بهگزارش میراثآریا بهنقل از روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سیستانوبلوچستان، شنبه 13 خرداد 96، احمد شیخی بهعنوان معاون برنامهریزی و مشارکتهای مردمی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سیستانوبلوچستان منصوب شد.
معاونت برنامهریزی با این هدف تشکیل شده که درباره همه معاونتها و بخشهای مرتبط خارج از ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری استان، با احصای برنامهها و چشماندازهای آینده، به برنامهریزی دقیق بپردازد.
آموزش پذیرش گردشگر در سیستانوبلوچستان در اولویت است
شیخی، در حاشیه مراسم انتصاب خود به معاونت برنامهریزی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری سیستانوبلوچستان، گفت: «آموزش مردم محلی و برگزاری کارگاههای آموزشی میتواند در جذب گردشگر، شناساندن فرهنگ جامعه به آنها و کسب درآمد برای مردم محروم بسیار مفید باشد.»
او افزود: «باید یک همگرایی بین ذینفعان گردشگری اعم از بخش خصوصی، دولتی و مردم محلی و سایر ارگانهای مرتبط با این حوزه بهوجود بیاوریم تا بتوانیم چرخ گردشگری را در استان سیستانوبلوچستان بهحرکت درآوریم.»
معاون برنامهریزی ادارهکل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گرشگری سیستانوبلوچستان افزود: «صنعت گردشگری به تمام ارگانهای دولتی و مردم محلی ربط دارد و چرخ این صنعت میتواند بر پایه داشتههای میراثفرهنگی و توانمندیهای مردم محلی بچرخد.»
این مسئول ادامه داد: «منافع درآمد گردشگری به لایههای مختلف اجتماعی میرسد، بنابراین همه نهادها باید در این حوزه همکاری داشته باشند. آگاهی مسئولان شهرستانها و مردم محلی در مورد گردشگری کافی نیست و باید به بحث آموزش در بین مردم محلی توجه بیشتری شود.»
او گفت: «در سیستانوبلوچستان گردشگرانی با فرهنگهای متفاوت خواهیم داشت، بنابراین باید جامعه میزبان را آماده کنیم تا بتواند پذیرای آنها باشد و از درآمد گردشگری بهرهمند شود.»
شیخی بیان کرد: «کارهای خوبی در زمینه گردشگری صورت گرفته اما کافی نیست و باید بهسمت برنامهریزی در خارج از فضای ادارهکل میراثفرهنگی استان حرکت کنیم.»
این مسئول ادامه داد: «مرز سیستانوبلوچستان بهدلیل همسایگی با دو کشور افعانستان و پاکستان مرزی امنیتی است، ولی ما میتوانیم با رشد صنعت گردشگری و رونق دادن به آن، این نقاط مرزی را به محلی برای رفتوآمد گردشگران تبدیل کنیم.»
او ادامه داد: «بزرگترین اتاقها در خانههای مردم سیستانوبلوچستان اتاق مهمان یا همان مهمانخانه است. اگر مردم بدانند که میتوانند از گردشگری سود ببرند میتوانند مهمانخانههاشان را برای پذیرایی از گردشگران آماده کنند.»
انتهای پیام/