احیای گردشگری از طریق افکار عمومی

گردشگری، به‌عنوان صنعتی که رابطه‌ای مستقیم با وجهه کشور مقصد در افکار عمومی جهان دارد، متأسفانه در دوره تحریم‌های علیه ایران تبدیل به یکی از صنایع تقریباً خاموش کشور شده بود.

در دوران تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، نه‌تنها گردشگران اروپایی، آمریکایی و سایر نقاط جهان به‌دلایل متعدد ازجمله اقتصادی تمایلی به سفر به ایران نداشتند، بلکه مسائل و عوامل دیگر نیز بر این امر دامن می‌زد. ازجمله مهم‌ترین عوامل کاهش سفر گردشگران به ایران، اعمال سیاست‌های مبنی بر ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی ازسوی غربی‌ها بود، سیاستی که بیش از هر چیز وجهه ایران را نزد شهروندان این کشورها به‌شدت تنزل داده بود. با مقایسه تعداد گردشگران، قبل و بعد از برجام، می‌توان تأثیر این سیاست‌ها را در کاهش تعداد سفر گردشگران به ایران مشاهده کرد.

در چنین اوضاعی، برجام را باید نقطه‌عطفی در روند ترمیم صنعت گردشگری کشور دانست؛ چراکه علاوه‌بر کمک به جذب سرمایه‌گذاری، کنار زدن موانع اقتصادی در عرصه گردشگری و جز آن نقش بسزایی در ارائه چهره واقعی از فرهنگ و تمدن ایران برای مقابله با سیاست‌های ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی داشت.

کشوری با پیشینه و تمدن ایران برای جذب گردشگر خارجی نیاز به ایجاد و ارائه چهره واقعی خود در افکار عمومی جهان دارد، امری که در عصر پسابرجام محقق شد و مقایسه آمار ورود گردشگر در این دوره و پیش از آن، به‌درستی حاکی از این صحت این ادعاست.

نتایج اقدامات سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در ارائه چهره واقعی از تمدن ایران و مقابله با جریان‌های ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را می‌توان در رویکرد نشریات و رسانه‌های جریان‌ساز جهان در قبال ایران در دوره پسابرجام جست‌وجو کرد.

نام بردن از ایران به‌عنوان اولین مقصد گردشگری جهان در «نشنال‌جئوگرافی»، قرار گرفتن ایران در میان فهرست 16 مقصد گردشگری برتر سال 2016 دنیا از نگاه «سی.ان.ان»، نامیدن ایران به‌عنوان محبوب‌ترین مقصد گردشگری سال 2016 در «گاردین» و توصیه به سفر به ایران در «لس‌آنجلس‌تایمز»، «نیویورک‌تایمز» و «وال‌استریت‌ژورنال» و بسیاری نمونه‌های دیگر، همگی حاکی از همراه شدن اقدامات سازمان و فضای پسابرجام مبنی بر ارائه چهره واقعی از تمدن ایران‌زمین برای گردشگران است تا از این منظر صنعت گردشگری کشور در سایه فضای ایجادشده رونق بگیرد و هم به‌واسطه ورود ارز و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی منافع ملی کشور تأمین شود.

به‌بیان دیگر، توجه رسانه‌های معتبر و افکار عمومی جهان به ایران به‌عنوان یک مقصد گردشگری مهم در جهان، پیش از هر چیز، از موفقیت اقدامات صورت‌گرفته در این صنعت در فضای پسابرجام حکایت دارد، اقداماتی که پس از دوره مورد اشاره در دوره تحریم‌ها، موفق به احیای صنعت گردشگری کشور در سایه برجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1396012922