لرستان، سرزمین مردمان زلال و آبشار‌های باصفا

لرها از اقوام قدیمی ساکن ایران‌اند، مردمانی سخت‌کوش و مهمان‌نواز، مردمانی که همچون سرزمینشان، لرستان، زلال‌اند و باصفا. لرستان سرزمین آبشار‌ها و دریاچه‌ها در دل کوهستان سربه‌فلک‌کشیده است. در این گزارش نگاهی اجمالی به دیدنی‌های لرستان داریم.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از ستاد خبری نوروز سازمان میراث‌فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری، قلعه فلک‌الافلاک مشهورترین جاذبه تاریخی و گردشگری شهر خرم‌آباد، مرکز استان لرستان، است. این بنای تاریخی در بالای تپه‌ای باستانی و در مرکز شهر خرم‌آباد قرار دارد. تاریخ ساخت قلعه فلک‌الافلاک و سازنده‌اش دقیق مشخص نیست، اما این قلعه قدمتی به‌اندازه خود شهر دارد، و چه‌بسا، دراصل، شهر را بعدها پیرامون آن ساخته باشند.

از زمان ساسانیان این دژ به‌عنوان مرکز حکومتی و نظامی استفاده می‌شده است. تا همین اواخر نیز به‌عنوان زندان استفاده می‌شد، اما این روزها تبدیل شده است به به «موزه فلک‌الافلاک»، موزه‌ای که بخش‌های مختلفی ازجمله مردم‌شناسی، هنرهای سنتی و باستان‌شناسی دارد. در تالار موزه مردم‌شناسی، عکس‌ها و مدل‌های مختلفی از شیوه‌ها و رسوم گوناگون زندگی مردان و زنان عشایر و روستای لرنشین دیده می‌شود.

عروس آبشارهای ایران

در لرستان، به‌دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی‌اش، آبشارهای بی‌شماری جاری است که هر کدامشان در نوع خود دیدنی است، اما در این گزارش صرفاً یکی از زیباترین آبشارها را معرفی می‌کنیم. آبشار آب‌سفید در نزدیکی الیگودرز معروف به «عروس زیبای آبشارهای ایران» است. این آبشار در دامنه کوهستان «قالی‌کوه» قرار گرفته. برای رسیدن به این آبشار زیبا می‌توانید از جاده الیگودرز به خرم‌آباد استفاده کنید. آب این آبشار از دل تونلی در دل صخره‌های سنگی بیرون می‌آید. ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن حدود ۸ متر است.

گهر، نگین اشترانکوه

اشترانکوه نماد لرستان است. این کوهستان در مرکز سلسله‌کوه‌های زاگرس جلوه خاصی دارد: «دریاچه گهر» که در قلب اشترانکوه همچون نگینی می‌درخشد. این دریاچه می‌تواند هزاران گردشگر دوستدار طبیعت را به‌سمت خود بکشاند، خصوصاً در ایام نوروز و بهار، طبیعت اطراف این دریاچه زیبایی خاصی دارد. دریاچه گهر در شرق استان لرستان و در نزدیکی دورود قرار دارد. برای رسیدن به این دریاچه باید دست‌کم چهار پنج ساعت کوه‌نوردی کنید. البته چارپایانی هم وجود دارد که وسایل شما یا خود شما را از دل کوهستان به کناره دریاچه برسانند. این دریاچه دائمی و آبش شیرین است. دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های کوهستانی ایران و حتی جهان است. این دریاچه از ذوب برف‌های اشترانکوه سیراب می‌شود. درواقع دریاچه گهر محصول انباشت آب در پشت سد طبیعتی است که از ریزش کوه پدید آمده است.

این دریاچه به‌دلیل زیبایی‌اش به «نگین اشترانکوه» معروف است. آسان‌ترین راه برای دسترس به این دریاچه از مسیر شهرستان دورود است. البته اگر اهل کوه‌نوردی هستید، از مسیری که از الیگودرز به گهر می‌رسد بروید؛ این مسیر زیباتر است و البته سخت‌تر.


گزارش از فؤاد شمس، کارشناس‌ارشد جغرافیا و برنامه‌ریزی گردشگری

انتهای پیام/

کد خبر 1396010856

برچسب‌ها