دوباره پای مرمتگران به خانه تاریخی چنذاب اردبیل باز می شود

ادامه عملیات مرمتی خانه تاریخی چنذاب متعلق به قرون دوازدهم تا سیزدهم هجری قمری واقع در روستای چنذاب شهرستان هیر در دستور کار قرار دارد. 

به گزارش روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، مسئول دفتر فنی این اداره کل با بیان این مطلب گفت: خانه تاریخی چنذاب متعلق به قرون دهم تا سیزدهم هجری قمری در فاصله 30 کیلومتری از مرکز استان اردبیل در بخش هیر واقع شده است. 

ابراهیم شکری، زیربنای این خانه تاریخی را در حدود 440 متر مربع واقع در وسط محوطه حیاطی به ابعاد 67 در 67 متر مربع توصیف کرد و اظهار داشت: درحال حاضر بخش بسیاری از بنای اصلی و ابینه مجاور آن که از خشت خام ساخته شده در اثر گذشت زمان و عوامل تخریب کننده طبیعی درحال تخریب است که از این جهت عملیات مرمتی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه تنها بخشی از خانه تاریخی چنذاب شهرستان هیر با وجود فرسودگی همچنان مورد استفاده مسکونی مالک شخصی قرار می گیرد، افزود: عملیات مرمتی قسمت هایی از این بخش از خانه که در تملک مالک شخصی است، با تأمین اعتبار در سال 92 انجام شد.

همایون داورنیا مسئول پروژه مرمت خانه تاریخی چنذاب نیز با بیان اینکه عملیات مرمتی این بنای تاریخی با اختصاص 300 میلیون ریال اعتبار از منابع مالی در سال جاری ادامه خواهد داشت، یادآور شد: خانه تاریخی چنذاب با توجه به ویژگی های تاریخی به کار رفته در آن، در تاریخ هفتم اسفند ماه 86 به شماره 21717در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1394120911