بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه، بهمن نامورمطلق معاون صنایعدستی کشور، امروز یکشنبه 17 اردیبهشت 96، در حاشیه کلنگزنی بازارچه دائمی صنایعدستی کرمانشاه، بحث فروش و تجاریسازی را مهمترین مشکلات حوزه صنایعدستی کشور معرفی کرد و گفت: «به همین منظور، موضوع راهاندازی بازارچههای صنایعدستی در دستورکار قرار گرفته است.»
او با بیان اینکه تا پیش از سال 92 تقریباً هیچ بازارچه صنایعدستی در کشور وجود نداشت ادامه داد: «اگر هم بازارچهای بود بازارهای سنتی بودند که به فروش محصولات صنایعدستی اقدام میکردند.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، با اشاره به اینکه توسعه بازارچههای صنایعدستی بهمنظور قرار گرفتن این محصولات در دسترس مخاطبان شکل گرفت، تصریح کرد: «قطعاً با راهاندازی چنین بازارچههایی فقط صاحبان غرفهها ذینفع نیستند، بلکه هنرمندانی که بازارچه را تغذیه میکنند نیز نفع خواهند برد و اشتغال ایجاد میشود و از تولید حمایت میشود.»
نامورمطلق گفت: «اگر بازارچهای با 20 غرفه راهاندازی شود میتواند از 200 تا 300 هنرمند حمایت کند.»
او با تأکید بر توسعه بازرگانی داخل و خارجی ادامه داد: «در سال گذشته در بخش صادرات صنایعدستی 35درصد رشد داشتیم که در حوزه صادرات غیرنفتی بینظیر بود. در بازرگانی داخلی نیز 16درصد رشد داشتهایم.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری رشد بازرگانی داخلی و خارجی صنایعدستی را در سالهای گذشته روبهرشد توصیف کرد و گفت: «اگر این روند ادامه یابد، در سالهای آینده دیگر با معضل فروش و تجاریسازی صنایعدستی روبهرو نخواهیم بود.»
او یادآورشد: «امیدواریم با رشد بخش بازرگانی، مشکلات تولید را حل و با تقویت آن به اشتغالزایی کشور کمک کنیم.»
راهاندازی بازارچه با توجه به نامگذاری سال
جلیل بالایی، مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه، نیز در حاشیه این کلنگزنی در جمع خبرنگاران گفت: «با توجه به تدبیر مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 96 با عنوان سال ”اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال“ و با توجه به اینکه صنایعدستی یکی از مصادیق قطعی اقتصاد مقاومتی است، احداث نمایشگاه صنایعدستی استان را در دستورکار قرار دادهایم.»
او صنایعدستی را دارای خصلتهای درونزایی، بروننگری، مردمی بودن و حتی عدالتخواه بودن (بهواسطه توسعهای که در نقاط مختلف استان دارد) عنوان کرد و افزود: «از طرف دیگر، صنعتگران ما بهجد با مشکل بازاریابی و فروش محصولات خودشان مواجهاند.»
مدیرکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری کرمانشاه اضافه کرد: «به همین منظور، یکی از سیاستهای قطعی ما برپایی نمایشگاههای موقت، دائمی، استانی و ملی است.»
بالایی زمان بهرهبرداری از این بازارچه را سه ماه آینده اعلام کرد و یادآورشد: «بازارچه دائمی صنایعدستی کرمانشاه با مساحت 540 مترمربع، دارای 18 غرفه و کارگاه و ورکشاپ، بهصورت همزمان به تولید، نمایش و فروش صنایعدستی استان خواهد پرداخت.»
معاون صنایعدستی و هنرهای سنتی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، همچنین در سفر امروز خود به کرمانشاه از یکی از کارگاههای فعال صنایعدستی شهر کرمانشاه بازدید کرد.
انتهای پیام/