جدید سرنوشت وسرشت ایران عجین با شهرنشینی شده وشهر نشینی غلبه پیدا کرده است.
وی ادامه داد:تاریخ انسانها و شهرها را دچاردگرگونی کرده است به طوریکه در دوران گذشته ساختارثابتی راداشتند و ازدگرگونی زیادی برخوردار نبودند ولی دردوران مدرنیته پارادایم جدیدی در شهرها رخ داد.شهرها با انبوهی از داده ها مواجه می شوندو واژگانی بین بازاری در بین آنها رواج پیدا کرد.
بهمن نامور مطلق به ایجاد\" پارادایم جدید\" در مدرنیته اشاره کرد وگفت:کشوری مانند فرانسه را می توان مثال زدکه دردورانی با یک پارادایم در مدرنیته روبرو شد بنابر این ساختارها،متنها ، دچار تحول شدندتاجایی که مرزها از بین برود و یا معنایی دربعضی نقاط ندارند.بنابر این به عنوان موضوع مبنایی گردشگری می توان آن را عنوان کرد.
وی از جمله ویژگیهای جامعه پسا ساختاری و پس مدرن را وضعیت گردشگری آن جامعه دانست وگفت:آدمها باهم ارتباط برقرار می کنند و شهرها با آدمها مطر ح می شوند و توسعه می یابند. امروزه امنیت شهرها بیش تر ازکشورها مطرح می شود و منافع شهرها شهرت بیشتری نسبت به کشورها دارندو شهرها پررنگ تر می شوندو خود به کشور تبدیل می شوند. اصفهان یک شهر خلاق جهانی ، رشت به عنوان شهر خلاق خوراکی مطرح است
معاون گردشگری سازمان نیز در ادامه این همایش اضافه کرد:گردشگری می تواند شاخه های خود درحوزه های سلامت ،زیارت ،تجاری، و طبیعی راگسترش دهد. شهرهای آمستردام ، پاریس ، نیویورک ،عرصه جدیدی از گردشگری دارند .
وی بیان کرد: شهرهای خلاق شهرهایی هستندکه به مرکز ثروت تبدیل می شوند و شهر از حالت غیر مولد به مولد تبدیل می شود.صنایع دستی وگردشگر ی به عنوان دو نمونه درشهرهای خلاق بسیار سود آورهستند.
وی گفت: دوران گذشته ارتباطات برنامه ریزی شده بود امروزه از ارتباطات تصادفی نیز می توان بهره برد. در فضاهای عمومی مانند قطار ،اتوبوس ،پارک ارتباطات تصادفی رو برقرار کنیم . البته ما برای چنین ارتباطاتی اموزش نیاز داریم وقتی دونفر در یک آسانسور بایکدیگر روبرو می شوند باید بدانند چگونه رفتار کنند.بنابر این آموزش اصل مهمی دراین باره هست.
وی گفت: در حال حاضر با وسایل ارتباطی زیادی مواجه هستیم ولی فرهنگها در این زمینه عوض نشده است . به عنوان مثال داعش از این وسایل ارتباطی برای مبارزه با دیگری ،نه برای گفتگو با دیگری،نه قبول دیگری،نه هم سخنی با دیگری استفاده می کند.
رحمانی موحد افزود: در بعضی ازشهرها نگاه به گردشگری تجاری رونق خاصی به آن شهرها داده است .مانند شهر هانوفر آلمان که نبض شهر در نمایشگاه می تپد. یا درشهرهای میلان (ایتالیا)که دارای چهار میلیون بازدیدکننده ،شهر فلورانس3 میلیون بازدیدکننده دارد رقم های عجیبی که هم از نظر مالی ،اجتماعی ،فرهنگی جوامع امروز نیازمند آن است.
وی گفت: ما تجربه موفقی درزمینه گردشگری تجاری درمناطق آزاد نداشتیم این موضوع فقط دریچه ای برای ورود کالاهای نازل درکشور شد.شهرهایی چون مریوان و بانه نیز نمایشگاه درسطح بین المللی ندارند ، ما از نظر مناسبات سیاسی نیز متزلزل هستیم این تاثیر گذاراست. ما در تهران نیز نیازمند نمایشگاههای خلاق هستیم. البته تجربه خوبی در زمینه کارگاه گردی داریم. ما در حدود 600 تا 700 بازارچه کارگاه گردی درکل ایران داریم.این موضوع مدلی برای گردشگری صنعتی ،خلق و تولید ایجاد می کند.
وی بیان کرد: از ویژگیهای شهرهای پسامدرن این است که مصرف از تولید جلو زده است و مصرف کننده ارزش مندتر از تولیدکننده است. ما با مشکلات عدیده ای برای گردشگری ،شهرگردی مواجه هستیم . نیازمند امکانات و زیر ساختها درحوزه گردشگری هستیم.
وی در پایان یادآور شد: شهرها باید جایی برای زندگی باشند در صورتی که این گونه نیست و برای زندگی ما از شهرها خارج می شویم. ما به جای شهر سبز اکنون شهری سیاه داریم. شهرها امروز دیگر جای مقدسی نیست.قرار گرفتن دانشگاهها روی کوهها عبرت انگیز خواهد بود و در همین راستا مدیریت تراکمی خطرناک تر از مدیریت نفتی است. امروز ما نیازمند آن هستیم که مردم در شهر بمانند نه اینکه فقط برای کار وخرید روزمره ازخانه های خود خارج شوند. بنابر این تازمانی که وضعیت شهرها تغییر نکند نمی توان از شهرگردی و ارتباط صحبت کرد و همه ما مسوول هستیم که چه یادگاری برای فرزندانمان به ارمغان می گذاریم.
انتهای پیام/