جذب بیش از 833میلیارد ریال سرمایه برای احیای بنای تاریخی در دولت یازدهم/ رشد 449درصدی ورود اعتبارات بخش خصوصی به احیای اماکن تاریخی

در قالب برگزاری مزایده بناهای تاریخی در دولت تدبیر ‌و ‌امید، صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی توانست با جذب 833میلیارد و 100میلیون ریال، برای نخستین بار در تاریخ 12ساله تشکیل این صندوق، رشد 449درصدی را رقم بزند.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از صابتا، رشد سرمایه‌گذاری یادشده با توجه به واگذاری 64 بنای تاریخی در کشور به‌منظور مرمت، احیا و بهره‌برداری مدت‌معین به‌دست آمده است. این ابنیه تاریخی پس از طی مراحل مرمت، آماده خدمات‌دهی به عموم مردم و گردشگران داخلی و خارجی هستند.

میزان واگذاری در دولت نهم و دهم، فقط 10 بنا بوده که از این تعداد 2 قرارداد واگذاری شامل ”مجموعه خانه‌های فهادان و حمام ابوالمعالی یزد“ و ”عمارت مسعودیه تهران“ به‌علت به‌اجرا درنیامدن تعهدات سرمایه‌گذار درحال فسخ و مبلغ سرمایه پیش‌بینی‌شده مرمت برای این 2 بنا جذب نشده است. رقم جذب سرمایه برای نجات ابنیه تاریخی در طول 8 سال دولت نهم و دهم صرفاً 185میلیارد ریال بوده است.

صندوق احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی، در سال 1384، به‌استناد ماده 114 برنامه چهارم توسعه، با هدف واگذاری مرمت، احیا و حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی تشکیل شد.

 

انتهای پیام/

کد خبر 139602168

برچسب‌ها